Sfinkterruptur del 7
16 månader har gått sedan förlossningen och folk börjar fråga om det inte är dags för barn nr 2. Jag tycker att det är jättejobbigt att de frågar för jag vet inte ens om jag kommer att våga föda några fler barn. Jag har inget förtroende för barnmorskor längre efter min förlossning, där en uska klantade sig och bm sopade incidenten under mattan genom att ljuga i min journal.
Jag vet att jag kommer att tokspänna mig och spricka oändligt mycket om jag skulle åka in till förlossningen och föda vaginalt. Och detta enbart för att jag vet att personalen kan klanta sig och för att jag vet att det finns barnmorskor som av någon underlig anledning ljuger i journalen hellre än att medge att någon har gjort fel.
Samtidigt vet jag att jag kommer att ångra mig när jag blir pensionär om jag inte ens försöker skaffa fler barn. Då kommer jag att ångra att jag inte vågade.
Jag har ju läst här att det gått mycket bättre för många andra gången och tycker att det är väldigt positivt, men jag tror ändå inte att jag kommer att våga. Om jag tänker på kejsarsnitt så känns det också fel. Jag tror att jag kommer att känna det som om jag inte kunnat påverka förloppet. Och alternativet hemförlossning innebär ju också risker om det skulle uppstå komplikationer.
Före förlossningen var jag lugn och trygg, men nu får jag ont i magen bara jag tänker på förlossningar. Hur lång tid tar det innan det går över? Eller ska man tvinga sig till att föda de barn man ska ha i rask takt så att man slipper oroa sig för framtida förlossningar? Så att man har det "överstökat" och kan gå vidare i livet.