• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • 3barnsmor35

Jag slutade m p-piller, kände att de bromsade mig både hormonmässigt o viktmässigt. Vi planerar ju smått så småningom. Vill gärna ligga lägre i TSH än vad jag gör, väntar på provsvaren nu.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • trollet83

Pucko Buffy: tack så mkt!Jag blev inte så glad heller av beskedet men men orkade inte deppa för länge på det. Jag var o tog blodprov inför läkarbesöket till diabetes läkaren. Samma em ringde de o fråga hur jag mådde..eftersom jag hade fått hypo då..blev lite förvånad..jag har visserligen varit trött, men har kopplat alltihopa med sonen mm, o deppig e man ju till o från ändå tycker jag..inga speciella symtom tyckte jag då iaf, men jag har ju alltid krävt mkt sömn så detta e inget jag hade ens haft en tanke på..jag är ju utbildad ssk o hade inte en tanke på att jag själv skulle få sjukdomen, (trots min diabetes) för i utbildningen hade jag inte direkt mig själv som målbild för denna sjukdom. Sen när jag fick beskedet tyckte jag symtomen stämde mer o mer men de kan ju även vara tecken på annat så vet inte om jag inbilla mig. Samt att vi i vår nu ståått med både dop o flytt så tyckte jag mig känna mig mkt trött med detta. Nu efter flytten när vi börjar få ordning börjar jag känna mig något piggare..

Jag tar 75 mikrogram per dag o har först i 4 veckor tagit lägsta dosen o sedan ökat denna månad o ska nästa månad få öka igen. Jag ska ta nya prover i augusti enligt min läkare så ska inte prata nåt med läkaren innan dess vad jag vet, men kommer ju byta läkare eftersom vi bytt län..Tror mina värden var ganska höga men vet ej exakt vad de låg på eller minns ej vad han sa isåfall..Jag har nog för den delen inte märkt mkt skillnad alls tycker jag men de säger ju att man kanske inte märker skillnad på bra länge, det kan ta upp till ett år!!Nu har jag dessutom åkt på mensen..o har mensverk varenda kväll..trots p-stav..så känner mig trött både pga allt detta...

trist med dödsfall!Hoppas du snart mår bättre iaf!

• Mimmie81
    Hej

Helt ny här i den här tråden... hoppas jag får hoppa in Glad 
    Lite bakgrund. Precis haft mitt andra missfall, den här gången med tvillingar i vecka 10... (MA), hade för ca 5 månader sen ett tidigt MF i vecka 5...

Är helt förtvivlad och fått göra lite blodprover redan nu, slipper vänta till ett tredje missfall... ett av proverna rör just sköldkörteln och det andra var kardiolipinantikroppar...

I alla fall, har fått svar på det första, sköldkörtelprovet, mitt värde låg på 5,5 vilket innebär att det ligger över 4.... vilket innebär att de skickade mig vidare på någon mer koll...

Jag är helt grön i det här ämnet... Hjälp mig lite, är det någon fara med ett värde på 5,5? Behöver man medicineras? Stämmer det att man då helst ska avstå från att bli gravid 1-2 år?

Jag blir så arg... förstår inte varför de inte gjort det här provet mycket tidigare... jag är väldigt smal, har antagligen väldigt hög ämnesomsättning, har försökt gå upp i vikt i många år, men inget hjälper... jag har haft hjärtklappning ofta, haft "kort stubin"... långa menscykler med utenbliven ägglossning (äter Pergotime) ja, många av de symptom som stämmer in på det här med en överaktiv skölkörtel... men ingen doktor har någonsin gjort detta enkla blodprov! Skrikandes

Hoppas ni kan svara på mina frågor...

Kram
  • Nufsan
    Mimmie81 skrev 2008-06-16 17:10:05 följande:
    Hej Helt ny här i den här tråden... hoppas jag får hoppa in  Lite bakgrund. Precis haft mitt andra missfall, den här gången med tvillingar i vecka 10... (MA), hade för ca 5 månader sen ett tidigt MF i vecka 5...Är helt förtvivlad och fått göra lite blodprover redan nu, slipper vänta till ett tredje missfall... ett av proverna rör just sköldkörteln och det andra var kardiolipinantikroppar...I alla fall, har fått svar på det första, sköldkörtelprovet, mitt värde låg på 5,5 vilket innebär att det ligger över 4.... vilket innebär att de skickade mig vidare på någon mer koll...Jag är helt grön i det här ämnet... Hjälp mig lite, är det någon fara med ett värde på 5,5? Behöver man medicineras? Stämmer det att man då helst ska avstå från att bli gravid 1-2 år?Jag blir så arg... förstår inte varför de inte gjort det här provet mycket tidigare... jag är väldigt smal, har antagligen väldigt hög ämnesomsättning, har försökt gå upp i vikt i många år, men inget hjälper... jag har haft hjärtklappning ofta, haft "kort stubin"... långa menscykler med utenbliven ägglossning (äter Pergotime) ja, många av de symptom som stämmer in på det här med en överaktiv skölkörtel... men ingen doktor har någonsin gjort detta enkla blodprov! Hoppas ni kan svara på mina frågor...Kram
    Vilket prov var det 5,5 på? Men jag antar att det är TSH och då ligger du högt och har då underfunktion. Mest optimala för att bli gravid är där 1,0

Det finns ett värde som ska ligga på 0,2 - 4,0  (kan skilja sig från labb) i ref.värde och är det högre så har du underfunktion, vilket menas att du får för lite sköldkörtelhormon och bör då äta levaxin.

