• Emma3

Problem med sköldkörteln? Del 9

Hejsan!

Tänkte fråga er om mensen har strulat för er efter ni börjat med levaxin?
    Började äta levaxin i slutet på februari då mitt TSH värde var 14. För sex veckor sedan hade de gått ner till 6,6. Fick höjd dos och tog prover förra veckan igen men inte fått någe svar ännu.

Men sedan jag ätit levaxinet så har jag haft en kortare menscykel på bara runt 25 dagar istället för 28-29 dagar som jag brukar. Någon annan som fått så? Behöver ju kanske inte vara pga levaxinet?

Mamma till underbara Leo 070320
  • Emma3
    Emma3 skrev 2008-05-13 18:14:49 följande:
    Hejsan!Tänkte fråga er om mensen har strulat för er efter ni börjat med levaxin?Började äta levaxin i slutet på februari då mitt TSH värde var 14. För sex veckor sedan hade de gått ner till 6,6. Fick höjd dos och tog prover förra veckan igen men inte fått någe svar ännu.Men sedan jag ätit levaxinet så har jag haft en kortare menscykel på bara runt 25 dagar istället för 28-29 dagar som jag brukar. Någon annan som fått så? Behöver ju kanske inte vara pga levaxinet?
    Ingen?
  • Emma3
    Alfredboy skrev 2008-05-15 10:26:30 följande:
    Emma3: Min mens strulade när jag började med Levaxin, men åt andra hållet. Jag fick helt plötsligt jääääättelång menscykel. Sen försvann mensen helt...Blev gravid då vi hade noll koll på min äl, och slarvade lite med pessaret
    Okej tack för svaret, verkar som mensen är lite konstig, just nu har jag haft spottings 3 dagar senaste månaderna har jag haft det två dagar sedan har mensen kommit igång. Hoppas det rättar till sig. Blev du gravid fort efter du börjat med levaxinet? Hade dina värden hunnit bli som de skulle innan? Har en son på 14 månader och vi vill ha syskon till honom inom inte allt för lång framtid. Så hoppas på att jag blir gravid.
    3barnsmor35 skrev 2008-05-15 10:27:05 följande:
    Min menscykel har blivit kortare, vet inte vad det beror på. Har också 25 dagar.
    Okej oroar mig att 25 dagars menscykel är kort men de kanske det inte är?
  • Emma3

Ja hade ett värde på 14 på TSH första gången jag kollade, men jag hade inte så mycket symton. Mest trött och ibland deprimerad och frusen. Men frusen har jag varit hur länge som helst och trött trodde jag berodde på att jag hade sonen som då var runt 6-7 månader.

Min läkare satte in mig på tabletter mest för att jag sa att vi ville ha fler barn. Sist jag kollade mitt värde låg det nu på 4,7. Så måste ner mer innan vi kan börja försöka. Äter just nu 50 mikrogram men läkaren trodde jag skulle ligga på runt 100 när vi hade trappat upp klart.

Hade alla här massa symtom? Tänkte om det är ovanligt att ha 14 på Tsh men ändå inte må så dåligt?

Vinkar till Ia 70 som jag känner igen från en annan tråd

• Emma3
    Nufsan skrev 2008-06-02 15:37:28 följande:
    Jag hade TSH 96 och mådde väl inte så extremt dåligt, jag hade gått med värk i kroppen en längre tid och trött och frussen var jag, men det var vinter och trött var jag väl för att jag hade fått barn ngr månader tidigare!I det stora hela så mår jag inte bättre idag när jag ändå ligger på 1,2 i TSH.
    Oki ungefär som mig då fast du hade ju extremt mycket högre värde. Men ligger ju nu på 4,7 istället för 14 som innan men jag märker heller ingen större skillnad. Men vill bara kommer ner till runt 1 så jag vet att det är ok att försöka bli gravid sedan.
    För när väll värdet är nere så ska det väl inte vara svårare att bli gravid än för andra?
  • Emma3

Pratade med min läkare idag han höjde ju aldrig medicinen förra gången och nu hade TSH ökat lite till 5,5 från ca 4,7. Så nu skulle jag äta starkare dos, men bara med en halv tablett varannan dag. Han tyckte man kunde höja sakta då jag ändå inte har så mycket symtom och det kan ju vara smart men det känns som TSH aldrig kommer gå ner till runt 1 *suck*.
    Känns oxå så trist att man inte själv riktigt kan bestämma när man kan börja syskonverkstaden heller *suck igen*

Sen detta med vikten är ju inte direkt kul de heller.
    Behövde bara skriva av mig lite.

