• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Soffeli

Hej alla!

jag kommer att hänga på här. Helt klart en tråd för mig.

Har hypetyreos,(som kom efter förra graviditeten, barn 06), men behandlad sedan ett halvår. Värdena låg normalt redan efter ett par månader på levaxin, men försämrades nyss något, även om det forfarande var inom intervallet. Min dos ökades o jag har nu 100microgram.

Innan förra provsvaret då jag ökade dosen blev vi med barn. Det är helt underbart. MEN jag är jätteorolig över att skada barnet då jag vet att dosen oftast behöver ökas under graviditet. Först på måndag ska jag inskrivas och ta prover - då är jag i v. 6. Usch, jag vill inte vänta, men vågar inte öka dosen på eget bevåg..

Ni som varit gravida och ökade dosen levaxin. I vilken graviditetsvecka gjordes detta??

Kämpa på alla!!!

• Nufsan
    Miss M skrev 2008-06-16 22:19:33 följande:
    Nufsan vad skulle inte gå att behandla med överproduktion???
    Jag syftade på att du inte kan börja med att äta levaxin vid överproduktion. Kan inte påstå att jag är är helt inne på överproduktion, men då sköldkörteln överproducerar hormon så kan man ju inte börja äta tillskott på det hormonet förrän sköldkörteln är borttagen!

Rätta mig om jag är ute och cyklar!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Nufsan
    Pucko Buffy skrev 2008-06-17 09:41:29 följande:
    Trollet: det är ju så vanligt att man ignorerar känslan av att inte må bra när det gäller den här sjukdomen. Fast du verkar ha haft lite tur och inte hunnit gå ner dig så mycket. Jag blir fortfarande helt knockad av minsta aktivitet även om jag börjar känna mig lite piggare efter ca fyra veckors behandling. Mensvärk är inge kul att ha och särskilt inte när man har p-medel. Fast det kan väl vara så ibland med p-stav om jag inte fattat helt galet. Hade själv p-spruta under många år men hade inga problem alls med mellanblödningar och mådde kanonbra under första omgången på fem år. Fick sen göra ett uppehåll på inrådan av barnmorskan. Efter det funkade inte p-sprutan för mig då jag blev jättesvajig i vikten mm så det blev p-piller o sen Nouva ring istället. Det sista funkade allra bäst.Ang överproduktion så googlade jag och på sjukvardsradgivningens hemsida och där står följande:Behandling av giftstrumaDet finns tre sätt att behandla hypertyreos, nämligenläkemedel radioaktivt jodkirurgi, det vill säga operation.Alla behandlingsformerna är effektiva. Vilken behandling man får beror på en rad olika saker. De viktigaste ärvilken typ av giftstruma det rör sig omhur gammal man ärstorleken på sköldkörtelnhur kraftig överproduktionen av hormon är och hur påverkad man är av sjukdomenom man har någon annan sjukdomeventuell graviditet.Behandling med läkemedelTvå typer av läkemedel används i behandlingen:Läkemedel som lindrar symtomen. Läkemedel som minskar produktionen av sköldkörtelhormon.Läs mer i Sjukvårdsrådgivningen.se om Läkemedel vid hypertyreos. Länk finns i kapitlet Fördjupning och länkar.Läkemedel som lindrar symtomFör att lindra de besvär som man får av hormonöverskottet används så kallade betablockerare, till exempel propranolol som finns i Inderal och metoprolol som finns i Seloken ZOC. Medicinerna är bra mot hjärtklappning, oro och skakningar, men hjälper inte mot andra besvär och de påverkar inte själva sjukdomen. Biverkningar som man kan få av betablockerare, speciellt i början av behandlingen, är trötthet, huvudvärk samt kalla fingrar och tår. De här biverkningarna kan vara otrevliga men är inte farliga och går ofta över efter en tids behandling. Det kan vara svårt att träna konditionsidrotter om man använder betablockerare.Läkemedel som minskar produktionen av sköldkörtelhormonLäkemedel som minskar hormonproduktionen i sköldkörteln kallas tyreostatika. De läkemedel som finns heter tiamazol som finns i Thacapzol och propyltiouracil som finns i Tiotil. Den här behandlingen brukar skötas av en invärtesmedicinare eller en endokrinolog.Det finns två behandlingsmodeller. I det ena fallet får man inledningsvis lägsta möjliga dos. Sedan följs symtom och blodprov regelbundet. Efterhand ökas dosen om det behövs. I den andra modellen, som har blivit allt vanligare, tar man full dos av läkemedlet från början så att produktionen av sköldkörtelhormon blockeras. Efter två till fyra veckor kompletteras behandlingen med sköldkörtelhormonet tyroxin som till exempel finns i Levaxin. Därefter följs effekten av behandlingen genom att man får lämna blodprov och beskriva hur man mår.Om man får ett återfall efter något år provar läkaren ofta någon av de andra behandlingsmetoderna.länk: www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp... står följande:
    Tack Det var så jag tänkte, men tillsätter ju inte då levaxin utan annat ist.
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Pucko Buffy

