Inlägg från: trollet83 |Visa alla inlägg
  • trollet83

Problem med sköldkörteln? Del 9

Hej!Hittade precis denna tråd...jag fick diagnosen hypo för ca en månad sedan, en vecka innan vi skulle flytta ungefär..hade inte alls tänkt på att symptomen kunde bero på detta då jag naturligt var trött, seg , frusen mm efter graviditeten med sonen samt att ha en bebis inte precis gör än pigg..äter nu levaxin o ska ta nya prover i augusti i mitt nya landsting..har dessutom diabetes typ 1 vilket verkar vara vanligt att man får problem med sköldkörteln också då.

• trollet83

Pucko Buffy: tack så mkt!Jag blev inte så glad heller av beskedet men men orkade inte deppa för länge på det. Jag var o tog blodprov inför läkarbesöket till diabetes läkaren. Samma em ringde de o fråga hur jag mådde..eftersom jag hade fått hypo då..blev lite förvånad..jag har visserligen varit trött, men har kopplat alltihopa med sonen mm, o deppig e man ju till o från ändå tycker jag..inga speciella symtom tyckte jag då iaf, men jag har ju alltid krävt mkt sömn så detta e inget jag hade ens haft en tanke på..jag är ju utbildad ssk o hade inte en tanke på att jag själv skulle få sjukdomen, (trots min diabetes) för i utbildningen hade jag inte direkt mig själv som målbild för denna sjukdom. Sen när jag fick beskedet tyckte jag symtomen stämde mer o mer men de kan ju även vara tecken på annat så vet inte om jag inbilla mig. Samt att vi i vår nu ståått med både dop o flytt så tyckte jag mig känna mig mkt trött med detta. Nu efter flytten när vi börjar få ordning börjar jag känna mig något piggare..

Jag tar 75 mikrogram per dag o har först i 4 veckor tagit lägsta dosen o sedan ökat denna månad o ska nästa månad få öka igen. Jag ska ta nya prover i augusti enligt min läkare så ska inte prata nåt med läkaren innan dess vad jag vet, men kommer ju byta läkare eftersom vi bytt län..Tror mina värden var ganska höga men vet ej exakt vad de låg på eller minns ej vad han sa isåfall..Jag har nog för den delen inte märkt mkt skillnad alls tycker jag men de säger ju att man kanske inte märker skillnad på bra länge, det kan ta upp till ett år!!Nu har jag dessutom åkt på mensen..o har mensverk varenda kväll..trots p-stav..så känner mig trött både pga allt detta...

trist med dödsfall!Hoppas du snart mår bättre iaf!

• trollet83

pucko buffy: Nej helt nedgången har jag väl inte blivit, men har varit mkt trött ända sedan sonen föddes i november..blev väldigt mkt aktiviteter ett tag o jag var helt slut. En aktivitet om dagen tog ju mkt lång tid o sedan var jag helt färdig..o kan fortfarande vara ibland men nu känns det ändå bättre efter flytt mm o att jag inte har så många bollar i luften samtidigt..ja o så angående p-staven så sa de ju att man kunde få mellanblödningar men har ju haft detta nu i flera veckors tid så undrar hur länge det ska hålla på så..har också hört en annan tjej som hade detta problemet..Förstår iaf att det måste vara jobbigt att knappt orka nånting så som du beskriver hur du har det..hoppas det blir bättre snart iaf för dig!

• trollet83

Hej allihopa..är så glad..ställde mig nyss på vågen..vågen hemma har varit trasig sedan jag fick beskedet om hypothyreosen i maj.

• trollet83

Enligt denna våg skulle jag alltså ha gått ned ca 6 kg sedan diagnosen!Kan detta stämma efter att jag ätit levaxin i ca 1,5 månad..innan hade vågen stått still bra länge!Någon mer som varit med om detta??Isåfall har jag bara ca 3 kg kvar till inskrivningsvikten vid grav starten!Jippi hoppas det stämmer!

• trollet83

Zezziz och Pucko Buffy: Nej,jag har ju varken knappt tränat eller ätit speciellt bra eller annorlunda, började ju med levaxinet för ca 1,5 månad ju så därför undrar jag om det beror på det..men e fortfarande lite tveksam till om det verkligen stämmer..låter lite för bra för att vara sant..

• trollet83

Hmm..jag fryser jättelätt..fortfarande trots levaxin sen början av maj..men visserligen var jag frusen tidigare med och så har vi flyttat till en kylig/sval lägenhet på bottenplan men har aldrig förr behövt ha tofflor på mig inomhus på sommaren vad jag kan minnas,,,hoppas detta blir bättre snart..har sovit med kläder på under täcket vissa nätter för jag frusit så utan..känner ni med hypo igen er nåt med detta?

• trollet83

soffeli: Ja, det låter ju bra att det blir bättre med tiden..jag har också städat, bakat o fixat inför min 25-års fest jag hade i lördags. Men efter det, igår o idag känner jag mig helt slut o har inte orkat ta tag i disken mm..får se om jag orkar lite senare..

