Jag sa till bm på BB vid flera tillfällen att jag inte vågade gå på toa eftersom jag inte visste hur omfatttande skadan var och hur de hade sytt och om det skulle spricka upp, men hon sa bara "du ska nog inte hålla igen alltför mycket ialla fall". Jag förstod inte vad hon menade, så jag vågade ändå inte gå. Det slutade med lavemang och bedövningssalva 5:e dagen på BB.
Vad gäller sjukgymnast så har de i Västerås ett familje-BB och ett annat BB som man hamnar på om mamman haft en komplicerad förlossning, t ex kejsarsnitt, stor blodförlust eller SR.
På BB för komplicerade förlossningar kommer man inte i kontakt med sjukgymnast. Däremot på familje-BB har de sjukgymnastbesök 2 ggr/vecka. Jag har ingen aning hur de har resonerat i detta fall. De förutsätter alltså att en mamma som är medtagen efter förlossningen på eget initiativ ska ta sig till en annan avdelning för att komma i kontakt med sjukgymnast.
Fast jag hade ju blivit tillsagd att inte knipa på två månader, så det var väl inte så bråttom antar jag. När jag väl fick klartecken för att börja med knipövningar så körde jag så stenhårt att jag fick träningsvärk. När jag var hos läkaren sa hon att jag hade ett bra knip, så då lade jag ner träningen.