• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Soffeli

smultron smulan:
    Stackars! Men det verkar verkligen vara svårt för omvigningen att förstå. Det är en jobbig "sjukdom" då den inte riktigt syns utanpå. Man är trött och ingen förstår + att man lättare blir irriterad. Det är även svårt att tycka om sig själv i såna lägen. Det kan ta tid att bli sig själv igen, men det blir man!! Det tog "bara" 6 mån för mig att känna igen mig själv och minnas hur jag brukade fungera. Även jag upplevde att det var svårt att bli förstådd innan dess. Även av mamma som ocksa har hypo, men en mkt mildare variant... hon mådde ju inte så dåligt! Kämpa på!!! Försök få de närmaste att läsa om sjukdomen på nätet. Det gjorde min man och det hjälpte oss en del.

• Soffeli

lönnemåla:
    ja det står ju jättemkt om att öka dosen - till och med innan man fått värdena för säkerhets skull. Men det verkar ju som att både du och jag (åtm inte ännu) inte behöver öka dosen, medan någon annan får göra det. Bäst att kolla upp det hela verkar det som och inte göra något på eget bevåg...

Nufsan:
    jag tänker också på min dotter... men jag är rättså säker att jag utvecklade hypo efter att hon fötts vilket är supervanligt. Läste nånstans att man är i riskzonen nånstans 4-6 mån efter förlossning. Du fick säkert hypo i hormonruschen efter förlossningen du också.
    Våra döttrar är ok!

Fast jag tycker att man ska kolla ALLA gravida. Det är jättemånga som går med svag hypo vilket är en risk för barnet. Vi får vara tacksamma att vi vet att vi har sjukdomen nu och vet att vi ska kolla våra värden noga under graviditet. Blir alldeles rädd när jag tänker på hur det kunde blivit om jag blivit gravid innan diagnos ställdes. Upptäckte nämligen min hypo först ca 2 år efter Nelli föddes...

• Solskensbullen

En fråga?? Är det någon som röker som ha hyper?
    Hörde att rökningen slår ut medicinen. Kan det stämma?
    TACK!

• mammastitch

Smultron smulan!
    Har du inte blivit sjukskriven? Jag diagnostiserades med en underfunktion ca 6 månader efter min dotter föddes (hade först en överfunktion). Blev heltidssjukskriven i 5 veckor och sedan 3 veckor på halvtid efter att värderna normaliserats, för att invänta medicineffekt. Att det gick så snabbt att normalisera mina värden beror, enligt min läkare på att de upptäckte det i ett mycket tidigt stadium, det brukar alltså ta längre tid. Så min sambo var hemma och tog hand om våran dotter medan jag sov och sov och sov....

Försök att få din läkare att sjukskriva dig, så du kan få avlastning hemma!!

Lycka till!

• mammastitch

Tillägg till ovan: sorry läste lite slarvigt. Ditt problem är ju att din sambo inte fattar hur du mår. Prata med din läkare. Min läkare förhörde sig om huruvida min sambo förstod hur och varför jag mådde som jag gjorde. Hade jag inte svarat ja på den frågan, hade hon garanterat pratat med honom. Be din läkare att prata med din sambo (ta med sambon till nästa läkarbesök!). Det är viktigt att han förstår att den trötthet som man upplever inte är att jämföra med "vanlig" trötthet, utan något helt annat.

• trollet83

Zezziz och Pucko Buffy: Nej,jag har ju varken knappt tränat eller ätit speciellt bra eller annorlunda, började ju med levaxinet för ca 1,5 månad ju så därför undrar jag om det beror på det..men e fortfarande lite tveksam till om det verkligen stämmer..låter lite för bra för att vara sant..

• Loppan27

Banzai - skönt att höra tt det växer ut och ordnar sig igen. Hur lång tid tog det ungefär? Alltså hur långt efter att du fått veta att dina värden var bra tg det tills håret blev normalt igen? Mina värden är bra nu så jag hoppas att det snart slutar trilla hår varje gång jag kammar mig, duschar eller drar lite i det.

