Pucko Buffy skrev 2008-06-17 09:41:29 följande:
Trollet: det är ju så vanligt att man ignorerar känslan av att inte må bra när det gäller den här sjukdomen. Fast du verkar ha haft lite tur och inte hunnit gå ner dig så mycket. Jag blir fortfarande helt knockad av minsta aktivitet även om jag börjar känna mig lite piggare efter ca fyra veckors behandling. Mensvärk är inge kul att ha och särskilt inte när man har p-medel. Fast det kan väl vara så ibland med p-stav om jag inte fattat helt galet. Hade själv p-spruta under många år men hade inga problem alls med mellanblödningar och mådde kanonbra under första omgången på fem år. Fick sen göra ett uppehåll på inrådan av barnmorskan. Efter det funkade inte p-sprutan för mig då jag blev jättesvajig i vikten mm så det blev p-piller o sen Nouva ring istället. Det sista funkade allra bäst.Ang överproduktion så googlade jag och på sjukvardsradgivningens hemsida och där står följande:Behandling av giftstrumaDet finns tre sätt att behandla hypertyreos, nämligenläkemedel radioaktivt jodkirurgi, det vill säga operation.Alla behandlingsformerna är effektiva. Vilken behandling man får beror på en rad olika saker. De viktigaste ärvilken typ av giftstruma det rör sig omhur gammal man ärstorleken på sköldkörtelnhur kraftig överproduktionen av hormon är och hur påverkad man är av sjukdomenom man har någon annan sjukdomeventuell graviditet.Behandling med läkemedelTvå typer av läkemedel används i behandlingen:Läkemedel som lindrar symtomen. Läkemedel som minskar produktionen av sköldkörtelhormon.Läs mer i Sjukvårdsrå
dgivningen.se om Läkemedel vid hypertyreos. Länk finns i kapitlet Fördjupning och länkar.Läkemedel som lindrar symtomFör att lindra de besvär som man får av hormonöverskottet används så kallade betablockerare, till exempel propranolol som finns i Inderal och metoprolol som finns i Seloken ZOC. Medicinerna är bra mot hjärtklappning, oro och skakningar, men hjälper inte mot andra besvär och de påverkar inte själva sjukdomen. Biverkningar som man kan få av betablockerare, speciellt i början av behandlingen, är trötthet, huvudvärk samt kalla fingrar och tår. De här biverkningarna kan vara otrevliga men är inte farliga och går ofta över efter en tids behandling. Det kan vara svårt att träna konditionsidrotter om man använder betablockerare.Läkemedel som minskar produktionen av sköldkörtelhormonLäkemedel som minskar hormonproduktionen i sköldkörteln kallas tyreostatika. De läkemedel som finns heter tiamazol som finns i Thacapzol och propyltiouracil som finns i Tiotil. Den här behandlingen brukar skötas av en invärtesmedicinare eller en endokrinolog.Det finns två behandlingsmodeller. I det ena fallet får man inledningsvis lägsta möjliga dos. Sedan följs symtom och blodprov regelbundet. Efterhand ökas dosen om det behövs. I den andra modellen, som har blivit allt vanligare, tar man full dos av läkemedlet från början så att produktionen av sköldkörtelhormon blockeras. Efter två till fyra veckor kompletteras behandlingen med sköldkörtelhormonet tyroxin som till exempel finns i Levaxin. Därefter följs effekten av behandlingen genom att man får lämna blodprov och beskriva hur man må
r.Om man får ett återfall efter något år provar läkaren ofta någon av de andra behandlingsmetoderna.länk:
www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp... står följande:
Tack
Det var så jag tänkte, men tillsätter ju inte då levaxin utan annat ist.