• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Ia 70
    Alfredboy skrev 2008-05-30 09:24:34 följande:
    Jag var på inskrivning hos bm i onsdags och då meddelade hon att proverna jag tog för över 2 veckor sedan inte var på topp. GRRRR...VARFÖR, VARFÖR ringer de inte då direkt så att man får ändra så fort som möjligt. Jag bad att få veta provsvaren och det var TSH som låg lite för lågt, 0,34 låg det på, och T4 låg på 15,2....Alltså hade T4 sjunkit sedan jag blev gravid och TSH hade alltså också sjunkit. Läkaren på Mvc ville då sänka min levaxindos från 125 mg till 100 mg....Jag blir tveksam eftersom T4 hade sjunkit, och dessutom är det väl vanligast att man får HÖJA dosen när man är gravid???? Vad tror ni, värdena är ju inte helt åt skogen, men det kanske blir ännu värre om jag inte sänker? Jag får väl helt enkelt göra som läkaren säger, det värsta är att hon verkar ha noll koll och vet knappt vad detta är för sjukdom, hon följer bara referensvärdena, som visst säger att TSH ska ligga mellan 0,4-10 under en graviditet......Låter sjukt högt med 10 om jag får säga min åsikt....Hmmm....
    Hmmm det vanliga brukar ju vara att man får höja? Jag fick höja fr 100 till 150, vilket jag fortfarande ligger på även efter senaste grav.
    Förstår din oro, de e ju viktigt både för dig o bäbis att det blir rätt så att lill* får rätt näringsintag o så. Be o få ett prov till o ett nytt utlåtande, när jag tar prover hos min nya läkare får jag svar redan efter ett par dagar...Lycka till!!
    Min älskade prinsessa föddes 20 april-07, Jag älskar dig så!
  • MammaHela

Alfredboy:

Ring Anna på måndag morgon och hör vad hon säger.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • 3barnsmor35

Så trött igen, herrejesus. Svårt att hålla ögonen öppna o sover så fort jag kan. Dags att lämna nya prover igen antar jag. *zzzzzzzzzzz*

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Banzai

Jag ska försöka hinna lämna mina prover under veckan men man hinner ju inte riktigt vad man borde nu med liten

• Emma3

Ja hade ett värde på 14 på TSH första gången jag kollade, men jag hade inte så mycket symton. Mest trött och ibland deprimerad och frusen. Men frusen har jag varit hur länge som helst och trött trodde jag berodde på att jag hade sonen som då var runt 6-7 månader.

Min läkare satte in mig på tabletter mest för att jag sa att vi ville ha fler barn. Sist jag kollade mitt värde låg det nu på 4,7. Så måste ner mer innan vi kan börja försöka. Äter just nu 50 mikrogram men läkaren trodde jag skulle ligga på runt 100 när vi hade trappat upp klart.

Hade alla här massa symtom? Tänkte om det är ovanligt att ha 14 på Tsh men ändå inte må så dåligt?

Vinkar till Ia 70 som jag känner igen från en annan tråd

Mamma till underbara Leo 070320
  • Nufsan
    Emma3 skrev 2008-06-02 15:34:06 följande:
    Ja hade ett värde på 14 på TSH första gången jag kollade, men jag hade inte så mycket symton. Mest trött och ibland deprimerad och frusen. Men frusen har jag varit hur länge som helst och trött trodde jag berodde på att jag hade sonen som då var runt 6-7 månader.Min läkare satte in mig på tabletter mest för att jag sa att vi ville ha fler barn. Sist jag kollade mitt värde låg det nu på 4,7. Så måste ner mer innan vi kan börja försöka. Äter just nu 50 mikrogram men läkaren trodde jag skulle ligga på runt 100 när vi hade trappat upp klart.Hade alla här massa symtom? Tänkte om det är ovanligt att ha 14 på Tsh men ändå inte må så dåligt?Vinkar till Ia 70 som jag känner igen från en annan tråd
    Jag hade TSH 96 och mådde väl inte så extremt dåligt, jag hade gått med värk i kroppen en längre tid och trött och frussen var jag, men det var vinter och trött var jag väl för att jag hade fått barn ngr månader tidigare!

I det stora hela så mår jag inte bättre idag när jag ändå ligger på 1,2 i TSH.
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Emma3
    Nufsan skrev 2008-06-02 15:37:28 följande:
    Jag hade TSH 96 och mådde väl inte så extremt dåligt, jag hade gått med värk i kroppen en längre tid och trött och frussen var jag, men det var vinter och trött var jag väl för att jag hade fått barn ngr månader tidigare!I det stora hela så mår jag inte bättre idag när jag ändå ligger på 1,2 i TSH.
    Oki ungefär som mig då fast du hade ju extremt mycket högre värde. Men ligger ju nu på 4,7 istället för 14 som innan men jag märker heller ingen större skillnad. Men vill bara kommer ner till runt 1 så jag vet att det är ok att försöka bli gravid sedan.
    För när väll värdet är nere så ska det väl inte vara svårare att bli gravid än för andra?
    Mamma till underbara Leo 070320
  • lunaria

Hej på er!! Är så himla GLAD!!!

fick äntligen mina provresultat nyss och tydligen så har jag nu bra värden. fast jag har lite högt Trak så därför mår jag ju fortfarande inte så bra. fick en kanonbra läkare förresten!

hon förklarade för mig att jag har haft en inflammation som gått över till giftstruma. hon förklarade just det här med Trak att jag har legat normalt på ett värde på 0,6 från början, men sen när det gick över till giftstruma så höjdes värdena. varför jag har fått vänta i tre månader är för att de ville bekräfta att jag hade giftstruma (ngt jag först fick veta idag!!). hon skickade remiss till kirurgen så nu blir det äntligen operation för min del eftersom jag vill ha fler barn och risken för återfall är så stor. ska ta nya prover om 2 månader och sen är det väl bara att vänta. jag blev så paff över beslutet så jag känner mig helt snurrig och glad!!

• 3barnsmor35
    Banzai skrev 2008-06-02 14:35:48 följande:
    Jag ska försöka hinna lämna mina prover under veckan men man hinner ju inte riktigt vad man borde nu med liten
    Säger du det?
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Pucko Buffy

am zandra: Grattis o vad skönt att du fått bra svar o en kanonläkare.

Hoppas verkligen att det vänder för er som mår jättedåligt. Själv är jag i början av behandlingen och hade skyhöga värden på tsh och T4. Har fortfarande inte full koll på hur allt ska funka och vilka värden som ska följas åt och japps jag mår inge bra alls. Men jag förväntar mig få bra svar av doktorn nästa gång jag träffar honom. Det värsta tycker jag är den förbannade värken och tröttheten... jag upplever en frustration över att inte orka göra saker som förr. Nu har jag fått smärtstillande utskrivna (citadon) och tar dem när det är helt åt skogen. Nackdelen är att jag blir så trött av dem och jag tycker inte de funkar fullt ut.

Har ni andra också mycket värk och vad tar ni mot den? Någon mer som upplever frustration över att inte orka?

Jag tycker synd om min man som har en fru som är värsta gnällspiken

Krya på er där ute..../PB

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9