• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Solskensbullen

Fick idag min tid för att träffa Kirurgen, den 13 aug. Undrar hur lång tid efter det man får tid för OP. Ni som opererats, hur lång tid tog det för er efter det att ni haft er träff med kirurgen?
    Börjar bli lite nervös nu!

• Banzai

Tog nog inte mer än en månad om jag mins rätt.

Solskensbullen skrev 2008-06-19 16:19:49 följande:
    Fick idag min tid för att träffa Kirurgen, den 13 aug. Undrar hur lång tid efter det man får tid för OP. Ni som opererats, hur lång tid tog det för er efter det att ni haft er träff med kirurgen? Börjar bli lite nervös nu!
  • smultron smulan
    Glad midsommar och hoppas på
  • 3barnsmor35

Mina värden var bra sist, 2,3 och 15...så tröttheten beror väl inte på det då....zzzz.
    Snart är det semester!
    kram o glad midsommar!

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • zezziz

Pucko Buffy skrev 2008-06-18 18:05:39 följande:

Zezziz: Hur var dina värden? Fullt förståeligt att du blir orolig. Som jag förstått det så är det väldigt vanligt att man får brist på sköldkörtelhormon i samband med graviditet. Ring och fråga läkaren som beställde proverna alt någon på mödravården om det inte är dit du redan gått. De borde kunna ge dig relevanta svar på eventuella risker mm. Hoppas allt går bra.
    Jag har fått provsvaren men vet tyvärr inte riktigt om jag har riktigt dåliga värden eller bara litegrann. Så kunde ni hjälpa mig att avläsa mina värden hade jag blivit riktigt glad.

Jag tog först ett prov och sedan efter en vecka tog det ett nytt och därefter fick jag Levaxin 25 mg utskrivet.

TSH: Först 4,07 och sedan 3,21
    T4: 10 oförändrat
    T3: 3,8 och sedan 3,9

Tacksam för hjälp!

Glad midsommar på er!
  • lunaria

har varit borta i midsommar så jag har missat lite...

MIJV: japp operationen blir ju av iaf . mådde inte alls bra efter kejsarsnittet o det gick jag till psykolog om så jag mår ju bra idag ändå, men nu oroar jag mig så hemskt mycket för denna operation. alla operationer är ju inte lika som tur är, men börjar ändå svettas av bara ordet. jag försöker stoppa huvudet i sanden o tänka att det är långt tills jag ska opereras

solskensbullen: vad skönt att du har fått tid till att träffa kirurgen . förstår att du blir nervös!!

• Loppan27

Solskensbullen - Tog ca 2 månader från kirurgbesöket till Op. Det viktiga var ju att jag skulle hinna äta Thacapzol för att få ner värdena inför op och det gjorde jag i 3 månader. Vet du inte när op blir av?
    Jag var också nervös men allt gick jättebra och smidigt. Återhämtade mig snabbt ochinga kompikationer!

En fråga om graviditet och sköldkörteln!

Äter Levaxin nu efter Op och vänar nu på provsvar efter andra höjningen av dosen. Upptäckte nu att jag är gravid. Hur illa är det?
    Seast låg värdena inte så långt från normalt och efter senaste höjningen känns det som om värdena är rätt ok. Ska värdena helst vara stabila ett tag innan gravidtet? Kan det vara fara för barnet om värdena inte är optimala?

• Banzai

Är värdena i alla fall någorlunda så är det ingen större fara du är ju undser behandling men du måste med en gång ringa både läkaren och BM och tala om för båda patrer att du är gravid & att du har opererat dig för struma detta för att du ska få den uppföljning som behövs.
    Smyger in ett Grattis

Loppan27 skrev 2008-06-23 08:48:29 följande:
    Solskensbullen - Tog ca 2 månader från kirurgbesöket till Op. Det viktiga var ju att jag skulle hinna äta Thacapzol för att få ner värdena inför op och det gjorde jag i 3 månader. Vet du inte när op blir av? Jag var också nervös men allt gick jättebra och smidigt. Återhämtade mig snabbt ochinga kompikationer! En fråga om graviditet och sköldkörteln! Äter Levaxin nu efter Op och vänar nu på provsvar efter andra höjningen av dosen. Upptäckte nu att jag är gravid. Hur illa är det? Seast låg värdena inte så långt från normalt och efter senaste höjningen känns det som om värdena är rätt ok. Ska värdena helst vara stabila ett tag innan gravidtet? Kan det vara fara för barnet om värdena inte är optimala?
  • smultron smulan
    Loppan27 skrev 2008-06-23 08:48:29 följande:
    Solskensbullen - Tog ca 2 månader från kirurgbesöket till Op. Det viktiga var ju att jag skulle hinna äta Thacapzol för att få ner värdena inför op och det gjorde jag i 3 månader. Vet du inte när op blir av? Jag var också nervös men allt gick jättebra och smidigt. Återhämtade mig snabbt ochinga kompikationer! En fråga om graviditet och sköldkörteln! Äter Levaxin nu efter Op och vänar nu på provsvar efter andra höjningen av dosen. Upptäckte nu att jag är gravid. Hur illa är det? Seast låg värdena inte så långt från normalt och efter senaste höjningen känns det som om värdena är rätt ok. Ska värdena helst vara stabila ett tag innan gravidtet? Kan det vara fara för barnet om värdena inte är optimala?
    Grattis Loppan
  • Solskensbullen

Tack för svaren:

Loppan 27: Tyvärr så har jag inte fått ngn tid för OP, men jag tror att man måste prata med kirurgen först.
    ( Smyg grattis från mig med ) Hoppas allt går bra.
    Jag hoppas att kunna få fler barn efter OP. Har inga planer på att börja närmsta året, men så småningom. Undrar vad läkarna säger om just sådant, riskerna och om bara värderna är ok så är allt under kontroll så gott det går.

Har ju ätit Thacapzol + levaxin sen mars-april skulle jag tro.
    Ni som äter Thacapzol, hur mycket äter ni?
    Jag tar 3 tabletter på morgonen + 1 levaxin och sen 3 tabletter på kvällen.
    Eftersom jag inte fått mina värden så vet jag inte hur någonting ligger... måste fråga det nästa gång.

Tjing!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9