• trollet83

Hmm..blir nyfiken nu vad mina TSH värden låg på när jag fick diagnosen..tänkte inte på att fråga...måste fråga sen när jag ska till läkaren i höst..men då är det en ny läkare eftersom vi flyttat men de måste väl ha journaler mm..

Jag har varit helt slut de sista dagarna..men det har väl med både hypon, mens, höga blodsockervärden mm o göra så hoppas man blir lite piggare snart..idag ska jag förmodligen köpa en ny cykel!Jippi hitta en jätteläcker igår som jag ville ha..(fått present av mormor i 25 årspresent förra veckan) så då kanske man kan ta sig ut o cykla lite så man rör sig lite mer oftare..

• trollet83

Pucko Buffy: Jo, det är ju nyttigt att ut o röra sig..med frisk luft..blev ingen cykel för mig idag dock..måste kolla upp med barncykelsits först då den de hade på cykelaffären inte passade till den cykeln jag ville ha..o det är ju ett måste när man har en liten pojke att han ska kunna åka med på cykeln..så ska sitta o kolla nu på nätet om jag hittar nån annan modell som passar..annars hade jag kommit hem med cykel idag ;=( Hoppas du mår bättre snart så du kan komma ut lite mer..jag är nyfiken på vad mina TSH värden ligger på...måste fråga sen..

• trollet83

hej allihopa!Idag är jag såååååå trööttt..fattar inte..visserligen la jag mig sent igår men jag brukar ju vakna till efter ett tag..nu känner jag mig trött o seg i hela kroppen, har ingen lust till nåt..önskar bara sonen skulle kunna sova med så jag skulle kunna sova..sambon har jobbat natt så han vaknar inte förrän på em..hmm..känns som att tröttheten kommit tillbaka igen..var lika förra veckan..var ju mkt piggare ett tag men nu känner jag mig lika trött igen..vet inte vad jag ska ta mig till känner mig som en zombie..som försöker underhålla vår 8-månaders son..

• trollet83

pucko buffy:hmm..men kan man göra det..kanske inte beror på hypon..har ju haft mens i evigheter kanske blodvärdet e dåligt också som mor min sa..ska nog söka hjälp iaf..vet inte vart dock..ska man söka vårdcentralen, diabetesläkaren eller vad..jag har ju dessutom flyttat så är ju inte samma läkare..men pratade med mor min nyss som tycker jag ska söka hjälp för att så här trött ska man inte behöva vara..hon undrar hur jag ska orka jobba heltid här framöver..jag orkar ju knappt nåt nu sen en tid tillbaka igen..o det jag gör är för att jag måste det..när vi flyttade hit för ca två månader sedan när jag började med levaxinet blev jag piggare ett tag o städade o fixade så det var fint här hemma varenda dag men nu är det kört igen är helt slut efter en diskning tillexempel..

• trollet83

Pucko Buffy: Ok, men jag har ju p-stav så det är den som krånglar..men borde väl iaf söka hjälp för detta..nu grinar sonen med o jag har noll tålamod alls med det när jag är så här trött men men man måste ju..oj 46 i blodvärde det var riktigt illa..

• trollet83

pucko buffy:tack det ska jag!han hade precis somnat i min famn o vi skulle lägga oss en stund när det ringde på dörren..rörmokarn som ska byta handfatet i badrummet...nu är han alltså vaken o gnällig igen o ingen av oss fått vila..men men snart så..

• trollet83

pucko buffy: jo det blir ju sååå ibland så..nu har rörmokarn gått, Rasmus åt lunch o somnade nu då efter det i sin säng..så nu ska jag äta lite lunch o sen vila..

• trollet83

soffeli. jo, ska se om jag ska ringa vc nån dag o be att få ta lite prover..kanske min trötthet kan bero på dåligt blodvärde med eftersom jag haft mens så många veckor..

pucko buffy: Fyller nån i familjen år?usch lät jobbigt det där med höften hoppas det ordnar sig!

Jag känner mig lite piggare nu men på nåt vis brukar jag alltid bli piggare mot eftermiddagen/kvällen..funderar på att testa att dels gå o lägga mig tidigt ikväll samt att ej lägga mig igen efter att sonen ätit frukost som jag brukar..då brukar jag bli väldigt trött men får se om jag klarar det om han vaknar så tidigt som han brukar kunna mellan 5-6..det visar sig..så tänkte jag börja knapra lite järntabletter igen ifall det är det med..men kanske borde ta lite prover o se ändå..

• trollet83

Pucko Buffy: Usch vad jobbigt hoppas det blir bättre o dina smärtor minskar..man måste få gnälla lite nån gång!Krya på dig!Kramar

• trollet83

Pucko Buffy: Ok, hoppas iaf att din smärta minskar snart så du mår bättre!Jag kan iaf säga att jag inte längre är så trött..tror det var nåt tillfälligt i måndags när det var dåligt väder samt några dagar förra veckan, visst nu e jag med trött men inte på samma sätt..

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9