• Nie

Sfinkterruptur del 7

Hej alla

Jag hittar ingen ny tråd för sr och den gamla är stängd. Jag hoppas att ni hittar hit.

Jag fick en son idag och födde vaginalt. Jag fick en total sr (grad 4) för snart tre år sedan och valde att föda även detta barn vaginalt. Det gick hur bra som helst. Det hade inte kunnat gå bättre! Jag sprack inget, utan fick ett litet klipp istället. Sonen är dessutom lite större än vad dottern var, men jag fick nog min sr av sugklockan och hade nog inte fått den om sugklockan inte hade behövts.

Det finns alltså hopp att föda vaginalt efter en sr!

• Svar på tråden Sfinkterruptur del 7
  • pumpapaj

Madge: Jag hade inga bestående besvär efter rupturen (total, grad 3 eller 4, lite osäker) och ville föda vag andra gången. Min bm sa dock att OM jag ville ha ett snitt så kunde jag få det, det verkade inte som att det var några problem (västra götaland).

• pumpapaj

Madge: Jag hade inga bestående besvär efter rupturen (total, grad 3 eller 4, lite osäker) och ville föda vag andra gången. Min bm sa dock att OM jag ville ha ett snitt så kunde jag få det, det verkade inte som att det var några problem (västra götaland).

• pumpapaj

• Madge

Alltså nu är det ju inte tal om flera barn på ett tag. Jag fick en total bristning, första uppgiften jag fick var att bara lite grann gått sönder. Men grad 3 iaf. Jag har inga direkta bestående besvär såhär drygt 6 månader efter.
    Bristningen skedde pga. av allt gick väldigt snabbt, det var skiftbyte precis innan jag födde och allt gick väldigt raskt. Det läkaren sa på återbesöket var att om jag får flera barn så håller personalen emot mera och sen får jag lyssna på personalen mera och hålla emot själv.
    Jag träffade en aurorabarnmorska tidigare, hon sa ungefär samma sak.
    Jag ville ha ett val, liksom att om du får flera barn så kan du få kejsarsnitt om du vill.
    Men jag får väl ta det bråket när den dagen kommer.

• strålöga
    Svar på #107
    Tack, för kramen! Vissa ggr skönt att skriva av sig men ibland skäms man att man klagar så mycket öppet i en tråd.
    Jag anmälde skadan till PSR och fick ersättning för sveda och värk,extra kostnader som uppkom i samband med skadan samt invaliditetsersättning.
    Psr ville att jag skulle komma in med en nytt intyg angående mina fortsatta men efter skadorna. Avvaktar ännu med det pga att jag väntar på den kommande operation.

Däremot har jag ingen privat försäkring så ingen ersättning för allt väntande.
    Ursäkta det latinska ordet flatulens som betyder gasinkontinens.

Till sist vill jag gratulera dig till sonen! Bra att du upplevde kejsarsnittet som positivt.
    För mig var jag ju helt klart uppe förr på fötterna med ett snitt samt kortare vårdtid på förlossningen. Blev aldrig utskriven till bb pga händelserna året före.
  • strålöga
    skruttis77 skrev 2008-02-10 19:59:55 följande:
    Hej Larki, vilken jäkla otur du har haft med svårigheter att kontrollera alltihop. Hur klarar du det? Jag var oerhört deprimerad efter min förlossning och fullständigt skräckslagen för hur det skulle bli, det var ju ingen som visste hur resultatet skulle bli.Modigt av dig att få ett barn till, för mig har det gått 2 år sedan och jag är fortfarande inte redo att skaffa ett barn till.Just gasproblematiken i olika grad tror jag är ett vanligt symptom hos oss som är sfinkterskadade, men min läkare sa på förlossningen ( för 2 år sen) att man ska inte behöva bajsa på sig då få man reoperera. Men så länge man kan hålla sig när man är bajsnödig så vill de inte operera igen fick jag veta.Det är ju fruktansvärt att de inte hjälper dig, att de räknar i pengar vem är behandligen till för då??? Om inte en ung kvinna med barn, fattar de inte att livskvaliten blir enormt påverkad om man lider av inkontinens.
    Ja, frågan är hur man klarar det, alla här i tråden har sin egen historia om ens förlossningen och vården samt bemötande efteråt.

Jag tar en dag i taget. Hade verkligen sett fram emot det nya året då jag först lovades op i januari. Framskjutet till feb nu åter framskjutet igen till april månad.
    Jag kan inte i ord beskriva hur jag känner mig, visst har jag kuratorkontakt men känner ändå att jag har svårt att gå på djupet i mina känslor och tankar som virrar i huvudet.
    Det där med att kostnaden är dyr för operationen anser jag inte. Det är dyrare för samhället att ha mig sjukskriven. Operationen kostar ca 90 000 kr.

