• strålöga

Sfinkterruptur del 7

Grattis till sonen och allt gick bra!

• strålöga

När jag fick första pojken 2003 , detta genom värkstimulerande dropp, klipp och sugklocka, 5 efteråt till op för placentalösning. En vecka efter förlossning isamband med en komlitterande placentalösning upptäcktes en total sfinkterruptur grad 4 samt rectovaginal rift på 7-8 cm. Haft avlastande stomi. . Har varit på undersökning ss analtryckmätning samt en anal-och vaginal ultraljud vilket då påvisades att jag fortfarande har stora bekymmer ss ständiga sfinkterkramper och analinkontinens.

När jag blev oplanerad gravid igen då pojken var 9 månader. Jag som aldrig ville genomgå en till graviditet pga alla bekymmer med den första förlossningen.

Blev lovad direkt av bm att det blir garanterad snitt, vilket även gynekologerna på spec mödra sa att det blir planerat snitt.
    Efter de skador fick jag inte ha en till vaginal förlossning, ingen gynekolog ville ta ansvar för det.
    Fick en pojke till hösten 2004 då via akut snitt, pga fostervattenavgång och täta sammandragningar.
    Nu väntar jag på den sista behandlingen, en sakralnervstimulering, ngn gång här i februari, hoppas jag! Den behandlingen har skjutits fram hela tiden pga kostnader för behandlingen mm. Man prioriteras inte högt i barnafödande ålder, tyvärr!

• strålöga

Ja, jag hoppas verkligen att det blir av nu i februari, träffade gyn läkare och kirurg i april 07 och då skulle det göras till hösten.
    Jag tar en dag i taget, sjukskriven sen sommaren 06.
    Provade arbeta efter föräldraledigheten slut somaren 06, slutade med akut inläggning efter en veckas arbete, blev sjukskriven efter utskrivningen en veckas tid och återgick till arbetet men det fungerade inte så bra å sen skadade jag knä och gick på kryckor under en tid, då kände jag att nu går det inte längre att arbeta.
    Fick även rådet av avd föreståndare på avd där jag arbetade att jag behöver verkligen få hjälp med problemen ang tarmen, baken och inkontinensen innan jag försöker börja arbeta igen.

Hur jag mår nu, ja vad ska jag säga vissa dgr är ett rent h-vete. Ständig värk, fått prova ta sömntbl nu för att jag ska få sova.
    Har kurator kontakt för att ventilera.

• strålöga

Jag skrev tidigare här om den behandling jag skulle göra nu ifebruari. Nu är det framflyttad igen, tidigaste 4 april. Försenad bla för att det finns ingen operationssal ledig, för lite personal som har kompetens för denna behandling samt att påsken kommer tidigare iår. Snart har det gått 1 år sen det beslutades att jag skulle få behandlingen och snart 5 år sen skadan inträffade.

• strålöga
    Squig skrev 2008-02-06 15:51:40 följande:
    larki: Men vad ledsen man blir! *kram*
    Tack, för omtanken!
  • strålöga
    Gladhannapanna skrev 2008-02-07 11:24:34 följande:
    Larki: Helt otroligt att de kan skjuta på detta igen! Du lider ju varje dag!!!!! *kramar om*
    Tack! Tur att man har kontakt med kurator som man får ventilera sina känslor.
    Överväger att införskaffa en boxningssäck för att avreagera mig..
  • strålöga
    skruttis77 skrev 2008-02-07 20:23:08 följande:
    Larki: vad är en sakralnervstimulering och vad ger det för effekt?Jag fick också en 4 gradens bristning för 2 år sedan.
    Ja, det lättaste är att du läser denna länk. blir lite väl långt utlägg att skriva här www.medtronic.se/SE/patient/interstim_terapi.html

Har du också fortfarande besvär av din skada?
  • strålöga

Fick information om inter stim i januari 05 samband med ett åb efter sista komplikationsoperationen. Tyvärr tyckte kirurgen att det är en dyr kostnad.
    Jag föreslog själv att det kanske skulle kuna opereras in en förstärkande ring kring sfinktern med den metoden var och är inte aktuell för mig. Det finns inget att fästa "ringen" med, för många operationer där nere.

Jag har själv oxå flatulens inkontinens samt anal-och urininkontinens. De två sistnämnda blir förhoppningsvis hjälpta med den kommande behandlingen.