• Emma3
    Nufsan skrev 2008-06-29 15:37:05 följande:
    Svettningarna kan vara att kroppen reagerar hyper på dig, men det betyder inte att du får i dig för mkt, utan att den reagerar på levaxinet.Nu när jag har fått normala värden så har jag börjat svettas igen, före det frös jag hela tiden, men jag är ändå mer frussen än varm av mig..
    Jag frös oxå jättemycket förr men nu har jag börjat bli varmare och svettas lättare. Började med levaxin feb/mars.

Men usch detta med vikten är blä, har gått upp en del sedan jag började med levaxinet känns inge kul. Måste verkligen försöka gå ner nu mår inge bra med denna vikt.
  • Emma3

Pucko Buffy: Ja jag tror nog inte jag går upp utav själva levaxinet men upp går jag *suck*
    Ja det jag vet ändrat sig är att förut sov sonen bäst i vagnen och då den rörde sig= att det blev minst 1 timmes promenad för mig varje dag. Nu sover han kanon inne så då blir det inte promenad lika ofta.
    Ja jag känner mig fortfarande trött och orkeslös, känner ofta ingen lust för något.
    Men nu är ju ändå TSH nere på 5,5 var på 14 innan jag började med levaxinet man borde väl känna sig lite mer pigg och allert nu?
    Ska ta nya prover i augusti och har även då bokat in en tid till läkaren så får ta upp allt då med honom.

Tänkte höra med alla er som har just hypo har ni ändrat eran kost sedan ni fick diagnosen och äter bra och nyttig mat och går ändå inte ner elr äter ni precis som innan.
    Jag måste ju erkänna att jag inte alltid äter så bra, kan bli både hamburgare, pizza och godis. Eftersom jag verkar ha väldigt lätt att gå upp i vikt kanske man måste sluta helt med allt sådant om vågen ska röra sig neråt.
    Så nu ska jag verkligen tänka på allt jag äter så borde man ju börja gå ner lite.

• Emma3
    Pucko Buffy skrev 2008-06-30 20:10:52 följande:
    Emma3: håller tummarna att du orkar och att det funkar med att utesluta onyttigheter. Själv har jag märkt att jag är mindre hungrig. Borde nog eg tänka på vad jag stoppar i mig men för tillfället orkar jag inte bry mig. Tror nog att minskandet av dina promenader har haft större inverkan än vad du kan ana. Det där med apatin känner jag igen så väl, man lixom inte orkar fast man vet att man borde. Det är inge kul å ha de här symptomen man vill så mycket men samtidigt så orkar man inte vilket ger en dåligt samvete och skamkänslor fast man inte ska ha det. Vi är faktiskt sjuka och mår inte bra.Nä nu ska jag gå o mysa med prinsen det mår jag bra av Kraaaaam PB
    Ja brukar orka ett par dagar och sen tillbaka som vanligt igen, men jag mår ju heller inge bra att ha alla dessa extra kilo så måste försöka ta tagi det.
    Ja man får verkligen skamkänslor när man inte orkar någonting och så har man en son på 15 månader så vill underhållas och leka.

Ja har mest frusit förut men sen jag började med levaxinet har jag börjat bli mer varm och ibland förjäkligt varm. När jag är ute nu när det är varmt och går en del och i uppförsbackar blir jag så varm och svettig.
  • Emma3

Pucko Búffy: Tack så mycket det värmer. Har du mycket extra vikt? När började du med levaxin?

Ja har alltid haft ganska lätt att gå upp i vikt men ändå vägt kanske 5 max 10 kilo för mycket men sedan sonen föddes så är det så svårt att få bort gravkilona. Aja skam den som ger sig

Kram till alla som behöver det

Min underbara Leo 070320
  • Emma3

PB: Oj TSH på 200 jäkla inte konstigt att du mår dåligt. Här klagar jag som "bara" hade ett TSH på 14
    Har du oxå fått börja på en lite dos för att sedan öka? Ja jag har minst 16 kg som jag vill bli av med. Mitt först mål är att få bort de där 6kg sedan får jag ta resterande 10kg sakta men säkert.

Min underbara Leo 070320
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9