Nja, modigt kan jag väl inte säga...Jag blev oplanerat gravid, upptäckte det först då jag var i v.13. En vän tillmig fråga på hösten 03 om vi inte ska ha fler barn, som svar fick hon: Nej, aldrig, ett barn räcker, jag går inte igenom det här en gång till.
    Jag kan säga att jag var ordentligt nervös och kallsvettig då jag såg plusset på gravtestet och tänkte oh nej hur ska det här gå. Fick dock lugnande besked av bm vid inskrivning att det finns ingen tanke på en vaginal förlossning utan det blir kejsarsnitt.
  • Lonicera

Madge, är nyfiken på om du har fått din diagnos i förlossningsjournalen rättad map att det framkommit senare att bristningen var total?

Larki, jag tycker att det är bedrövligt att det ska ta sådan tid när det finns något som heter vårdgaranti. Den borde väl gälla kvinnor också.

• skruttis77

Larki: det är förskräckligt att du inte får behandling, jag blir förbannad känner jag! Det hjälper inte att "skrika och bråka"? Varför skjuter de upp operationen, tror de att det ska bli billigare eller vad väntar de på? Kan du inte söka till ett annat landsting?

Det här kanske är en privat fråga, men funkar ditt liv idag eller är du "bunden" till hemmet?

• strålöga

/

skruttis77 skrev 2008-02-14 18:38:05 följande:
    Larki: det är förskräckligt att du inte får behandling, jag blir förbannad känner jag! Det hjälper inte att "skrika och bråka"? Varför skjuter de upp operationen, tror de att det ska bli billigare eller vad väntar de på? Kan du inte söka till ett annat landsting? Det här kanske är en privat fråga, men funkar ditt liv idag eller är du "bunden" till hemmet?
    Idag har jag fått ett brev från kirurgen. Ett positivt besked. Preliminärt datum för op 29/3, såg att det var en lördag men kanske det fanns ledig operations sal den dagen. Fick ett informationshäfte om operationen där det visades mer om elektroden och pacemakerns utseende och funktion.
    Ja, vad ska jag säga, oftast är jag hemma pga problemen.
  • strålöga
    norgesessan skrev 2008-02-14 19:56:13 följande:
    Hoppas det blir av!!
    Tack! Jag hoppas verkligen att inte datumet flyttas ngra fler ggr. Har en del att ordna med avlastning.
  • skruttis77

larki: jag skrev till dig hoppas att det kom fram.

• strålöga
    skruttis77 skrev 2008-02-17 17:55:12 följande:
    larki: jag skrev till dig hoppas att det kom fram.
    Jodå, du skickade rättGlad
    Inte haft möjlighet att besvara det, haft mycket att göra denna vecka. Barnen har sina ständiga astmattacker.
    Jag lovar att besvara det imorgon (om inget akut händer).
  • skruttis77

Larki: svara när du hinner då vet jag iaf att det kom fram.

• Lonicera

Madge, vad bra att du och barnmorskan kunde reda ut saken.

Inte för att jag förstår hur det kan ske, men vissa partiella SR visar sig vid ultraljudsundersökning vara mer omfattande än vad ögat kan se. Jag tycker att alla kliniker borde ha som rutin att göra UL på misstänkta SR så att det blir rätt från början.

• Lonicera

Madge: Jag tror att man måste vara besvärlig patient och klaga på vården om man inte är nöjd. Förmodligen har de diskuterat det inträffade på kliniken och förhoppningsvis gör de inte om samma missar igen, tack vare att du uppmärksammade bristerna. Men det är ju inte direkt roligt att behöva klaga, man tror ju att de ska ha säkra rutiner på ett sjukhus.

Jag tror att kvinnor är dåliga på att klaga på vården. Man tänker kanske att vårdpersonalen gör sitt bästa eller att man kanske måste stå ut med lite av varje när man föder barn eller är rädd för att klagomålen blir avfärdade med att medicinska rutiner säger si och så. Men jag tror att om det är något som strider mot sunt förnuft, då ska man klaga så att vården blir säkrare.

• ET90

TILL ALLA ER SOM FÅTT SFINKTER!

fick ni efter förlossningen hemorrojder? Jag tror att det är det jag fått, hade tidigare en hudflik utanför analöppningen, som nu är röd irriterad och gör riktigt ont. Råkade ni ut för det också?? Berätta gärna om era erfarenheter, är så less på alla besvär nu :( :(

Svar på tråden Sfinkterruptur del 7