• strålöga
    Svar på #107
    Tack, för kramen! Vissa ggr skönt att skriva av sig men ibland skäms man att man klagar så mycket öppet i en tråd.
    Jag anmälde skadan till PSR och fick ersättning för sveda och värk,extra kostnader som uppkom i samband med skadan samt invaliditetsersättning.
    Psr ville att jag skulle komma in med en nytt intyg angående mina fortsatta men efter skadorna. Avvaktar ännu med det pga att jag väntar på den kommande operation.

Däremot har jag ingen privat försäkring så ingen ersättning för allt väntande.
    Ursäkta det latinska ordet flatulens som betyder gasinkontinens.

Till sist vill jag gratulera dig till sonen! Bra att du upplevde kejsarsnittet som positivt.
    För mig var jag ju helt klart uppe förr på fötterna med ett snitt samt kortare vårdtid på förlossningen. Blev aldrig utskriven till bb pga händelserna året före.
  • strålöga
    skruttis77 skrev 2008-02-10 19:59:55 följande:
    Hej Larki, vilken jäkla otur du har haft med svårigheter att kontrollera alltihop. Hur klarar du det? Jag var oerhört deprimerad efter min förlossning och fullständigt skräckslagen för hur det skulle bli, det var ju ingen som visste hur resultatet skulle bli.Modigt av dig att få ett barn till, för mig har det gått 2 år sedan och jag är fortfarande inte redo att skaffa ett barn till.Just gasproblematiken i olika grad tror jag är ett vanligt symptom hos oss som är sfinkterskadade, men min läkare sa på förlossningen ( för 2 år sen) att man ska inte behöva bajsa på sig då få man reoperera. Men så länge man kan hålla sig när man är bajsnödig så vill de inte operera igen fick jag veta.Det är ju fruktansvärt att de inte hjälper dig, att de räknar i pengar vem är behandligen till för då??? Om inte en ung kvinna med barn, fattar de inte att livskvaliten blir enormt påverkad om man lider av inkontinens.
    Ja, frågan är hur man klarar det, alla här i tråden har sin egen historia om ens förlossningen och vården samt bemötande efteråt.

Jag tar en dag i taget. Hade verkligen sett fram emot det nya året då jag först lovades op i januari. Framskjutet till feb nu åter framskjutet igen till april månad.
    Jag kan inte i ord beskriva hur jag känner mig, visst har jag kuratorkontakt men känner ändå att jag har svårt att gå på djupet i mina känslor och tankar som virrar i huvudet.
    Det där med att kostnaden är dyr för operationen anser jag inte. Det är dyrare för samhället att ha mig sjukskriven. Operationen kostar ca 90 000 kr.

Nja, modigt kan jag väl inte säga...Jag blev oplanerat gravid, upptäckte det först då jag var i v.13. En vän tillmig fråga på hösten 03 om vi inte ska ha fler barn, som svar fick hon: Nej, aldrig, ett barn räcker, jag går inte igenom det här en gång till.
    Jag kan säga att jag var ordentligt nervös och kallsvettig då jag såg plusset på gravtestet och tänkte oh nej hur ska det här gå. Fick dock lugnande besked av bm vid inskrivning att det finns ingen tanke på en vaginal förlossning utan det blir kejsarsnitt.
  • strålöga

/

skruttis77 skrev 2008-02-14 18:38:05 följande:
    Larki: det är förskräckligt att du inte får behandling, jag blir förbannad känner jag! Det hjälper inte att "skrika och bråka"? Varför skjuter de upp operationen, tror de att det ska bli billigare eller vad väntar de på? Kan du inte söka till ett annat landsting? Det här kanske är en privat fråga, men funkar ditt liv idag eller är du "bunden" till hemmet?
    Idag har jag fått ett brev från kirurgen. Ett positivt besked. Preliminärt datum för op 29/3, såg att det var en lördag men kanske det fanns ledig operations sal den dagen. Fick ett informationshäfte om operationen där det visades mer om elektroden och pacemakerns utseende och funktion.
    Ja, vad ska jag säga, oftast är jag hemma pga problemen.
  • strålöga
    norgesessan skrev 2008-02-14 19:56:13 följande:
    Hoppas det blir av!!
    Tack! Jag hoppas verkligen att inte datumet flyttas ngra fler ggr. Har en del att ordna med avlastning.
  • strålöga
    skruttis77 skrev 2008-02-17 17:55:12 följande:
    larki: jag skrev till dig hoppas att det kom fram.
    Jodå, du skickade rättGlad
    Inte haft möjlighet att besvara det, haft mycket att göra denna vecka. Barnen har sina ständiga astmattacker.
    Jag lovar att besvara det imorgon (om inget akut händer).
Svar på tråden Sfinkterruptur del 7