• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • trollet83

Pucko Buffy: Usch vad jobbigt hoppas det blir bättre o dina smärtor minskar..man måste få gnälla lite nån gång!Krya på dig!Kramar

• Pucko Buffy

Tack trollet, sitter som på nålar just nu och borde eg gå o vila.. men det är så förbannat tråkigt Tog en Citadon och hoppas att det släpper snart.. kunde nog ta en extra om jag behövde.

Jag har en rolig doktor på vårdcentralen, han berätta att han själv en gång hade tagit två citadon brustabletter på fastande mage...vilket resulterade i att han blev väldigt yr. Han hade lyckats ta sig ner till jobbet, men blivit liggande på en brits och först efter kl 9 kunde han börja ta emot patienter. Han rådde mig att inte ta två på fastande mage... och framförallt inte som brustablett

• zezziz

Pucko Buffy skrev 2008-07-09 14:01:19 följande:

Zezzie: ingen aning men har hört runt 1 här på tråden. Vill oxå gärna veta då vi planerar börja jobba på knotting så fort mina värden är ok.
    Menar du att värdet ska vara 1 på TSH eller T4?
  • zezziz

Glömde ju att fråga er angående det här med att man inte ska äta kalciumprodukter i samband när man tar Levaxin.
    Jag tar alltid Levaxinen på morgonen så nu hoppar jag över yoghurten och mjölken till frukosten, vilket är den enda gången på dagen som jag försöker få i mig lite kalcium.

Så nu undrar jag hur gör ni andra?

Kan förövrigt inte ta tabletten någon annan tidpunkt för Levaxinen får man ju inte blanda med Halsbrännamedicin (som jag alltid behöver ta runt middag) och inte heller med järntabletter som jag äter på kvällen.

Så det känns som hela mitt liv styrs nu efter medicineringen

• Banzai

det är TSH som ska ligga så nära 1 som möjligt för att vara perfekt sägs det.

zezziz skrev 2008-07-10 10:48:03 följande:
    Pucko Buffy skrev 2008-07-09 14:01:19 följande:
    Menar du att värdet ska vara 1 på TSH eller T4?
  • trollet83

Pucko Buffy: Ok, hoppas iaf att din smärta minskar snart så du mår bättre!Jag kan iaf säga att jag inte längre är så trött..tror det var nåt tillfälligt i måndags när det var dåligt väder samt några dagar förra veckan, visst nu e jag med trött men inte på samma sätt..

• zezziz
    Banzai skrev 2008-07-10 10:52:31 följande:
    det är TSH som ska ligga så nära 1 som möjligt för att vara perfekt sägs det.
    Tack då vet jag!
  • Pucko Buffy
    trollet83 skrev 2008-07-10 10:57:11 följande:
    Pucko Buffy: Ok, hoppas iaf att din smärta minskar snart så du mår bättre!Jag kan iaf säga att jag inte längre är så trött..tror det var nåt tillfälligt i måndags när det var dåligt väder samt några dagar förra veckan, visst nu e jag med trött men inte på samma sätt..
    Tack trollet. Jag har fått muskelavslappnande tabletter så jag får sova ordentligt. Lovar jag sov gott i natt
    Skönt att du mår bättre, det är jobbigt att vara trött, särskilt om man har en liten.

Fick precis reda på mina nya provsvar som togs igår (var hos doktorn för ryggen o höfterna och han var nyfiken så prover togs) T3 kommer jag inte ihåg exakt vad det låg på men det var nästan normalt, TSH hade dock gått ner till 22. Så skönt att veta att det går mot rätt håll. Visst är jag trött och har värk men inte på långa vägar så som det var förrut. Snart kanske jag orkar gå en promenad
  • Snuvan

Varför skulle man inte få ta Levaxineti samband med halsbrännemdicin. Det har min läkare aldrig sagt något om, jag har ätit Omeprazol som är receptbelagt mot halsbränna o alltid tagit det i samband med levaxinet på morgonen. Har gjort det i ett o ett halvt år o det funkar hur bra som helst. Mina värden är jättefina o halsbrännan håller sig långt borta. Så fort jag inte tar min omeprazol så känner jag mig som en drake som sprutar eld så fort jag öppnar munnen. Har haft det ända sen operationen för 1½ år sen.
    // Snuvan

zezziz skrev 2008-07-10 10:52:14 följande:
    Glömde ju att fråga er angående det här med att man inte ska äta kalciumprodukter i samband när man tar Levaxin. Jag tar alltid Levaxinen på morgonen så nu hoppar jag över yoghurten och mjölken till frukosten, vilket är den enda gången på dagen som jag försöker få i mig lite kalcium. Så nu undrar jag hur gör ni andra?Kan förövrigt inte ta tabletten någon annan tidpunkt för Levaxinen får man ju inte blanda med Halsbrännamedicin (som jag alltid behöver ta runt middag) och inte heller med järntabletter som jag äter på kvällen.Så det känns som hela mitt liv styrs nu efter medicineringen
  • zezziz
    Snuvan skrev 2008-07-10 12:09:03 följande:
    Varför skulle man inte få ta Levaxineti samband med halsbrännemdicin. Det har min läkare aldrig sagt något om, jag har ätit Omeprazol som är receptbelagt mot halsbränna o alltid tagit det i samband med levaxinet på morgonen. Har gjort det i ett o ett halvt år o det funkar hur bra som helst. Mina värden är jättefina o halsbrännan håller sig långt borta. Så fort jag inte tar min omeprazol så känner jag mig som en drake som sprutar eld så fort jag öppnar munnen. Har haft det ända sen operationen för 1½ år sen. // Snuvan
    Det står det på bipacksedeln.
    Här kommer ett utdrag från fass.se;
    Vad ska du undvika när du använder Levaxin?
    Behandlingseffekten kan påverkas om Levaxin tas samtidigt med vissa andra läkemedel. Behandlande läkare behöver därför känna till sådan samtidig medicinering.

Om du använder både Levaxin och järntillskott ska du låta det gå minst två timmar mellan intag av dessa preparat och Levaxin.

Kalciumprodukter eller läkemedel mot halsbränna eller sura uppstötningar (antacida)och Levaxin bör tas med några timmars mellanrum.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9