Inlägg från: Soffeli |Visa alla inlägg
  • Soffeli

Problem med sköldkörteln? Del 9

Hej alla!

jag kommer att hänga på här. Helt klart en tråd för mig.

Har hypetyreos,(som kom efter förra graviditeten, barn 06), men behandlad sedan ett halvår. Värdena låg normalt redan efter ett par månader på levaxin, men försämrades nyss något, även om det forfarande var inom intervallet. Min dos ökades o jag har nu 100microgram.

Innan förra provsvaret då jag ökade dosen blev vi med barn. Det är helt underbart. MEN jag är jätteorolig över att skada barnet då jag vet att dosen oftast behöver ökas under graviditet. Först på måndag ska jag inskrivas och ta prover - då är jag i v. 6. Usch, jag vill inte vänta, men vågar inte öka dosen på eget bevåg..

Ni som varit gravida och ökade dosen levaxin. I vilken graviditetsvecka gjordes detta??

Kämpa på alla!!!

• Soffeli

TAck för svar!

nufsan: känner så igen mig. Tappa ord och dålig på att förklara. Bättre nu, tack o lov...

• Soffeli

Loppan: Grattis! Då är vi två... Jag är gravid i v6 eller nåt och har inte helt stabila värden, vilket oroar mig. Ökade dosen levaxin strax innan jag blev gravid då de försämrats något, fast inom intervallet trots allt. Ska ta blodprov idag, och känner att jag behöver öka dosen lite till - vilket väl är vanligt under graviditet.
    Det är hemskt att oroa sig för att skada barnet.

• Soffeli

Loppan: Jodå, jag har varit i kontakt med läkaren. Jag tog prover igår och väntar på svar. Därefter tar jag nya prover innan semestern, om ca 3 veckor. Jag kommer se till att boka in tider åtm var 4e vecka under hela graviditeten. Det är viktigt för fostret att vi får tillräckligt med levaxin. Oftast behöver man öka en redan inställd dos under graviditeten, 25-50 microgram mer är vanligt. Och då åtm jag inte hade en helt inställd dosering är det extra viktigt att hålla koll på värdena. Sååå orolig för att det ska gå fel!

• Soffeli

Loppan: Vad skönt! Då kan du slappna av och njuta på allvar! Hur mycket höjdes dosen för dig?
    Jag vill så hemskt gärna få mina provsvar också nu. Det vore så skönt att få höra att allt är ok för barnet där inne... *hoppas*

• Soffeli

Känner igen mig i vad ni beskriver när det gäller symptom. Jag hade ganska nytt jobb när jag var nydiagnostiserad och det var så jobbigt att känna hur orden inte kom fram när man pratade med någon ny kollega och försökte ge ett gott intryck. Usch!
    Jag jobbar dessutom mycket med ord (skriver jättemycket) så det var inte helt lätt där i början! Nu är allt mycket lättare o roligare.

• Soffeli

Hypotyreos innebär ju låg ämnesomsättning och därför är det vanligt att man går upp i vikt...
    hela kroppen går dessutom på lågvarv vilket märks på bla hår, hud och hjärna!
    Med levaxin lär detta bli återställt.

Själv gick jag aldrig upp i vikt, men hade inte alls samma matlust. Jag hade väldig torr hud (med eksem som följd), tappade en del hår och var allmänt trögtänkt.

• Soffeli

Och nu har jag fått mina provsvar. TSH 1,5, men T4 25.
    Helt ok för fostret. Såå skönt. Men jag är fortfarande lite förvirrad:
    Jag hade inte min vanliga läkare och denna tyckte inte att jag skulle höja dosen levaxin, medan min andra brukar vilja hålla ner tsh till 0,5-1 nånstans... Å andra sidan har t4 aldrig varit så högt.
    Vad tror ni?

• Soffeli

Nusfan, tack för svar!

Jo, jag vet att ref värdet ligger på upp till 22 om jag minns rätt.
    Samtidigt vet jag att man kan uppmäta riktigt höga t4-värden under första trimestern hos alla gravida. Upp till över 30, men då har man ofta uttalat illamående.
    Jag låg tidigare på TSH 0,7 när t4 låg på 14. Så min teori är att min sköldkörtel fungerar något sånär och faktiskt tar fram t4 nu i början av graviditeten.
    Medan min TSH på 1,5 kan vara en indikation på att jag inte är helt rätt inställd och att det kommer försämras så småningom. Att kroppen vill skapa mer t4 själv än vad den faktiskt gör.

