• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Pucko Buffy

Åh vad kul trollet. stort grattis, självklart undrar jag oxå om det kommit självmant eller om du kämpat.

• kev2004

Hej.
    Fick oxå veta av en slump att mina sköldkörtelvärden inte ä r som dom ska...
    Hur länge kan man har gått med detta...
    Hursomhelst känner jag inte av några symtom förutom isåfall att jag är väldigt uppe i varv och sökte för min magkatarr som jag har haft i 10 år...
    MEN senaste veckan har jag sån fruktansvärd huvudvärk... kan det ha med detta att göra??
    Nån annan som har haft det?

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Ippesmamma

Är det olika symtom för hyper och hypo? hur behandlar man och hur lång tid tar det innan man mår bra igen?Finns det biverkningar av behandlingen? Hur ofta kollar men sina värden?

• Banzai

Man kan ha gått med det ganska länge min läkare trode att jag i alla fall hade gått med det i 4-5 år men tanke på mina symtom men det är ju så olika från fall till fall...

kev2004 skrev 2008-06-23 19:25:43 följande:
    Hej.Fick oxå veta av en slump att mina sköldkörtelvärden inte ä r som dom ska...Hur länge kan man har gått med detta...Hursomhelst känner jag inte av några symtom förutom isåfall att jag är väldigt uppe i varv och sökte för min magkatarr som jag har haft i 10 år...MEN senaste veckan har jag sån fruktansvärd huvudvärk... kan det ha med detta att göra??Nån annan som har haft det?
  • Banzai

Det finns både olika symtom och symtomer som är lika
    Hypo behandlas genom att tillsätta Levaxin
    Hyper behandlas oftast genom att man får Thacapzol som ska bryta ner överproduktionen men man får ofta även äta levaxin för att nerbrytningen blir lite hård i början.
    Värdena kollas allt från var 6vecka till en gång om året det beror helt på vart i behandlingen man är.

Under sköldkörtelrubbningar på denna sida www.thyroid.se/
    har du en rull lista där Hypo & Hyper fins med och där kan du läsa alla de olika symtomerna skulle ta upp hela sidan att skriva dem här

Ippesmamma skrev 2008-06-23 20:15:12 följande:
    Är det olika symtom för hyper och hypo? hur behandlar man och hur lång tid tar det innan man mår bra igen?Finns det biverkningar av behandlingen? Hur ofta kollar men sina värden?
  • Solskensbullen

Loppan 27: Nä inga biverkningar vad jag kan känna. Såklart fortfarande helt slutkörd ibland, men det är inget nytt. Fick börja knapra så himla mycket åt gången, både Thacapzol + Levaxin och p-piller eftersom det var viktigt att man inte blev gravid under denna behandling. Så jag är fullproppad med hormoner & annat kraffs.... men jag försöker och inte tänka så mycket på det.

Ni får är gravida nu och har OP redan, ni får hålla oss underättade, eftersom det är min plan om något år. Hur saker och ting går till för er.

TJING

• tjoohej

Solskensbullen : Jag äter 2tabl. thacapzol + 2tabl levaxin på morgonen och 2tabl thacapzol på kvällen

• tjoohej

Men här är inga planer på någon op eftersom jag svarar så bra på medicinen, just nu ligger mina värden på det normala o läkarbesök nästa vecka. Någon som vet hur lång tid efter att man fått normala värden som man måste fortsätta med medicineringen???

• Soffeli

Loppan: Jodå, jag har varit i kontakt med läkaren. Jag tog prover igår och väntar på svar. Därefter tar jag nya prover innan semestern, om ca 3 veckor. Jag kommer se till att boka in tider åtm var 4e vecka under hela graviditeten. Det är viktigt för fostret att vi får tillräckligt med levaxin. Oftast behöver man öka en redan inställd dos under graviditeten, 25-50 microgram mer är vanligt. Och då åtm jag inte hade en helt inställd dosering är det extra viktigt att hålla koll på värdena. Sååå orolig för att det ska gå fel!

• Banzai

Är väldigt olika har jag förstått vissa behöver fortsätta med Levaxin länge och vissa blir helt återställda efter behandling
    Det man ska komma ihåg är att om man efter en lyckat behandling börjar känna minsta symtom genast kolla upp värdena igen för det är tyvärr inte ovanligt att man får återfall.

tjoohej skrev 2008-06-24 12:08:28 följande:
    Men här är inga planer på någon op eftersom jag svarar så bra på medicinen, just nu ligger mina värden på det normala o läkarbesök nästa vecka. Någon som vet hur lång tid efter att man fått normala värden som man måste fortsätta med medicineringen???
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9