• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • MIJV
    Svar på #304
    Hej.. Hoppas det går bra på din operation, skönt att du har fått en tid. Nervositet är ju naturligt, men jag berättade på avdelningen att jag var nervös så i opertionssalen så berättade sköterskorna helatiden vad dom gjorde och varför, innan jag blev sövd.. Efteråt kunde jag äta och dricka på en gång, öm i halsen och kändes som en klump, men det går över tack å lov. Trött var jag efter narkosen med. Sen första veckan såg det ut som jag hade nackspärr eftersom det stramade i huden, men nu (3veckor) märks det knappt. Jag är nöjd, visst jag får gå med en tejp på ärret hela sommaren för att undvika solen, men det är det värt det.
  • MIJV
    PlasticAngel skrev 2008-06-18 08:45:33 följande:
    hej! skrev en tråd igår..men så såg jag denna nu! jag har ätit levaxin sen mitten av graviditeten, lilleman e 7 månader nu. problemen började 200g med inflammation i körteln..fick äta kortison ett tag.jag har stått på samma dos hela tiden, 100mg eller mikrogram(?)nu sista tiden har jag börjat känna mej som 2006, blir varm o svettig för minsta lilla...räcker med att jag ska ta på mej o lilleman för att gå ut...då e jag kokhet o svettig o blir galet arg..humörssvängningarna e inte o leka med..speciellt när jag blir varm..har även blivit tröttare sista veckan, orkar ingenting.nån som känner igen detta? brukar man få ändra om doserna?tacksam för svar =)
    Hej.. Låter som överfunktion, det där var samma symtom som jag hade. Ring in och be att få lämna ett nytt prov, då ser läkarna om du måste ändra dosen. /mijv
  • Miss M

MIJV jag opererades själv nu den 4:e juni, hur har det stängt ditt snitt?? Och känner du dig som dig själv igen?

• MIJV
    Svar på #302
    Hej!

Tycker att du måste kolla upp myrkrypen, låter som lågt kalciumvärde. Då kan man få myrkryp eller sockerdricka i ben armar, rygg, kinder läppar, näsa.. Nästa steg är kramper om värdet blir för lågt. Vill inte skrämma dig.. Efter min operation så fick jag rubbningar i biskölskörtlarna och jag fick vara kvar på sjukhuset 1 vecka för värderna skulle gå upp. Fick äta kalcium, magnesium och d-vitaminer...
    /mijv
  • Miss M

MIJV såg du frågade om bebisverkstad, min kirurg bad mig vänta ett par månader så de kunde kontrollera att värdena var normala och jag hann bli mig själv lite mer igen. Kirurgen sa nämligen att om man inte har normala värde är det större risk för misfall för att kroppen stöter bort det då den inte är som den ska.

• Miss M

MIJV tack o lov klarade mina bisköldkörtlar sig..och kan säga att då jag inte tycker om sjukhus tog jag bondpermis redan andra natten men fick lova att åka in om jag kände ngt..så hade aldrig stått ut amed tt vara tvungen att vara där en vecka.

• MIJV

Miss M skrev 2008-06-18 11:31:31 följande:

MIJV jag opererades själv nu den 4:e juni, hur har det stängt ditt snitt?? Och känner du dig som dig själv igen?
    Hej.. grattis *ler* Jag var tejpad med sån där operationstejp. Den satt i 2 veckor och nu har jag vanlig hudtejp som man köper på apoteket.
    Ja mer å mer börjar jag likna mig själv, kommer också smygande, jag känner mig gladare, piggare, och ser en ny lust över att leva. Så var det inte förut. 1½ vecka efter operationen så var jag i stockholm, hängde med de andra mellan tunnelbanorna, det hade inte kunnat gå tidigare i år, tex mars. Då orkade jag knappt komma ur sängen. En promenad på 40 min och jag är inte knäckt.. Fortfarande en del kvar, men jag märker klart skillnad.

Hur känner du själv? Blev du också tejpad?
    /mijv
  • MIJV

Miss M skrev 2008-06-18 11:37:46 följande:

MIJV tack o lov klarade mina bisköldkörtlar sig..och kan säga att då jag inte tycker om sjukhus tog jag bondpermis redan andra natten men fick lova att åka in om jag kände ngt..så hade aldrig stått ut amed tt vara tvungen att vara där en vecka.
    Nä det var faktiskt ganska drygt.. hade datorn med mig så lite tidsfördriv hade man i alla fall. Efter 5 dagar tog jag permis och åkte på en 70 års fest, men jag fick stränga order om att komma tillbaka.. Tänk vad lite man vet om sin kropp egentligen, kalk är viktigt, men man vet inte HUR viktigt förrän man drabbats av brist.. faschinerande!
  • MIJV

Miss M skrev 2008-06-18 11:34:07 följande:

MIJV såg du frågade om bebisverkstad, min kirurg bad mig vänta ett par månader så de kunde kontrollera att värdena var normala och jag hann bli mig själv lite mer igen. Kirurgen sa nämligen att om man inte har normala värde är det större risk för misfall för att kroppen stöter bort det då den inte är som den ska.
    Ok.. ja jag fick aldrig något vettigt svar på den frågan på sjukhuset, iförsig så är sonen 10 månader så jag vill nog vänta 1 år i alla fall..men klara besked gillar jag.. *ler*
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9