Jag ska inte ändra nån dosering nu, men ska iaf kontakta min vanliga läkare för att få höra kommentaren. Har läst att man ska hålla TSH i lägre gränsvärden under graviditet, och där ligger jag ju absolut inte. (0,5-2,0 för någon som får levaxin eller liknande är visst gränserna)

Det viktigaste att väl att värdet följs upp hela tiden, då borde det ordna sig.

• Soffeli

Lönnemåla:

Hur vanligt är det att dosen ändras under graviditeter?
    Det verkar vara vanligt att behöva öka med 25-50microgram under graviditet.

Är det någon som ej fått den ändrad?
    Jag har just blivit gravid och behöver inte ändra ännu som det verkar, har absolut tillräckligt med t4, om inte för mycket till och med.. Det återstår att se.

Vad är påverkan på fostret om det inte ändras?
    Fostret kan inte själv tillverka t4 i början av graviditeten och är helt beroende av mammans tillförsel av t4. För lite kan leda till handikapp, en bara liten underproduktion kan leda till lägre intelligensnivå då det är centrala nervsystemet som inte utvecklas optimalt om nivån är för låg.
    Efter första trimestern har fostret en egen sköldkörtel och kan producera egen t4. Det är ändå viktigt att mamman har normala nivåer.

Detta har jag läst mig till och kan ha missuppfattat något. Det finns en hel del information här:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Soffeli

smultron smulan:
    Stackars! Men det verkar verkligen vara svårt för omvigningen att förstå. Det är en jobbig "sjukdom" då den inte riktigt syns utanpå. Man är trött och ingen förstår + att man lättare blir irriterad. Det är även svårt att tycka om sig själv i såna lägen. Det kan ta tid att bli sig själv igen, men det blir man!! Det tog "bara" 6 mån för mig att känna igen mig själv och minnas hur jag brukade fungera. Även jag upplevde att det var svårt att bli förstådd innan dess. Även av mamma som ocksa har hypo, men en mkt mildare variant... hon mådde ju inte så dåligt! Kämpa på!!! Försök få de närmaste att läsa om sjukdomen på nätet. Det gjorde min man och det hjälpte oss en del.

• Soffeli

lönnemåla:
    ja det står ju jättemkt om att öka dosen - till och med innan man fått värdena för säkerhets skull. Men det verkar ju som att både du och jag (åtm inte ännu) inte behöver öka dosen, medan någon annan får göra det. Bäst att kolla upp det hela verkar det som och inte göra något på eget bevåg...

Nufsan:
    jag tänker också på min dotter... men jag är rättså säker att jag utvecklade hypo efter att hon fötts vilket är supervanligt. Läste nånstans att man är i riskzonen nånstans 4-6 mån efter förlossning. Du fick säkert hypo i hormonruschen efter förlossningen du också.
    Våra döttrar är ok!

Fast jag tycker att man ska kolla ALLA gravida. Det är jättemånga som går med svag hypo vilket är en risk för barnet. Vi får vara tacksamma att vi vet att vi har sjukdomen nu och vet att vi ska kolla våra värden noga under graviditet. Blir alldeles rädd när jag tänker på hur det kunde blivit om jag blivit gravid innan diagnos ställdes. Upptäckte nämligen min hypo först ca 2 år efter Nelli föddes...

• Soffeli

God morgon alla!
    Jag måste säga att alla är så fulla av kämparvilja här - även om det tar emot!!

Zezzis:
    Tror du ska öka din dos ännu mer med tiden. 25 micro är nog en väldigt låg dos. Min mamma har iofs 50 och har haft i tiotals år, så det är möjligt att ha låga doser, men de flesta ligger nog över 100microgram levaxin.
    Tror det är jätteindividuellt hur lång tid det tar att gå bra. Man kan känna sig bättre ganska snabbt medan man ökar dosen. Men det är lätt att öka för fort och då kommer svettningar, hjärklappning osv. Man ökar däför långsamt för att kroppen ska hinna med.
    Jag ökade var tredje vecka i början till 75 micro. Sedan var värdena bra. Efter någon månad mådde jag mkt bättre, men sedan blev det sämre igen.
    Då visade det sig att värdena var lite sämre och jag ökade till 100micro.
    Det är 6 månader sedan jag startade med levaxin nu. Jag är gravid. Värdena är bra och jag har så mkt energi att jag städar, fixar med en fest vi ska ha snart, och bakar samtidigt-
    Jag minns inte att jag var sån här. Det var säkert 2-3 år sedan jag höll på på samma sätt.