Lönnemåla - ja min läkare höjde min dos när han fick veta att jag var gravid och det trots att mina värden var i stort sett helt som de ska. Han menade att man vill att gravida ska ligga lite högt för det är inte bra för barnet om man är undermedicinerad. Men det har säkert din läkare också koll på!

• Banzai

Tog nog en månad eller 2 tills det började växa ut men det tar ju betydligt längre innan det är som det var innan håret ska ju liksom växa en bit på mig(Har ju långt)

Loppan27 skrev 2008-06-27 23:34:27 följande:
    Banzai - skönt att höra tt det växer ut och ordnar sig igen. Hur lång tid tog det ungefär? Alltså hur långt efter att du fått veta att dina värden var bra tg det tills håret blev normalt igen? Mina värden är bra nu så jag hoppas att det snart slutar trilla hår varje gång jag kammar mig, duschar eller drar lite i det. Lönnemåla - ja min läkare höjde min dos när han fick veta att jag var gravid och det trots att mina värden var i stort sett helt som de ska. Han menade att man vill att gravida ska ligga lite högt för det är inte bra för barnet om man är undermedicinerad. Men det har säkert din läkare också koll på!
  • Frosk

Hej, är ny i tråden och undrar en sak. Jah var hos läkare för att ta prover i fredags eftersom jag misstänkte att jag hade b12 brist. Läkaren sa då att jag hade lite struma och jag fick ta en hel del prover på det också. Jag har googlat och lärt mig lite om det samtidigt som jag inte riktigt blir klok på det med symptom, om jag har nån rubbning borde det vara hyper trodde jag först eftersom jag har gått ner i vikt sen jag fick barn, men jag är trött och frusen och ingen aptit så symtomen stämmer inte riktigt på det ändå.

En annan sak jag undrar är om sköldkörteln är förstorad, måste man operera då eller kan den bli normal igen ändå? Jag väntar på provsvar fortfarande men vill vara så förberedd som möjligt.

• smultron smulan
    mammastitch skrev 2008-06-27 22:49:46 följande:
    Smultron smulan! Har du inte blivit sjukskriven? Jag diagnostiserades med en underfunktion ca 6 månader efter min dotter föddes (hade först en överfunktion). Blev heltidssjukskriven i 5 veckor och sedan 3 veckor på halvtid efter att värderna normaliserats, för att invänta medicineffekt. Att det gick så snabbt att normalisera mina värden beror, enligt min läkare på att de upptäckte det i ett mycket tidigt stadium, det brukar alltså ta längre tid. Så min sambo var hemma och tog hand om våran dotter medan jag sov och sov och sov....Försök att få din läkare att sjukskriva dig, så du kan få avlastning hemma!!Lycka till!
    mammastitch skrev 2008-06-27 22:54:49 följande:
    Tillägg till ovan: sorry läste lite slarvigt. Ditt problem är ju att din sambo inte fattar hur du mår. Prata med din läkare. Min läkare förhörde sig om huruvida min sambo förstod hur och varför jag mådde som jag gjorde. Hade jag inte svarat ja på den frågan, hade hon garanterat pratat med honom. Be din läkare att prata med din sambo (ta med sambon till nästa läkarbesök!). Det är viktigt att han förstår att den trötthet som man upplever inte är att jämföra med "vanlig" trötthet, utan något helt annat.
    Du hade rätt i det första inlägget också. Har frågat min läkare, en ung tjeja, och hon ville inte sjukskriva mig. Hon anser att jag kan ta hand om dottern. Och det är rätt, det kan jag. Men hur kul är jag på en skala? Jättekul!!!

Min sambo säger själv att han också är trött. När jag försöker förklara nogrannt så säger han, men så mår jag också. Vem vet han kanske har hypo han med?Räcka ut tungan Svårt att argumentera emot. Ska skicka han till doktorn så han får ta provet kanske.Flört

Annars är det ett bra förslag att be läkaren förklara. Tack så mycket.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9