Sfinkterruptur del 7
Grattis till sonen och allt gick bra!
Grattis till sonen och allt gick bra!
När jag fick första pojken 2003 , detta genom värkstimulerande dropp, klipp och sugklocka, 5 efteråt till op för placentalösning. En vecka efter förlossning isamband med en komlitterande placentalösning upptäcktes en total sfinkterruptur grad 4 samt rectovaginal rift på 7-8 cm. Haft avlastande stomi. . Har varit på undersökning ss analtryckmätning samt en anal-och vaginal ultraljud vilket då påvisades att jag fortfarande har stora bekymmer ss ständiga sfinkterkramper och analinkontinens.
När jag blev oplanerad gravid igen då pojken var 9 månader. Jag som aldrig ville genomgå en till graviditet pga alla bekymmer med den första förlossningen.
Blev lovad direkt av bm att det blir garanterad snitt, vilket även gynekologerna på spec mödra sa att det blir planerat snitt.
Efter de skador fick jag inte ha en till vaginal förlossning, ingen gynekolog ville ta ansvar för det.
Fick en pojke till hösten 2004 då via akut snitt, pga fostervattenavgång och täta sammandragningar.
Nu väntar jag på den sista behandlingen, en sakralnervstimulering, ngn gång här i februari, hoppas jag! Den behandlingen har skjutits fram hela tiden pga kostnader för behandlingen mm. Man prioriteras inte högt i barnafödande ålder, tyvärr!
Ja, jag hoppas verkligen att det blir av nu i februari, träffade gyn läkare och kirurg i april 07 och då skulle det göras till hösten.
Jag tar en dag i taget, sjukskriven sen sommaren 06.
Provade arbeta efter föräldraledigheten slut somaren 06, slutade med akut inläggning efter en veckas arbete, blev sjukskriven efter utskrivningen en veckas tid och återgick till arbetet men det fungerade inte så bra å sen skadade jag knä och gick på kryckor under en tid, då kände jag att nu går det inte längre att arbeta.
Fick även rådet av avd föreståndare på avd där jag arbetade att jag behöver verkligen få hjälp med problemen ang tarmen, baken och inkontinensen innan jag försöker börja arbeta igen.
Hur jag mår nu, ja vad ska jag säga vissa dgr är ett rent h-vete. Ständig värk, fått prova ta sömntbl nu för att jag ska få sova.
Har kurator kontakt för att ventilera.
Jag skrev tidigare här om den behandling jag skulle göra nu ifebruari. Nu är det framflyttad igen, tidigaste 4 april. Försenad bla för att det finns ingen operationssal ledig, för lite personal som har kompetens för denna behandling samt att påsken kommer tidigare iår. Snart har det gått 1 år sen det beslutades att jag skulle få behandlingen och snart 5 år sen skadan inträffade.
Fick information om inter stim i januari 05 samband med ett åb efter sista komplikationsoperationen. Tyvärr tyckte kirurgen att det är en dyr kostnad.
Jag föreslog själv att det kanske skulle kuna opereras in en förstärkande ring kring sfinktern med den metoden var och är inte aktuell för mig. Det finns inget att fästa "ringen" med, för många operationer där nere.
Jag har själv oxå flatulens inkontinens samt anal-och urininkontinens. De två sistnämnda blir förhoppningsvis hjälpta med den kommande behandlingen.
/