• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Miss M

blombukett eller ja anledningen till att min op tog tid var pga väldigt mycket ärrvävnad..om det nu är samma sak som ditt???

• Banzai

smultron smulan: välkommen hit tråkigt att du blivit drabbad, min läkare sa att om kropen inte klarar var en graviditet så avslutas den av sig själv & att går man hela vägen så har bebisen oftast fåt det den behöver men man själv kan ha blivit hårt drabbad och kan få lite längre tid innan man blir bra igen.
    Tror inte du ska oroadig för att något gått galet.

MIJV: Skönt att operationen gått bra och att du känner dig bättre.

• PlasticAngel
    Svar på #322
    tack för svar..ja asså....nåt e det ju som inte stämmer! känner mej nästan lite schizofren..det här jäkla humöret tar kål på mej.
    är som att ha ständig PMS =(
  • Banzai

blombukett: min op tog 3 timmar då mina bisköldkörtlar var bökigt plaserade men jag hade turen att klara mig från kalk bristen. Jag mådde också dåligt efter operationen men bara 1 månad efter måde jag mycket bättre

• blombukett
    Svar på #331
    Miss M, jag vet inte riktigt vad hon menade med att jag var svåropererad pga av att jag var toxisk. Svårt att komma åt sa hon något om, jag vet inte som sagt. Varför hade du ärrvävnad?

4,5 timme usch, hade du inga problem med andningen då när du vaknade?
    Mamma till Sofia f 26 jun d 3 jul 06 och Oscar f 10 nov 07
  • blombukett
    Svar på #334
    Banzai, så du kände ingen skillnad redan en vecka efter operationen då? Jag hoppas så att min depression ska gå över av sig självt! Att må mycket bättre om en månad låter ju toppen! Jag vill helst inte äta antidepressiv medicin eftersom det betyder att jag måste sluta amma.
    Mamma till Sofia f 26 jun d 3 jul 06 och Oscar f 10 nov 07
  • Miss M

blombukett Enligt kirurgen har min struma börjat med en inflamation (hade jag inte en aning om) och när kroppen bildade antikroppar och väldigt många sådana bildas det ärrvävnad i sköldkörteln..och ja eftersom där var mycket antikroppar så blev det mycket ärrvävnad.

Nej jag var väldigt trött var sövd mellan 6-7 timmar så det är nog inte så konstigt kunde dessutom prata direkt..lite whiskeyröst kanske men den försvann snabbt. Mådde illa när jag rörde mig och var yr men annars inga problem låg bara på uppvaket och undrade när jag skulle få komma upp på avdelningen och träffa sambon. Vet inte om jag hade tur eller om kirurgen var skicklig..men det lutar åt det senare.

• Banzai

Tog nog 3 veckor innan någon förändring märktes men sen gick det fort framåt blev piggare & gladare för varje dag & detta trots att mina värden var lite tokiga länge så ge inte upp du ska se att det blir bättre det tar tid för kroppen att återställa sig efter något sånt här.

blombukett skrev 2008-06-18 17:22:09 följande:
    Svar på #334Banzai, så du kände ingen skillnad redan en vecka efter operationen då? Jag hoppas så att min depression ska gå över av sig självt! Att må mycket bättre om en månad låter ju toppen! Jag vill helst inte äta antidepressiv medicin eftersom det betyder att jag måste sluta amma.
  • Pucko Buffy

