Inlägg från: MammaHela |Visa alla inlägg
  • MammaHela

Problem med sköldkörteln? Del 9

fröken freja skrev 2008-05-15 11:14:29 följande:
    Har underproduktion (immunsystemet attackerar sköldkörteln), började medicinering för en månad sedan. Tog 25mg i en vecka, sedan 50mg i 1½ och sedan efter dess har jag tagit 75mg, när jag berättade att jag har ont i sköldkörteln höjde han dosen till 75mg. Tog prover i måndags, ska dit nu på tisdag. Men jag har inte gått ner ett gram sedan jag började medicineringen. Verkar totalt hopplöst, hur mycket jag än försöker så stannar vikten...
    fast så fort går det inte.. Jag började med levaxin juni 2006, blev gravid och dottern blir 1 nu den 22:a.

Jag gick upp ca 20 kg under förlossningen och jag har nu ännu kvar 15 kg av det. fast jag ätit medicin så länge och har haft bra värden i 7-8 månader så står det still.

Levaxin är INFGET bantningsmedel.. Så det är inte säkert att du går ner.. Du måste kömpa som alla andra för att gå ner. Det levaxinet gör är att ge dig MÖJLIGHETEN att gå ner, utan levaxinet så kan du inte gå ner.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • MammaHela

Är det nån som känner igen detta?

Låg juh jättehögt på TSH förra hösten (96) och jättelågt på T4 (6).

Har nu efter många månader och efter succesiva höjningar av levaxinet hamnat bra i både TSH och T4.

Men nu för nån vecka sen så har jag fått massa symptom som jag inte vet vad det beror på:
    * ont i huvudet varje dag
    * mår illa till och från (nej är INTE gravid har mens just nu)
    * diarre
    * svettas så det rinner om mig för minsta lilla ansträngning och även i sömnen.
    * tappar massa hår

Ringde till sjukvårdsrådgivningen igår, frågade om det kunde vara ett teceken på att jag är övermedicinerad. Men enligt henne så berodde det på att jag har ätit så mycket alvedon och ipren (har tagit 2 alvdeon och 1 ipren 1 gång om dagen 3 dagar denna vecka).

Vad är det som händer med mig?

• MammaHela
    Mojje71 skrev 2008-05-19 09:32:58 följande:
    Låter som om du övermedicinerar. Ring din läkare tycker jag. Precis så hade/har jag, och jag övermedicinerar enl. min läkare. Har i några veckor ätit lägre dos, men känner inte av någon bättring. Skall ta nya prover idag, får svar när jag träffar min läkare på torsdag.
    fast jag tog nya prover för 4 veckor sen och de låg jättebra. Det är det som är så konstigt...
  • MammaHela
    Nufsan skrev 2008-05-20 10:36:49 följande:
    MammaHela, hur länge har du ätit den dos du har nu?Vad jag har förstått så kan det ta uppåt 6-8 veckor innan kroppen har ställt in sig på den dos man äter!Symtomen låter onekligen som hyper.
    Ja, i 3-4 månader i alla fall.

Det knäppa är att min kropp verkar pendla mellan symptom på övermedicinering och symptom på undermedicinering...

Har haft 2 dagar med extremt trötthet, hårdmage och extrema koncentrationssvårigheter nu..
  • MammaHela

Alfredboy:

Jag fick inte heller ta prover så ofta =( Ringde till specMVC och klagade men de tyckte inte alls att det var nått konstigt...

Så jag hoppas att du får prata med nån som har bättre koll.

• MammaHela
    Alfredboy skrev 2008-05-22 09:26:03 följande:
    Mamma Hela: Jasså, tog du också prover så sällan. Så de på spec.MVC nekade dig alltså att få ta prover oftare? I vilka veckor tog du prov då? Jag blir galen av oro om de inte kollar innan v.25, tänk om jag går med pissvärden och det påverkar bebisen...
    de kollade på inskrivningen.. sen fick ajg vänta till 26 och sen nån gång i v 35. man tar inte oftare i vårat landsting =( Det står i deras metodbok.

