• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Pucko Buffy
    veroniq skrev 2008-07-17 10:35:54 följande:
    Usch är lite nervös nu ska få svaren på undersökningen/röntgen av min sköldkörteln idag....
    Hoppas det blir ett bra svar. Berätta gärna sedan vad de sa och vad framtida behandling blir.

*styrkekramar*
  • 3barnsmor35
    veroniq skrev 2008-07-17 10:35:54 följande:
    Usch är lite nervös nu ska få svaren på undersökningen/röntgen av min sköldkörteln idag....
    Berätta sen hur det gick! Jag ska göra min nästa vecka igen...
    kram o lycka till!
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Pucko Buffy

Usch.. idag vill jag nog bara skrika lite... har värk i hela kroppen och är grymt trött. Ska hämta prinsen om en timma vid tåget o sen blir det hem o stoppa i sig en pilla. *suckar* Att detta inte ger med sig.. är såå trött på det.

• 3barnsmor35

Kram PB!

• Pucko Buffy

Tack ni är underbara. Har nu varit nere hos sväronen och käkat pizza. Nu väntar jag på att prinsen ska komma ut från hemlighuset och joina mig i sängen. Blir kudden tidigt ikväll. Tabletten fick vänta så nu värker hela ryggslutet. Men med två muskelavslappnande och sen en citadon lär jag sova supergott. Sista jobbdagen för prinsen, sen ska han få ta hand om mig ett bra tag. Åhh vad jag ska mysa och njuta

• eija

Hej allihopa! Förlåt att jag bara "hoppar in" i tråden såhär, men jag måste bara få fråga er som äter Levaxin vilken tid på dygnet ni tar det? Jag äter 100 mikrogram Levaxin/dygn och har hela tiden tagit dem "mitt på dagen", ca 12.00. Är det bättre att ta dem en viss tidpunkt eller har det ingen betydelse?

• 3barnsmor35

Jag har alltid tagit min på kvällen innan jag lägger mig, känns bäst.

• tjoohej
    eija skrev 2008-07-20 18:14:02 följande:
    Hej allihopa! Förlåt att jag bara "hoppar in" i tråden såhär, men jag måste bara få fråga er som äter Levaxin vilken tid på dygnet ni tar det? Jag äter 100 mikrogram Levaxin/dygn och har hela tiden tagit dem "mitt på dagen", ca 12.00. Är det bättre att ta dem en viss tidpunkt eller har det ingen betydelse?
    Jag har alltid tagit levaxin på morgonen. Har faktiskt inte tänkt så mycket på klockslaget eftersom på min burk har läkaren skrivit kl.8
  • Banzai

Jag äter mit levaxin det sista jag gör innan jag går och sover

• imsel

Hej.
    Jag har lite frågor..
    Om man har överproduktion av skäldkörteln, måste man då ha alla symptom, eller kan man ha bara några?

Jag har i några veckor nu svettats nästan hela tiden, inte överdrivet, men det luktar mer under armarna, och på natten kan jag ibland vakna av att jag är svettig i typ nacke och så.
    Trots att jag sover med tunt täcke och vädringluckan öppen.
    Sen brukar jag annars vara torr, helst i ansiktet och på benen, men nu måste jag nästan skölja av ansiktet hela tiden för det blir så fett.

Sådär extremt trött är jag väl inte, kanske sover lite mer, men inte så mycket mer än annanrs.
    Minnet är väl sådär.. Känner mig ibland lite förvirrad, har inte så stor koll på saker, när man ska göra vad osv.

Min mamma har problem med sköldkörteln, tror det är overproduktion, men hn har fått/får? medicin.

Hoppas nån kan hjälpa mig, koma med råd kanske?
    Har börjat prata med en kurator för att jag mått dåligt ett tag.
    Och då ska jag ju oxå ta blodprover, men jag missade min tid förra veckann, så jag måste boka ny tid, ska prova ringa imorron.

Lägger in detta i gamla och nya tråden.
    Men svara gärna i nya, så blir det på ett ställe.

• fröken freja

Okej.

Har man lägre chanser att bli gravid om man har hypothyroidism (behandlad sådan)?

Kan man få pergotime även om ens partner ej har lämnat spermaprov? (han bor ej i Sverige).

• 3barnsmor35
    imsel skrev 2008-07-21 13:52:17 följande:
    Hej.Jag har lite frågor..Om man har överproduktion av skäldkörteln, måste man då ha alla symptom, eller kan man ha bara några?Jag har i några veckor nu svettats nästan hela tiden, inte överdrivet, men det luktar mer under armarna, och på natten kan jag ibland vakna av att jag är svettig i typ nacke och så.Trots att jag sover med tunt täcke och vädringluckan öppen.Sen brukar jag annars vara torr, helst i ansiktet och på benen, men nu måste jag nästan skölja av ansiktet hela tiden för det blir så fett.Sådär extremt trött är jag väl inte, kanske sover lite mer, men inte så mycket mer än annanrs.Minnet är väl sådär.. Känner mig ibland lite förvirrad, har inte så stor koll på saker, när man ska göra vad osv.Min mamma har problem med sköldkörteln, tror det är overproduktion, men hn har fått/får? medicin.Hoppas nån kan hjälpa mig, koma med råd kanske?Har börjat prata med en kurator för att jag mått dåligt ett tag.Och då ska jag ju oxå ta blodprover, men jag missade min tid förra veckann, så jag måste boka ny tid, ska prova ringa imorron.Lägger in detta i gamla och nya tråden.Men svara gärna i nya, så blir det på ett ställe.
    Jag har haft alla möjliga konstiga symptom, inte bara hypo utan även från hyper-sidan.
  • Pucko Buffy

fröken freja skrev 2008-07-25 12:30:09 följande:

Okej.Har man lägre chanser att bli gravid om man har hypothyroidism (behandlad sådan)?Kan man få pergotime även om ens partner ej har lämnat spermaprov? (han bor ej i Sverige).
    Nej är dina värden ok ska det inte vara någon minskad chans att bli gravid. Om du kan få pergo vet jag inte, hör med din barnmorska eller en gynekolog.
  • Feather

Hej Alla, 

Jag har just kommit från dr,
    TSH= mindre än 0,01, inte mätbart
    T3=7,4
    T4=18,8

Jag har lite olika symtom, inga graverande och det går i vågor, hög puls, arytmi, svettningar, darrig och olustkänsla mm. Jag är 45 år och känner mig lite vilsen, Vad kommer hända nu? Vad fick ni för behandling om ni fick det? Biverkningar?

Jag tror att mina sköldkörteltrubbel började för 2 år sen i samband med covid första ggn juni -20, och symtom skalade upp med covid nr 2 i jan-22 igen, jag har blivit uppföljd med prover på sköldkörtel för att jag varit ett gränsfall tills nu för några månader sen då TSH sjunkit helt och de andra stiger. 

Vad kan jag förvänta mig?

Tacksam för lite svar om ni orkar o ids i en sån här lång tråd

//Feather

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9