• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Banzai

Oj nu har jag inte varit här o läst på länge ser jag får sätta mig o läsa i kapp hoppas att alla mår hyggligt i alla fal.

Här mås just nu sådär har börjat tappa massa hår igen hoppas att det bara beror på att jag ammar får försöka hinna iväg o ta det där provet som skulle ha tagits för någon månad sen.

• 3barnsmor35

Banzai,
    Man tappar rätt mkt efter förlossningen, så det behöver inte betyda ngt.
    kram!

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Soffeli

Banzaio mama bean:
    Sant. Jag tappade otroligt mkt hår efter min förlossning. Det växte sedan ut igen och jag fick en liten ursnygg lugg.. hrmm.

Å andra sidan har man hypo är det viktigt att kolla värdena efter förlossning. De kan balla ur rätt rejält om man har otur.. (det var det nån här i tråden som berättade om)

Linda o tindra.
    Jag hoppas verkligen du får svar på alla frågor nu och tänk vad skönt att din dotter ska få hjälp att må optimalt!

PuckoBuffy.
    Har aldrig hört nåt så högt TSH tidigare. Förstår att du mått dåligt länge. Håll ut. Nu ska du bara bli bättre och bättre! Folk omkring dig kommer helt klart märka skillnad på dig med tiden.
    Själv var jag till o med inom gränsvärdet för T4 när jag blev diagnostiserad, men med förhöjt Tsh till 9 (låter ju jättelågt nu), men vilket indikerade sjukdom. Folk omkring mig märkte ändå en jätteskillnad när jag efter nåt halvår med levaxin började bli mig själv igen.

• Banzai

Jag ska ta mig själv i kragen på fredag för nu ska här packas bil sen bär det av till Stockholm på World Dog Show

Soffeli skrev 2008-07-02 08:56:17 följande:
    Banzaio mama bean:Sant. Jag tappade otroligt mkt hår efter min förlossning. Det växte sedan ut igen och jag fick en liten ursnygg lugg.. hrmm.Å andra sidan har man hypo är det viktigt att kolla värdena efter förlossning. De kan balla ur rätt rejält om man har otur..
  • Vildkorn
    Banzai skrev 2008-07-02 09:08:05 följande:
    Jag ska ta mig själv i kragen på fredag för nu ska här packas bil sen bär det av till Stockholm på World Dog Show
    Åhhh... min mamma ska dit idag och ställa sin ena hund.
    Ska ni ställa eller bara titta?
    ♥ Älskade Skruttan kom 080220 ♥
  • trollet83

Hmm..blir nyfiken nu vad mina TSH värden låg på när jag fick diagnosen..tänkte inte på att fråga...måste fråga sen när jag ska till läkaren i höst..men då är det en ny läkare eftersom vi flyttat men de måste väl ha journaler mm..

Jag har varit helt slut de sista dagarna..men det har väl med både hypon, mens, höga blodsockervärden mm o göra så hoppas man blir lite piggare snart..idag ska jag förmodligen köpa en ny cykel!Jippi hitta en jätteläcker igår som jag ville ha..(fått present av mormor i 25 årspresent förra veckan) så då kanske man kan ta sig ut o cykla lite så man rör sig lite mer oftare..

• Pucko Buffy

Soffeli: hehe.. jo nog har jag mått och mår ganska skruttigt fortfarande.. Då jag mår som veckorna innan jag fick diagnosen och gick o jobba, har jag lite dåligt samvete även om jag inte borde ha det för att jag är hemma o sjukskriven. Fast det är konstigt eg hur kroppen orkar med, jag jobbade heltid fram tills jag blev diagnostiserad, sen sa det bara pang och jag typ gick in i väggen. Nu en månad med levaxin börjar jag märka skillnad, ibland känner jag mig som innan jag blev riktigt sjuk. Fast jag förstår nu att jag nog mer vant mig vid att må kasst och inbillar mig att jag nog snart är frisk. Fick ett nytt läkarintyg igår där står "svår och långdragen hypo, med minst 3 månder ytterligare tills värdena förväntas vara normala" Öhhh jag har inte tidigare förstått att hypon ansågs som svår... jag ser verkligen framemot att bli frisk och få tillbaka energin

Linda o Tindra: vad har doktorn sagt? hoppas det blir bättre med din dotter snart och att ni får bukt med problemen.

Trollet: inge kul när allt hoppar upp o ner. Kul med ny cykel, min fina står i garaget och möglar punka och trasigt lås gör att jag inte kan cykla med den. Så fort jag mår bättre ska jag dock lämna in den och få den fixad och då jäklar ska jag cykla till tåget de dagar vädret tillåter.

Kram på er/PB

• trollet83

Pucko Buffy: Jo, det är ju nyttigt att ut o röra sig..med frisk luft..blev ingen cykel för mig idag dock..måste kolla upp med barncykelsits först då den de hade på cykelaffären inte passade till den cykeln jag ville ha..o det är ju ett måste när man har en liten pojke att han ska kunna åka med på cykeln..så ska sitta o kolla nu på nätet om jag hittar nån annan modell som passar..annars hade jag kommit hem med cykel idag ;=( Hoppas du mår bättre snart så du kan komma ut lite mer..jag är nyfiken på vad mina TSH värden ligger på...måste fråga sen..

• Soffeli

Pucko buffy:
    kan tänka mig att själva diagnosen gjorde att du äntligen tillät dig att må dåligt. Helt otrolig hur man kan pressa sig själv - bara gå på vilja.
    Själv ångrar jag delvis att jag inte var sjukskriven åtm några månader för det är riktit pinsamt hur dåligt jag presterade stundtals. Satt och halvsov och kunde inte koncentrera mig. Varenda uppgift kändes som en enorm svårighet istället för en utmaning. Nu tar jag tag i saker med en helt annan vilja och lust. Fler borde "våga" begära att bli sjukskrivna tills värdena stabiliserats något i alla fall...
    Det visar ju också omgivningen att man har ett RIKTIGT erkänt problem... och en sjukskriving om än bara på nån månad kan förklara ens tidigare ofokuserade beteende utan att man behöver förklara själv.

• Lönnemåla

Har idag tagit mig i kragen och tagit mina prover så nu väntar jag bara på provsvaren.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9