Inlägg från: Solskensbullen |Visa alla inlägg
  • Solskensbullen

Problem med sköldkörteln? Del 9

Hej i tråden,
    Fick reda på att jag ahr giftstruma för ngr månader sen. Har nu efter mycket om och men bestämt mig för att operera. Äter medecin just nu, men fick ju också valet mellan joden eller op. Har tänkt och tänt och nu har jag äntligen tagit beslut om op.
    Det konstiga var att först så sa läkaren att jod, det fick man inte ta om man var under 36år, men sen hade kirurgen ringt upp läkaren på sjukhuset och sagt varför inte jag hade valt det alternativet och det var då jag var tvungen att börja tänka om...men nu har jag skickat mailet till läkaren om OP.
    Undrar ni som väntat på OP tid, hur långt tid tog det för er innan ni fick en tid?
    Jag har ingen aning om vad TRAK är? Någon som orkar förklara? Har inte fått några värden visade för mig. Vet inte vad som är normalt och inte.
    TACK!!

• Solskensbullen

Undrar oxå vad TSH värde är för ngt? TACK igen

• Solskensbullen

Igen..såg att vad ord. värderna var i trådstarten, men vet inte innebörden!

• Solskensbullen

Miss M: Funderar du på att skaffa barn? Jag avböjde just joden för att det kommer att ta över 1 år kanske då 1,5 år innan vi kan börja försöka skaffa barn. Vill inte ha just nu då jag har en ettåring, men vill så småningom börja tänka på det.
    Alla pratae om att värden måste stabiliseras och att det också kan ta sin lilla tid efter en OP, vad har de sagt till dig?
    TACK.

• Solskensbullen

Tack snälla gulliga ni för de svar jag fick.
    Jag väntar på att få telefonsamtal från läkaren på tors. Jag har även mailat henne om vad jag bestämt mig för, men har inte fått svar, så jag vet inte om hon skickat remissen till kirurgen igen. Synd bara, för att hon hade ju skickat den, men den kom tillbaka då kirurgen undrade varför jag inte tog joden... mmm lite knasigt tycker jag, men men, de kanske vill att man ska göra det "rätta" valet.
    Det kommer iaf kännas som en hel evighet innan man får en tid. Sen sa de oxå att det kan ta lite extra tid då det var strejk här i sth på sjukhusen i våras.. oj oj..bara att vänta.
    Men skönt att ventilera sig lite här hos er... och tack för att man fick komma in hit.

Miss M: Ja, förstår att kroppen måste återställas helt innan man ens orkar försöka igen. Men hoppas på en snabb tillfriskning.

Am Zandra: Ja, hoppas att du får tid snart, som sagt så vet jag inte ens om läkaren fått iväg remissen till kirurgen, men hoppas det.

• Solskensbullen

På Karolinska verkar det som att man tar första provet och sen 6 veckor senare det andra. Sen går man inte förrens 3 månader senare osv med 3 månaders mellanrum.
    Någon annan som går på Endokrin på Karolinska?
    Läkaren ringde igår och ska skicka remissen till kirurgen.

Det är så jobbigt med vikten. Först gick jag ner Jäääätemycket ch nu är man lite över det man ska vara på. Dessutom har jag börjat äta P-piller oxå och det gör också så man går upp i vikt. Hur ska man kunna hålla en bra balans?

• Solskensbullen

Halloj alla,

Am Zandra: Hur ofta har du gjort dina prover. Har du också gjort 2 gånger med 6 veckors mellanrum och sen inte förrens efter 3 månader? Jag väntar på att få tid till tagning i Juli/Augusti.
    Väntar ju ocå som du på att få OP tid, men det känns som att det ligger långt bort. Fast nu har jag börjat att känna mig tröttare men måste upp och ta hand om sonen på morgonen och stressa iväg till jobbet. Vet ni om man kan ringa dit och be om att ta proverna tidigare om man börjar att känna sig dålig?

Plastic Angel: Precis så som du känner nu kände jag innan. Helt anfådd, ingen kondis, svettades massor, kort stubbin, dåligt humör. Tycker du ska kolla upp det, för det kan ju vara så att du behöver ändra dina doser.

• Solskensbullen

Fick idag min tid för att träffa Kirurgen, den 13 aug. Undrar hur lång tid efter det man får tid för OP. Ni som opererats, hur lång tid tog det för er efter det att ni haft er träff med kirurgen?
    Börjar bli lite nervös nu!

• Solskensbullen

Tack för svaren:

Loppan 27: Tyvärr så har jag inte fått ngn tid för OP, men jag tror att man måste prata med kirurgen först.
    ( Smyg grattis från mig med ) Hoppas allt går bra.
    Jag hoppas att kunna få fler barn efter OP. Har inga planer på att börja närmsta året, men så småningom. Undrar vad läkarna säger om just sådant, riskerna och om bara värderna är ok så är allt under kontroll så gott det går.

Har ju ätit Thacapzol + levaxin sen mars-april skulle jag tro.
    Ni som äter Thacapzol, hur mycket äter ni?
    Jag tar 3 tabletter på morgonen + 1 levaxin och sen 3 tabletter på kvällen.
    Eftersom jag inte fått mina värden så vet jag inte hur någonting ligger... måste fråga det nästa gång.

Tjing!

• Solskensbullen

Loppan 27: Nä inga biverkningar vad jag kan känna. Såklart fortfarande helt slutkörd ibland, men det är inget nytt. Fick börja knapra så himla mycket åt gången, både Thacapzol + Levaxin och p-piller eftersom det var viktigt att man inte blev gravid under denna behandling. Så jag är fullproppad med hormoner & annat kraffs.... men jag försöker och inte tänka så mycket på det.

Ni får är gravida nu och har OP redan, ni får hålla oss underättade, eftersom det är min plan om något år. Hur saker och ting går till för er.

TJING

• Solskensbullen

Ush ja, måste oxå beklaga mig över vikten!
    Har på 2 månader gått upp 5 kilo!! Inte så kul, kläderna sitter ju skitdåligt coh magen är svullen och dubbelhakan har kommit!!
    Kommer man att fortsätta att gå upp så här?? Ush ush...har verkligen pendlat. Innan medecinen så var jag under min vikt och kände mig riktig smal. Behöver ju inte vara som då, men min vanliga vikt vill jag ju ha!!!

Hur har ni gör ni eller har gjort? Blir det bättre sen?
    TACK

• Solskensbullen

En fråga?? Är det någon som röker som ha hyper?
    Hörde att rökningen slår ut medicinen. Kan det stämma?
    TACK!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9