• Nie

Sfinkterruptur del 7

Hej alla

Jag hittar ingen ny tråd för sr och den gamla är stängd. Jag hoppas att ni hittar hit.

Jag fick en son idag och födde vaginalt. Jag fick en total sr (grad 4) för snart tre år sedan och valde att föda även detta barn vaginalt. Det gick hur bra som helst. Det hade inte kunnat gå bättre! Jag sprack inget, utan fick ett litet klipp istället. Sonen är dessutom lite större än vad dottern var, men jag fick nog min sr av sugklockan och hade nog inte fått den om sugklockan inte hade behövts.

Det finns alltså hopp att föda vaginalt efter en sr!

• Svar på tråden Sfinkterruptur del 7
  • norgesessan

jag hadde bara gratisförsäkringen...så inte poenget i att evt. tjäna 50 kr när barnet endå inte kunde fortsätta vara försäkrad utan problem efteråt...(kollade upp det då, isåfall hadde jag täcknat den). Alla barn står ju lika efter födselen oberoende om mamman har haft grav. försäkring eller ej..(efter hur jag har uppfattat det)
    TJa, nåt sånt...hoppas det låter vettigt..

• Gladhannapanna

Norgesessan: jag har för mig att barnet var försäkrat de första sex månaderna om man hade en gravförsäkring, men att skyddet inte var det bästa.

• norgesessan

ja, så är det, men var barnet sjukt fick man samma problem med att förtsätta försäkringen efter de 6 månaderna som en som inte hadde den..Det vanligaste är att täckna en riktig försäkring direkt efter förlossningen (så snabbt man kan).

• Madge

Jag hade TryggHansa och fick 1000 kr för min grad 3 bristning. Så jag fick väl tillbaka det jag betalat för försäkringen liksom.
    Sen har jag TryggHansas sjuk-och olycksfallsförsäkring också, så jag fick ersättning för när jag låg på BB, 500 kr. 100 kr/dag.

• Caeruleus

Suck...försäkringar är en djungel men som jag förstog det så kan inte försäkringsbolaget neka att fortsätta att försäkra barnet förutsatt att man hade en försäkring vid födseln. Detta skulle alltså gälla den utökade graviditetsförsäkringen hos IF.

• norgesessan

I samma grad? utan att lägga in klausul vid evt. sjukdommar? Det är det jag tog för givet med th också, men jag ringde endå, och då svarade hon att det inte var så.

Min yngsta son föddes utan sköldkörtel, så han får mediciner för det (hypetheoros kallas det). Därför ville inte trygghansa försäkra honom alls (barnförsäkring), han kunde få en olycksfallförsäkring, sen skulle jag höra av mig efter 1.5 år (har jag för mig) och kolla upp det igen. Vi kontaktade Skandia, dom lade in ett klausul bara..(det är ingen alvarlig sjukdom, inga följdsjukdommar).

Så så olika kan det vara...Ettan har trygg hansa, men vi var så tröga med att skaffa försäkring att han hann få torr hud och sånt innan, sen fick han förkylningsastma (tror vi , alla läkare svarade olika), så ALLT innan astma, allergi, matallergi och eksem blev borttaget..

Vi ville ju byta till skandia med honom, men han hadde hunnit få feberkramper, så dom hadde uteslutit krampsjukdommar..(det fick han medan han var skyddad av TH), så det gick inte. Men Skandia hadde inte brytt sig om "förkylningsastman". Han har inte haft det sedan 2 års ålder, så nu, efter 3 års symptomfrihet är klausulen för allergi och det borta!!

Så, nu är jag färdig med soppan..

• Trasten
    norgesessan skrev 2008-01-20 16:06:20 följande:
    Jag ångrar inte ettans förlossning, klart det vpre skönare om jag inte spruckit, men det är inget jag blir dyster av att tänka tillbaka på..
    Håller med norgesessan, ångrar inte första förlossningen trots SR grad 3, och räknar nu ner inför andra förlossningen (mindre än 100 dagar kvar!). Min läkning har gått bra och jag är av den inställningen att hellre försöka föda barnet vaginalt med risk för en SR till, än att gå igenom en stor bukoperation. Med snitt får man ju definitivt ärr och läkningsprocess att gå igenom, vaginalt så har jag chans att slippa. (Men jag respekterar de som tänker annorlunda och vill ha snitt, vi har ju alla våra egna upplevelser!)

Känner mig iofs svag i bäckenbotten nu (speciellt under graviditeten), men jag är å andra sidan dålig på att knipa ordentligt. Vet ju inte om jag varit det ändå, utan SR, det kan ju inte någon svara på...
  • Caeruleus

Norgessan
    Vet inte riktigt vilken grad det klassas som men "det föreligger en ruptur av interna sfinktern och ända in i tarmlumen som sträcker sig ovan externa sfinterns övre begränsning ner till anus".

...utöver det har jag ytterligare djupa vaginalrupturer och perinealruptur grad 2.

Det jag främst är rädd för är att inte bli återställd. Hoppas på att kunna få hjälp från IF ifall speciell rehabilitering behövs eller operation.

Svar på tråden Sfinkterruptur del 7