SÅ håll ut!!! Det blir bra, men det tar tid.

Tyvärr tar det ofta flera månader upp till ett år. Men den som väntar på nåt gott...

Oj, nu blev det långt igen..
    Ta hand om er!

• Soffeli

.. och då menar jag inte "att gå bra" utan "att må bra"

• Soffeli

vildkorn:
    vad skönt att du ska utreda om det är sköldkörteln som spökar. Det låter onekligen så. Men vad länge det har dröjt innan detta kollas upp?
    Det är ju förresten ärftligt. Någon annan i släkten som har det?
    Tror också på att du har hypo. Känner igen symptomen.
    Konstigt bara att du rasar i vikt. Men å andra sidan tycker jag att den låga ämnesomsättningen även kan leda till att man äter mkt mindre än man bör.. för att man inte känner sig hungrig.

kev2004:
    samma för dig. Skönt att du tagit alla prover nu. DEt är inte roligt att få en diagnos men det är en oerhörd lättnad att få ett namn på sitt tillstånd.

• Soffeli

Linda o tindra:
    Det verkar ju vara lite förhöjt TSH hos din dotter.
    Hoppas de får ordning på hennes nivåer nu och att hon äntligen ska slippa förstoppning.
    Märkte du fler symptom hos din dotter än förstoppningen?

• Soffeli

Banzaio mama bean:
    Sant. Jag tappade otroligt mkt hår efter min förlossning. Det växte sedan ut igen och jag fick en liten ursnygg lugg.. hrmm.

Å andra sidan har man hypo är det viktigt att kolla värdena efter förlossning. De kan balla ur rätt rejält om man har otur.. (det var det nån här i tråden som berättade om)

Linda o tindra.
    Jag hoppas verkligen du får svar på alla frågor nu och tänk vad skönt att din dotter ska få hjälp att må optimalt!

PuckoBuffy.
    Har aldrig hört nåt så högt TSH tidigare. Förstår att du mått dåligt länge. Håll ut. Nu ska du bara bli bättre och bättre! Folk omkring dig kommer helt klart märka skillnad på dig med tiden.
    Själv var jag till o med inom gränsvärdet för T4 när jag blev diagnostiserad, men med förhöjt Tsh till 9 (låter ju jättelågt nu), men vilket indikerade sjukdom. Folk omkring mig märkte ändå en jätteskillnad när jag efter nåt halvår med levaxin började bli mig själv igen.

• Soffeli

Pucko buffy:
    kan tänka mig att själva diagnosen gjorde att du äntligen tillät dig att må dåligt. Helt otrolig hur man kan pressa sig själv - bara gå på vilja.
    Själv ångrar jag delvis att jag inte var sjukskriven åtm några månader för det är riktit pinsamt hur dåligt jag presterade stundtals. Satt och halvsov och kunde inte koncentrera mig. Varenda uppgift kändes som en enorm svårighet istället för en utmaning. Nu tar jag tag i saker med en helt annan vilja och lust. Fler borde "våga" begära att bli sjukskrivna tills värdena stabiliserats något i alla fall...
    Det visar ju också omgivningen att man har ett RIKTIGT erkänt problem... och en sjukskriving om än bara på nån månad kan förklara ens tidigare ofokuserade beteende utan att man behöver förklara själv.

• Soffeli

En styrkekram till alla trötta.
    Och ja, kolla upp era symptom! Det är så mkt värt det att få ordning på såna grejer. Det är ett kraftprov att bara lyfta telefonen och beställa en tid, och sedan att gå på ett läkarbesök. Men tänk vad skönt att få ordning på besvären.

Tex beror väl ofta diaree vid levaxin på att man ökat dosen för fort och att kroppen inte är riktigt redo. Kanske är värt att bara ta hälften så stor tablett... men kolla med läkaren.

kram kram

• Soffeli

Jag tror jag har fått mf idag. Eller jag är nog säker. Jag är ledsen. Undrar såklart om det är t4-värden och sånt som spökar, men inser att det ju finns många orsaker.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9