• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Miss M

Snuvan tack för svaren..anade att det var antikropparna eftersom det är de tre prover jag går och ta hela tiden T3, T4 och TRAK och de andra två var ok.

Kirurgen frågade om jag gått en tid innan jag sökt hjälp..och jag gick väl minst 3 månader med symtom innan det upptäcktes att struman var tillbaka, undrar om det påverkat sjukdomsbilden och förloppet?? Jag hoppades nämligen på att det var vanlig stress och tänkte det går över.

• Snuvan

Katetern sätter de in när man somnat så mankänner ju ingenting däreomt svider det lite när dom ska dra ut den sen men det är ingen fara.
    Tre månader är ju ingenting, jag gick i nästan sju år o ingen visste vad felet var förrän min mamma kom på det... trots läkarbesök.

• Miss M

Snuvan ok tack så mycket...inte för att jag gillar tanken på att de är där och rotar när man är sövd..men bättre det än kissa på sig antar jag.

Nej det var min tanke också, första omgången har jag troligtvis gått med struma många år obehandlad så vad gör tre månader, det var mer att kirugen påpekade det som om det hade betydelse denna gången.

• blombukett

Hej! Jag fick diagnosen giftstruma (Graves sjukdom) för 10 dar sen. Jag mår riktigt dåligt! Det jobbigaste är nog tröttheten och humörsvängningarna och att jag känner mig väldigt nere emmelanåt. Hur mådde ni när ni var sjuka, och hur länge tog det innan det kändes bättre? Jag äter medicin nu men i en svag dos eftersom jag ammar.

Har fått veta att jag ska opereras. Ni som har opererats, hur länge fick ni vänta?

Miss M, du skriver att dina TRAK-antikroppar var väldigt höga. Vad ligger de på då? Mitt TRAK-värde var 7,6. Det ska ligga under 1,0 har jag förstått.

Kram på er

• Banzai

blombukett: Fick vänta i 3månader på operation.
    Måde ocksp väldigt dåligt både i kropp & själ när jag var dålig det blev mycket bättre när de började medicinera men helt bra blev det inte förens efter operationen & att alla värden var ok.
    Jag hade Trak värde på 78 när jag var som sämst & det stämmer att det ska vara under 1

• atelli

jag addar åxå till mína favvisar.

fick nyss besked fr läkaren och mina värden var "normala" förutom B12 som hon ville ta fler prover på.

Jag hänger kvar här med er en stund till iallafall.

• Nufsan

Hej tjejer!

Jag är inne på min 5:e vecka med levaxin och har ökat  min dos till 75 mcg... nu har jag fått tillbaka svullnaden runt ögonen och de känns som jag har gråtit hela natten. Nån som vet vad det kan bero på???

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • lunaria

addar till favisar. jag mådde så hemskt dåligt i förmiddags. fick så magont att jag trodde att jag skulle dö. o så var det bara in på toa o så diarré (ursäkta!!). magen har gått upp och ner de sista veckorna, men det var det värsta magont jag vart med om. var det inte nån av er som sa att man kunde bli hemskt krass om man var övermedicinerad?? jag är dessutom hungrig som aldrig förr. jag ska ta prover nästa vecka så då får jag väl se om de är bra, men är det inte meningen att man ska må bättre snart?? jag mår sämre än nånsin ju. förutom tröttheten då som är bättre.

jag har äntligen fått tid hos ögonläkarn den 20:e. någon som vet vad de gör förnå't?? för det stod att man inte skulle köra bil efteråt så då blev man lite orolig.

Blombukett: jag har nu varit sjuk i några månader och mår fortfarande dåligt. den där konstanta tröttheten har lagt sig, men pö om pö så har andra symptom blivit värre o andra bättre. har du fått betablockerare då?? det hjälpte mycket för de psykiska symptomen och jag blev mycket lugnare. det kanske du inte får när du ammar..

• blombukett

Banzai, vad jobbigt att gå och vara dålig så länge. TRAK på 78 låter ju jättehögt jämfört med mitt på 7,6. Ett stort grattis till sonen!

Mamma till Sofia f 26 jun d 3 jul 06 och Oscar f 10 nov 07
  • Snuvan

Det är olika referensvärden beroende på vart i Sverige man bor, hos mig i Örebro län så ska TRAK värdet vara mindre än 1,5. Jag ligger på 1,1 efter operation.

Banzai: Du måste ju ha mått fruktansvärt dåligt, jag låg på 9,5 i TRAK innan operation o jag tyckte jag kände mig usel.

Skönt att allt gick bra iaf. (för oss båda)
    Läkarna kan ju inte särskilt mycket om sköldkörtelsjukdomar om man inte träffar en endikrinolog då. Jag hade tur o fick en överläkare som forskar om precis det problemet jag hade men läkarna på vårdcentralerna verkar knappt vara medvetna om att detär en stor kvinnosjukdom (oftast kvinnor). Om dem var lite mer uppmärksamma på symptomen o tgo de enkla proverna som behövs hade många av sluppit må så dåligt under så lång tid.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9