Nufsan så sant så
    Känns som om det är lättare att behandla underproduktion än överproduktion, som ofta verkar sluta i operation av sköldkörteln och levaxin behandling.

Välkommen soffeli, jag kan tyvärr inte svara på dina frågor. Visserligen verkar du inte ligga på helt galna värden och du ska dit på måndag men är du jätteorolig, hade jag nog i dina kläder ringt till min läkare och frågat alt ringt gyn och frågat. Hoppas du får svar och slipper gå och vara orolig.

• Miss M

Nufsan Jaha det var så du menade..ja jag fick ju stänga av produktionen först och sen tillsätta levaxin. Så man behöver inte ta bort den för att äta det..men man tar inte enbart Levaxin eller börjar med det.

• Nufsan

Ngt jag märkt sen jag blev sjuk är att jag är så dålig på att förklara saker och ting och jag ofta tappar ord... så jag skyller på det

• Soffeli

TAck för svar!

nufsan: känner så igen mig. Tappa ord och dålig på att förklara. Bättre nu, tack o lov...

• trollet83

pucko buffy: Nej helt nedgången har jag väl inte blivit, men har varit mkt trött ända sedan sonen föddes i november..blev väldigt mkt aktiviteter ett tag o jag var helt slut. En aktivitet om dagen tog ju mkt lång tid o sedan var jag helt färdig..o kan fortfarande vara ibland men nu känns det ändå bättre efter flytt mm o att jag inte har så många bollar i luften samtidigt..ja o så angående p-staven så sa de ju att man kunde få mellanblödningar men har ju haft detta nu i flera veckors tid så undrar hur länge det ska hålla på så..har också hört en annan tjej som hade detta problemet..Förstår iaf att det måste vara jobbigt att knappt orka nånting så som du beskriver hur du har det..hoppas det blir bättre snart iaf för dig!

• Pucko Buffy

Åhh det där med att tappa ord det är jag i ett nötskal.. sista tiden innan jag fick diagnosen var hemsk o jag var helt virrig. Kort sagt kände jag mig trög som inte fattade vad folk sa och kunde hänga med i deras konversationer. Läskigt att det kan bli så egentligen.

• Pucko Buffy

Trollet: Vilken tur du haft som ändå kom under behandling med tanke på att du har en liten. Bara det blir man ju trött av även om det är en lycklig trötthet

Ang p-stav så är det väl ganska vanligt med mellanblödningar och blödningar särskilt i början. Jag känner flera som blött i flera månader o sen tagit ut den för de orkade inte ha det så. Andra blöder nästan inget i början och blir sen av med mensen helt. Tror det är ganska olika det där hur man reagerar. Ska jag någonsin använda preventivmedel igen så kommer jag köra på Nouva Ringen. Smidig och enkel samt minst påverkan på kroppen. P-stav är oxå smidigt om det funkar eller p-spruta, P-piller tyckte jag bara var bökigt då jag glömde ta dem emellanåt... men det där med å ta en tablett varje dag, får jag ju göra nu resten av livet ändå.. så det är väl bara till å vänja sig :-s

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9