• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • lunaria

ett stort GRATTIS loppan!!

solskensbullen: jag tar 2 tabletter + 1 levaxin på morgonen o 2 tabletter på kvällen

• Soffeli

Loppan: Grattis! Då är vi två... Jag är gravid i v6 eller nåt och har inte helt stabila värden, vilket oroar mig. Ökade dosen levaxin strax innan jag blev gravid då de försämrats något, fast inom intervallet trots allt. Ska ta blodprov idag, och känner att jag behöver öka dosen lite till - vilket väl är vanligt under graviditet.
    Det är hemskt att oroa sig för att skada barnet.

• Pucko Buffy

zezziz: dina värden verkar inte vara helt åt skogen så någon jättefara är det nog inte. Verkar vara fler här i tråden som är gravida, grattis till er allihopa.

Läste någon stans att om värdena inte är helt åt skogen så tar barnen det de behöver och det är kvinnans kropp som tar stryk. Fast om det är helt sant måste nog en läkare intyga om.
    Jag fick dock rådet att inte bli gravid då exempelvis mina TSH värden är på 200 och T4 var mindre än 5,2. Är de värdena så dåliga är det nog fara för eventuell bebis, så i mitt fall är det bara till å vänta

Solskensbullen: håller tummen att op går bra och att du mår bättre efteråt.

• Ippesmamma

Är ny här...
    Av en slump såg min husläkare att min sköldkörtel är lite förstorad, blir lite skakis....Tror inte att jag haft några symtom, eller har jag det???
    Mitt hår har bytt färg från mörkt till ljust för 3 månader sedan (ej solblekt), tappar mycket hår, trött, huvudvärk, lite frusen.
    Ska tillbaka till vårdcentralen om 2 veckor för provtagning.
    Lite orolig...

• Pucko Buffy

Välkommen hit Ippesmamma. Att man byter hårfärg har jag aldrig hört men förstorad sköldkörtel, tappa hår, trötthet, huvudvärk, frusenhet är vanliga tecken på problem med sköldkörteln. Om det sen är Hypo du har kan bara proverna visa, men nog låter det så alltid. Hypo och hyper är väldigt vanligt tydligen, läste någon stans att runt 5% av befolkningen(tror det var den siffran) lider av det någon i någon form. Det bästa med denna sjukdomen är att den är behandlingsbar alltid något... men man brukar må pest ett bra tag efter diagnosen är ställd och innan kroppen återhämtat sig.

Konstigt att du får vänta på provtagningen, har de köer eller måste du ha remiss? Jag fick gå direkt, läkaren fyllde i lapparna och skickade dem med mig till provtagningen. Sen var det bara till å knalla bort till labb för blodprov. (nu fick jag vänta en dag för det var under strejken och jag fick åka till storstaden för provtagning)När väl provet var lämnat tog det bara några timmar tills läkaren hade fått svaret. Men det är säkert olika på olika landsting. Huvudsaken är att du får ta dina prov och får det hela utrett.

Har du någon fråga om sköldkörteln, släng ut dem här. Här finns säkert någon som kan svara.

• zezziz

Pucko Buffy: Tack för ditt svar! Ska till BM på torsdag så då får jag fråga mer om hon kan svara på mina frågor. Annars kommer jag fortsätta ställa knasiga frågor till er här i tråden.

Ippesmamma: Mina symtom har varit att jag tappat mycket hår, frusen, omöjligt att gå ner i vikt, alltid trött. Så visst kan du ha drabbats av denna sjukdom, tyvärr.

• Loppan27

Tack för alla svar! Bara att vänta på att läkaren ringer och meddelar senaste provsvaren. Han bör ringa vilken dag som helst, eller så kanske det är lika bra att jag ringer och söker honom. Inte det lättaste i och för sig. Ska även kontakta BM.
    Hoppas så att värdena är ok nu....så klart lite oroande men känns bra med era svar!

Soffeli - Jag är i v.5 om min uträkning stämmer så jag har precis fått veta det. Har du haft kontakt med läkare sedan du blev gravid och vad har de i så fall sagt?

Solskensbullen - När jag åt Thacapzol inför op åt jag 2 tabletter 3gg/dag, alltså 6 st. Hade inga biverkningar. har du fått det?

• trollet83

Hej allihopa..är så glad..ställde mig nyss på vågen..vågen hemma har varit trasig sedan jag fick beskedet om hypothyreosen i maj.

• trollet83

Enligt denna våg skulle jag alltså ha gått ned ca 6 kg sedan diagnosen!Kan detta stämma efter att jag ätit levaxin i ca 1,5 månad..innan hade vågen stått still bra länge!Någon mer som varit med om detta??Isåfall har jag bara ca 3 kg kvar till inskrivningsvikten vid grav starten!Jippi hoppas det stämmer!

• zezziz

trollet83: Åh vad glädjande att höra!
    Jag är just nu gravid så att gå ner i vikt är väl inte att tänka på ännu. Men efter förlossningen hoppas jag också på viktnedgång.

Har du tränat och ätit väldigt bra eller har viktnedgången bara kommit utan att du har ansträngt dig?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9