• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • jennie ellie

Ja och mannen har inte ett begränsat antal.. och har massa nya varje dag dvs kan lämna ofta..

• snöstjärna71

jennie ellie skrev 2007-11-02 15:48:13 följande:

Ja och mannen har inte ett begränsat antal.. och har massa nya varje dag dvs kan lämna ofta..
    I Sverige får man bara bli far till sex barn plus eventuella syskon till dessa barn, så det är inget bra sätt att tjäna pengar på.

Föresten heter det ju äggdonation och spermiedonation, det betyder väl att man donerar, ger bort något, inte att man säljer det.

Ja, jag menar att om barnet söker upp donatorn vill det nog inte höra att donatorn gjorde det för pengar. Även om man inte söker upp donatorn och man vet att "på den kliniken jag blev till fick donatorerna 50 000" kan man ju misstänka att det var pengar som fick donatorn att donera, alltså att jag finns till för att den som genetiskt är min mor ville tjäna pengar. Jag tycker barn har rätt att slippa ha den bakgrunden.
  • Tagetes66

Det är mycket stor brist på äggdonatorer både i Sverige och i Finland. Köerna är många gånger så långa att det aldrig blir aktuellt med någon ÄD p.g.a. att åldern kommer emot. Kliniken där jag går i Finland har fått in EN äggdonator de senaste 8-10 månaderna. Bristen på donatorer innebär oerhörd tragik för många barnlösa par.
    Om det då finns någon som har ekonomisk möjlighet att betala lite mer än 3000 kronor för ägg tycker jag det är helt ok. Jag skulle själv göra det utan några som helst skrupler. Dock är vår ekonomi redan körd i botten p.g.a. alla kostsamma IVF-behandlingar.
    Om jag skulle köpa ägg så fick jag ju faktiskt även möjlighet att träffa donatorn vilket man ju inte får göra vid en vanlig ÄD. Kanske kan det även innebära att kön inom landstinget minskar och därmed att chansen för folk med mindre pengar att få hjälp ökar. Försäljning av ägg pågår för övrigt för fullt även i Sverige.

• Divina
    snöstjärna71 skrev 2007-11-02 17:53:57 följande:
    jennie ellie skrev 2007-11-02 15:48:13 följande:
    I Sverige får man bara bli far till sex barn plus eventuella syskon till dessa barn, så det är inget bra sätt att tjäna pengar på.Föresten heter det ju äggdonation och spermiedonation, det betyder väl att man donerar, ger bort något, inte att man säljer det.Ja, jag menar att om barnet söker upp donatorn vill det nog inte höra att donatorn gjorde det för pengar. Även om man inte söker upp donatorn och man vet att "på den kliniken jag blev till fick donatorerna 50 000" kan man ju misstänka att det var pengar som fick donatorn att donera, alltså att jag finns till för att den som genetiskt är min mor ville tjäna pengar. Jag tycker barn har rätt att slippa ha den bakgrunden.
    Jag ser det inte som jag säljer något, utan att vi utbyter behov.
    Sedan behöver man inte berätta allting heller.
  • Divina
    Tagetes66 skrev 2007-11-02 18:25:29 följande:
    Det är mycket stor brist på äggdonatorer både i Sverige och i Finland. Köerna är många gånger så långa att det aldrig blir aktuellt med någon ÄD p.g.a. att åldern kommer emot. Kliniken där jag går i Finland har fått in EN äggdonator de senaste 8-10 månaderna. Bristen på donatorer innebär oerhörd tragik för många barnlösa par.Om det då finns någon som har ekonomisk möjlighet att betala lite mer än 3000 kronor för ägg tycker jag det är helt ok. Jag skulle själv göra det utan några som helst skrupler. Dock är vår ekonomi redan körd i botten p.g.a. alla kostsamma IVF-behandlingar. Om jag skulle köpa ägg så fick jag ju faktiskt även möjlighet att träffa donatorn vilket man ju inte får göra vid en vanlig ÄD. Kanske kan det även innebära att kön inom landstinget minskar och därmed att chansen för folk med mindre pengar att få hjälp ökar. Försäljning av ägg pågår för övrigt för fullt även i Sverige.
    Verkligen? Det var förvånansvärt faktiskt! Hur går det till i Finland egentligen? Är det olagligt att vilja ha något i utbyte där med? Jag har släkt där.
    Hemskt ledsen för er situation!
  • Tagetes66

Den juridiska lagligheten uttalar jag mig inte om.
    Finland och Sverige är nog ganska lika, förutom att Finland har mera "fötterna på jorden" attityd i etiska frågor runt IVF, ÄD och andra fertilitetsbehandlingar. Man gör mindre affär runt alltihopa helt enkelt.
    Om du blir bekant med någon som önskar ägg och du sedan känner att du är villig att donera ägg till henne kan jag inte tycka det är fel. Vill mottagaren betala dig en ersättning för att du hjälper henne istället för att hon får vänta i 3 år så är det väl toppen !

• Divina
    Tagetes66 skrev 2007-11-02 18:45:33 följande:
    Den juridiska lagligheten uttalar jag mig inte om.Finland och Sverige är nog ganska lika, förutom att Finland har mera "fötterna på jorden" attityd i etiska frågor runt IVF, ÄD och andra fertilitetsbehandlingar. Man gör mindre affär runt alltihopa helt enkelt. Om du blir bekant med någon som önskar ägg och du sedan känner att du är villig att donera ägg till henne kan jag inte tycka det är fel. Vill mottagaren betala dig en ersättning för att du hjälper henne istället för att hon får vänta i 3 år så är det väl toppen !
    Tycker jag med. Jag tycker människor ska hjälpa varandra!
  • Fossa

Med utgångspunkt i att betalning på något sätt ska kompensera den fysiska påfrestningen som några har antytt: Jag har genomgått fyra hormonbehandlingar och tre äggplock för egen del. Ärligt talat - så fysiskt jobbigt är det inte att det ska motivera en ersättning på 40 000 kr/gång. Tycker man det kanske man ska överväga om man passar som donator.

• Divina

puff puff. Någon som vet något om de frågor jag har?

Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?