Har man ett lågt eller icke mätbart på detta så har man överfunktion och detta kan inte behandlas!

Hoppas du hänger med lite iaf
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Mimmie81
    Nufsan: Jaha, men det värdet som ska ligga på max 4 ligger på 5,5 hos mig... betyder inte det att jag har en hög ämnesomsättning osv? För jag har haft problem med undervikt i många år... skumt det där... vet inte om jag förstår... Fundersam Generad
  • NinnaBus

Undrar jag med...
    Speciellt eftersom jag behandlas med medicin för överproduktion.
    Började med det i nov. och förväntas vara färdigbehandlad om 1-2 år. Om man inte får återfall efter det förstås, vilket ca 40-50% får inom två år efter avslutat medicinbehandling mot överproduktion.

• Miss M

NinnaBus precis så var det för mig medicinering första gången i ca 18 månader sen återfall och operation.

• Mimmie81
    NinnaBus och Miss M: Men överproduktion innebär alltså att värdet (TSH) ligger under 0,2?
  • Pucko Buffy

Trollet: det är ju så vanligt att man ignorerar känslan av att inte må bra när det gäller den här sjukdomen. Fast du verkar ha haft lite tur och inte hunnit gå ner dig så mycket. Jag blir fortfarande helt knockad av minsta aktivitet även om jag börjar känna mig lite piggare efter ca fyra veckors behandling. Mensvärk är inge kul att ha och särskilt inte när man har p-medel. Fast det kan väl vara så ibland med p-stav om jag inte fattat helt galet. Hade själv p-spruta under många år men hade inga problem alls med mellanblödningar och mådde kanonbra under första omgången på fem år. Fick sen göra ett uppehåll på inrådan av barnmorskan. Efter det funkade inte p-sprutan för mig då jag blev jättesvajig i vikten mm så det blev p-piller o sen Nouva ring istället. Det sista funkade allra bäst.

Ang överproduktion så googlade jag och på sjukvardsradgivningens hemsida och där står följande:

Behandling av giftstruma
    Det finns tre sätt att behandla hypertyreos, nämligen

läkemedel

radioaktivt jod

kirurgi, det vill säga operation.
    Alla behandlingsformerna är effektiva. Vilken behandling man får beror på en rad olika saker. De viktigaste är

vilken typ av giftstruma det rör sig om

hur gammal man är

storleken på sköldkörteln

hur kraftig överproduktionen av hormon är och hur påverkad man är av sjukdomen

om man har någon annan sjukdom

eventuell graviditet.

Behandling med läkemedel
    Två typer av läkemedel används i behandlingen:

Läkemedel som lindrar symtomen.

Läkemedel som minskar produktionen av sköldkörtelhormon.
    Läs mer i Sjukvårdsrådgivningen.se om Läkemedel vid hypertyreos. Länk finns i kapitlet Fördjupning och länkar.

Läkemedel som lindrar symtom
    För att lindra de besvär som man får av hormonöverskottet används så kallade betablockerare, till exempel propranolol som finns i Inderal och metoprolol som finns i Seloken ZOC. Medicinerna är bra mot hjärtklappning, oro och skakningar, men hjälper inte mot andra besvär och de påverkar inte själva sjukdomen. Biverkningar som man kan få av betablockerare, speciellt i början av behandlingen, är trötthet, huvudvärk samt kalla fingrar och tår. De här biverkningarna kan vara otrevliga men är inte farliga och går ofta över efter en tids behandling. Det kan vara svårt att träna konditionsidrotter om man använder betablockerare.

Läkemedel som minskar produktionen av sköldkörtelhormon
    Läkemedel som minskar hormonproduktionen i sköldkörteln kallas tyreostatika. De läkemedel som finns heter tiamazol som finns i Thacapzol och propyltiouracil som finns i Tiotil. Den här behandlingen brukar skötas av en invärtesmedicinare eller en endokrinolog.

Det finns två behandlingsmodeller. I det ena fallet får man inledningsvis lägsta möjliga dos. Sedan följs symtom och blodprov regelbundet. Efterhand ökas dosen om det behövs. I den andra modellen, som har blivit allt vanligare, tar man full dos av läkemedlet från början så att produktionen av sköldkörtelhormon blockeras. Efter två till fyra veckor kompletteras behandlingen med sköldkörtelhormonet tyroxin som till exempel finns i Levaxin. Därefter följs effekten av behandlingen genom att man får lämna blodprov och beskriva hur man mår.

Om man får ett återfall efter något år provar läkaren ofta någon av de andra behandlingsmetoderna.

länk: www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&PreView=hemsida står följande:

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9