• Nie

Sfinkterruptur del 7

Hej alla

Jag hittar ingen ny tråd för sr och den gamla är stängd. Jag hoppas att ni hittar hit.

Jag fick en son idag och födde vaginalt. Jag fick en total sr (grad 4) för snart tre år sedan och valde att föda även detta barn vaginalt. Det gick hur bra som helst. Det hade inte kunnat gå bättre! Jag sprack inget, utan fick ett litet klipp istället. Sonen är dessutom lite större än vad dottern var, men jag fick nog min sr av sugklockan och hade nog inte fått den om sugklockan inte hade behövts.

Det finns alltså hopp att föda vaginalt efter en sr!

• Svar på tråden Sfinkterruptur del 7
  • Lonicera

Gott nytt år!
    Jag funderar på hur ni som fött ytterligare ett barn, vaginalt eller med snitt, efter sfinkterrupturen kände det efteråt? Kändes det som en revansch, eller?

Jag har varit på op och fått ärrvävnad bortskuren så nu hoppas jag att det kommer att läka bra.

Lycka till med snittet, Duttan!

• norgesessan

Det kändes otroligt bra att föda vaginalt efteråt...utan problem..blev ju klippt, men det märktes inte ens efteråt..jag kunde sitta utan problem..JAg är iallaflal vansinnigt glad för att jag gjorde det...

• Nie

För mig kändes det inte som en revansch, utan för mig var det så otroligt skönt att slippa ett kejsarsnitt.

• Madge

Men hur vågade ni föda? Nu är "bara" sex månader sen dottern föddes, men jag fattar inte hur jag någonsin kommer våga föda vaginalt igen.

• norgesessan

Jag vet inte hur jag vågade...jag litade på läkarna om att det skulle gå bra, och jag kom ihåg de negativa snittberättelserna jag har hört..(plockade ut dom negativa, ignorerade dom positiva)
    Jag ville att kroppen skulle sköta förlossningen själv...vara med om en förlossning, och vara med barnet direkt efteråt..
    Men som sagt, jag kände inte av min sf efter en månad, hadde jag haft större problem hadde jag kanske tänkt om, men bara om sjukvården hadde rekomenderat snitt til mig.

• norgesessan

Jag ångrar inte ettans förlossning, klart det vpre skönare om jag inte spruckit, men det är inget jag blir dyster av att tänka tillbaka på..

• Caeruleus

Är det någon av er som hade IF gravidförsäkring och fick ersättning för era skador av den?

• Gladhannapanna

Jag hade Skandia och fick ersättning. Skrev en skadeanmälan och bifogade den sida av förlossningsjournalen där det står vilka bristningar, hur stor blodförlust osv. Vet inte om jag fick ersättningen pga bristningen eller blodförlusten (2,2 liter). Fick ca 1000 kronor har jag för mig, så det är inga stora belopp direkt!

• Caeruleus

Nej det var verkligen inga pengar och tala om....
    Undrar hur det är med rehabilitering, om dom betalar för sånt om det behövs?

• Duttan
    Lonicera skrev 2008-01-19 15:21:25 följande:
    Gott nytt år!Jag funderar på hur ni som fött ytterligare ett barn, vaginalt eller med snitt, efter sfinkterrupturen kände det efteråt? Kändes det som en revansch, eller?Jag har varit på op och fått ärrvävnad bortskuren så nu hoppas jag att det kommer att läka bra.Lycka till med snittet, Duttan!
    Tack! Imorgon är det inskrivning, så det känns lite pirrigt.
    Caeruleus skrev 2008-01-22 12:17:49 följande:
    Är det någon av er som hade IF gravidförsäkring och fick ersättning för era skador av den?
    Jag hörde om många som hade Trygg Hansas gravidförsäkring som kostade 950 kr och då de ville ha ersättning för skadan eller blodförlust så fick de tillbaka 1000kr. Så den försäkringen hjälpte inte mycket vad jag förstår. Det gick inte att söka för både rupturen OCH blodförlust heller.
Svar på tråden Sfinkterruptur del 7