Det funkar inte att ringa och gnälla om det till specMVC heller, för det är chefen där som skrivit den där jävla boken.
  • MammaHela
    Pucko Buffy skrev 2008-05-22 13:30:31 följande:
     Jag orkar inte läsa igenom alla tidigare trådar så finns det någon i tråden som var lite "äldre" och har blivit sjuk och sedan skaffat barn? Skulle ni då ge en hint om hur lång tid det tog innan ni vågade börja tillverkningen efter sjukdomskonstaterandet, tills knottingen var ute, så blir jag jätte glad. Kram kram o tack på förhand/ Gith
    Jag vet inte vad du menar med äldre, men jag är 31.  hade två barn när jag fick konstaterat att jag hade hypothyeros. Fick diagnosen juni 06 och sen tog det 3 månader innan jag var gravid (ingen talade om riskerna för mig). Dottern blir 1 år idag

Henne är det inge fel på,  men jag mår skitpiss fortfarande...
  • MammaHela
    Pucko Buffy skrev 2008-05-22 16:24:07 följande:
    vad skönt att höra.. fast jag blir 36 i år och har ännu inga barn. Jag tror även jag har dragits med det här längre än jag själv vill erkänna... Jag får väl helt enkelt prata med doktorn lite längre fram om möjligheterna och hur vi ska gå till väga. Hur mådde du under graviditeten då? Fick du öka dosen?
    jag mådde prima, låg jättebra i värdena under hela graviditeten och behövde inte höja alls. Men sen efter förlossningen gick det helt åt skogen och nu 1 år senare mår jag fortfarande piss
  • MammaHela
    Alfredboy skrev 2008-05-22 19:10:00 följande:
    MammaHela: Hälsa och gratta tösen!
     tackar =)
  • MammaHela
    mrseriksson skrev 2008-05-22 22:09:24 följande:
    MammaHela:Vi möts igen..hihi....Lukas läkare ringde idag och talade om att han har struma..överproduktion och ska äta levaxin nu...ska ta nya prover och ca 2 månader....Har så många frågor om struma som kanske man kan få hjälp med här...
    ojdå lilla killen har han fått struma? Har faktist aldrig hört att barn kan få det. Hur kom ni fram till att han hade det?
  • MammaHela
    Alfredboy skrev 2008-05-30 09:24:34 följande:
    Jag var på inskrivning hos bm i onsdags och då meddelade hon att proverna jag tog för över 2 veckor sedan inte var på topp. GRRRR...VARFÖR, VARFÖR ringer de inte då direkt så att man får ändra så fort som möjligt. Jag bad att få veta provsvaren och det var TSH som låg lite för lågt, 0,34 låg det på, och T4 låg på 15,2....Alltså hade T4 sjunkit sedan jag blev gravid och TSH hade alltså också sjunkit. Läkaren på Mvc ville då sänka min levaxindos från 125 mg till 100 mg....Jag blir tveksam eftersom T4 hade sjunkit, och dessutom är det väl vanligast att man får HÖJA dosen när man är gravid???? Vad tror ni, värdena är ju inte helt åt skogen, men det kanske blir ännu värre om jag inte sänker? Jag får väl helt enkelt göra som läkaren säger, det värsta är att hon verkar ha noll koll och vet knappt vad detta är för sjukdom, hon följer bara referensvärdena, som visst säger att TSH ska ligga mellan 0,4-10 under en graviditet......Låter sjukt högt med 10 om jag får säga min åsikt....Hmmm....
    10??

är hon helt pantad läkaren?? Faaan ad trött jag blir på alla kärringar som inte vet ett skit vad fan de håller på med..

jag skulle inte bli förvånad om det står 0.4-1,0... för de sa till mig att man helst ska ligga runt 1,0 när man är gravid... Men alla läkare säger juh olika.
  • MammaHela

Alfredboy:

Ring Anna på måndag morgon och hör vad hon säger.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9