• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • eija

Hej allihopa! Jag undrar hur ofta ni brukar ta era sköldkörtelprov när ni haft "normala" värden? Nu sist, i början på maj låg mitt TSH-värde på 3,3 (äntligen normalt:). Så jag undrar när jag kan vänta mig att bli kallad till vc för provtagning igen.. Det gäller att jag har lite "koll" själv på det så det inte glöms bort;)

• Snuvan
    eija skrev 2008-06-08 23:07:06 följande:
    Hej allihopa! Jag undrar hur ofta ni brukar ta era sköldkörtelprov när ni haft "normala" värden? Nu sist, i början på maj låg mitt TSH-värde på 3,3 (äntligen normalt:). Så jag undrar när jag kan vänta mig att bli kallad till vc för provtagning igen.. Det gäller att jag har lite "koll" själv på det så det inte glöms bort;)
    Efter min operation så lämnar jag prover var 6:e månad. Det är meningen att jag ska träffa min läkare som är överläkare på Medicinkliniken, jag har tur o har en läkare som till o med forskar om sköldkörtelsjukdomar. Bla bla, jag ska iaf träffa henne en gång om året o därimellan ska jag lämna prover en gång då resultatet bara skickas till henne o sen får jag ett brev där det står att allting såg bra ut.
    / Snuvan
  • Nufsan
    eija skrev 2008-06-08 23:07:06 följande:
    Min läkare sa att jag skulle vänta typ 6 mån, men jag kommer be om nya prover omgående då jag tror att de inte ligger rätt till längre. Tycker att mina hypo besvär borde ha lagt sig, men dom är tyvärr kvar och en del som försvann i början av levaxintagningen har kommit tillbaka?!?! Idag är mina ögon hur svullna som helst, vilket de var innan jag gick till doktorn
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Miss M

blombukett jag vet faktiskt inte vad TRAK värdet låg på, mne funderar på att be om journalen, kan vara intressant att läsa. Sen verkar det ju som om två människor kan ha samma värde men reagera helt annorlunda. Enligt kirurgen har mitt börjat med en inflamation som gått över i struma, hade jag ingen aning om...men det verkar i alla fall vara TRAK:en som är orsaken till ärrvävnaden om jag förstått det rätt.

Nu är jag lite halvt orörlig men det blir bättre med tiden. Jag är trött och blir fortfarande lite yr och illamående när jag rör mig i vanligt tempo men det är inte så konstigt med tanke på värmen och allt..så man är lite av en sengångare i rörelserna. Tyvärr känner jag mig mest ledsen och nere, men försöker hålla ut då det ska bli bättre. Till viss del beror det säkert också på att jag har hur mycket som helst att göra men får inget gjort...och mycket tid till att tänka.

• blombukett

MIss M, vad tråkigt att du känner dig ledsen och nere. Visst blir det värre när man inte orkar något fastän man skulle velat göra en massa roliga saker, och så går man och lägger sig och vilar men kan inte sova utan ligger och funderar istället och tankarna snurrar.... Skickar en stor kram och hoppas att du snart mår bättre!

Mamma till Sofia f 26 jun d 3 jul 06 och Oscar f 10 nov 07
  • Solskensbullen

Hej i tråden,
    Fick reda på att jag ahr giftstruma för ngr månader sen. Har nu efter mycket om och men bestämt mig för att operera. Äter medecin just nu, men fick ju också valet mellan joden eller op. Har tänkt och tänt och nu har jag äntligen tagit beslut om op.
    Det konstiga var att först så sa läkaren att jod, det fick man inte ta om man var under 36år, men sen hade kirurgen ringt upp läkaren på sjukhuset och sagt varför inte jag hade valt det alternativet och det var då jag var tvungen att börja tänka om...men nu har jag skickat mailet till läkaren om OP.
    Undrar ni som väntat på OP tid, hur långt tid tog det för er innan ni fick en tid?
    Jag har ingen aning om vad TRAK är? Någon som orkar förklara? Har inte fått några värden visade för mig. Vet inte vad som är normalt och inte.
    TACK!!

• Solskensbullen

Undrar oxå vad TSH värde är för ngt? TACK igen

• Solskensbullen

Igen..såg att vad ord. värderna var i trådstarten, men vet inte innebörden!

• Miss M

Solskensbullen

Jag fick giftstruma för andra gången förra året och i februari började vi prata om op..vilket jag valde direkt ville inte ha jod, men lämnade prover i 3 månader för att se hur snabbt det utvecklade sig denna gången men remiss skickades till kirurgen och i slutet av april träffade jag kirurgen som sa att jag var högprioriterad pga mina värde och just TRAK:en (antikropparna) och nu den 4 juni opererades jag.

Om du tar jod ska man vara medveten om att man kan få göra om det och oftast tar de i för mycket och man utvecklar underproduktion plus att man inte får bli gravid på minst ett år efter behandlingen.

• Solskensbullen

Miss M: Funderar du på att skaffa barn? Jag avböjde just joden för att det kommer att ta över 1 år kanske då 1,5 år innan vi kan börja försöka skaffa barn. Vill inte ha just nu då jag har en ettåring, men vill så småningom börja tänka på det.
    Alla pratae om att värden måste stabiliseras och att det också kan ta sin lilla tid efter en OP, vad har de sagt till dig?
    TACK.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9