hallå allihop idag har jag testat gränserna lite..mamma var här o hjälpte mej städa ur köksskåpen det gick ganska så bra faktiskt och jag hjälpte till lite. sen ringde svärmor o fråga om vi ville följa med till Storstaden och gå på shoppingcentrat. Jo då vi följde med o jag hann precis komma dit för att sen gå rätt in i väggen Bet ihop som bara den för att inte visa hur trött jag faktiskt var (jag har inte varit och shoppat på evigheter), men mammor och svärmödrar lurar man inte så det blev raka vägen hem istället. Nu ligger jag i sängen och har tagit en citadon mot värken. Jag undrar hur fn jag ska få kroppen med mig och orka jobba när jag inte ens orkar gå en timma i affärer. Det får nog ske ett under eller så får jag ha nya piller mot värken som jag inte blir groggy av. I morgon ska jag nog ringa doktorn och höra när jag ska på återbesök och om jag förväntas återgå till fullt arbete när sjukskrivningen går ut om en och en halv vecka. Egentligen vill jag inte vara sjukskriven, det är så förbannat tråkigt att vara hemma hela dagarna när alla andra jobbar. Jag blir helt spattig... Särskilt nu när jag känner att energin sakta är på väg tillbaka vilket gör att jag vill mer än jag kan. Mjorr mjorr mjorr.... var tvungen att gnälla av mig lite.

Välkommen smultron smulan

plastic Angel: det låter lite som om du överdoserar... håller med solskensbullen om att du bör kolla värdena, du mår ju inte bra.

MIJV: Vad skönt att du mår så bra efteråt. Du skrev ju att du var rätt nervig innan. Vet inte hur snabbt man kan starta med bebisverkstan efter en op. Ring o fråga vet ja... tror nog det är fler här i tråden som vill veta. Själv tänkte jag fråga nästa gång jag pratar med doktorn alt träffar denne.

Zezziz: Hur var dina värden? Fullt förståeligt att du blir orolig. Som jag förstått det så är det väldigt vanligt att man får brist på sköldkörtelhormon i samband med graviditet. Ring och fråga läkaren som beställde proverna alt någon på mödravården om det inte är dit du redan gått. De borde kunna ge dig relevanta svar på eventuella risker mm. Hoppas allt går bra.

Lönnemåla... kanske börjar bli dags fast mår du bra så är det nog inte så mycket att oroa sig för.

• smultron smulan
    MIJV skrev 2008-06-18 11:33:32 följande:
    Svar på #302Hej!Tycker att du måste kolla upp myrkrypen, låter som lågt kalciumvärde. Då kan man få myrkryp eller sockerdricka i ben armar, rygg, kinder läppar, näsa.. Nästa steg är kramper om värdet blir för lågt. Vill inte skrämma dig.. Efter min operation så fick jag rubbningar i biskölskörtlarna och jag fick vara kvar på sjukhuset 1 vecka för värderna skulle gå upp. Fick äta kalcium, magnesium och d-vitaminer.../mijv

Okej. Min vänster hand har varit bortdomnad i två månader. Det var därför jag sökte vård. Jag trodde jag hade en nerv i kläm först, man är ju lite knakig i lederna och så där, knaket trodde jag var "gammal" foglossning. Men nu när fogarna är bättre och inte resten så sökte jag hjälp. Tur det. Mitt TSH låg på 25 och T4 på 6,2 och T3 på 3,3. Idag tog de blodstatus,kobalamin,folat,glukos, albumin, leukocyter, acetoacetat och hemoglobin. Är det något av detta som kan påvisa kalcium värdet?

Tack så mycket för alla fina välkomnanden

Och skönt att höra vad din sköterska sa Banzai, det verkar logiskt. Tänker som så att jag åt ju vitaminerna innan jag blev gravid då jag läst om att folsyran var viktigast i det allra tidigaste skedet av graviditeten, så förhoppningsvis fanns det iallafall tillräckligt till lilla skruttan.

Ja just det...Jag trodde att även lågt B 12 kunde ge myrkryp? Men jag kanske har fel, det kanske var svullnad under trampdynan och onda fötter?

Hur som helst, sa till min läkare att jag tänkte äta vitaminer. Hon rekommenderade "Mitt val kvinna" (finns även för ammande och gravida) så det äter jag nu. Räcker det för att rätta till ett eventuellt lågt kalcium värde?

Sorry för alla frågorLedsen men de är ju så många så här i början!

Bjussar på några kramar istället. KRAM KRAM

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9