• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • kate79

Hade jag vetat att en som går igenom samma sak som jag går igenom får 37 000 kronor mer än vad jag får hade det gjort mig arg och förmodligen gjort att jag inte gjort donation överhuvudtaget för vilket val.

Vem vill inte ha pengar? Jag vill men inte för att donera ägg.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • Tussiluskan

Ehhh...men säger du inet emot dig själv nu?

Du vill inte ha pengar för ett ägg?

Du vill bara inte att någon annan ska få pengar för ett ägg?

• uniMog
    Tussiluskan skrev 2007-11-02 22:14:33 följande:
    Fast jag tro inte det, jag tror att de som donerar av omtanke och oskälviskhet kommer att fortsätta med det, medans det även kommer att finnas donatorer som tar betalt.
    Bara för att vi är osjälviska så är vi ju inte korkade. Om "alla andra" får en jäkla massa pengar för sina ägg är det väl klart att vi vill det också?
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • Bling1975

Jag har ingen aning om vad man får och inte får göra vad det gäller pengarna. men jag tycker att äggdonatorerna får för lite i ersättning.

Jag har själv gjort ett IVF och därigenom gått igenom hela behandlingen. Nu gjorde jag ju det för att få det jag önskar mig mest i hela världen - ett barn så det var självklart värt det. Men det var fruktansvärt jobbigt och vi har förlorat betydligt mer än 3000 kronor i inkomst. Nu är jag egen företagare så det slår hårdare mot min ekonomi att vara borta men ändå. Jag hade sån huvudvärk under nedregleringen att jag bara arbetade halvtid under två veckor och efter äggplocket var jag sängliggande en vecka. Utöver detta så var det fyra dagar med klinikbesök då både jag och min man var borta från jobbet under några timmar.

Behandlingen har även påverkat mig i efterhand med humörsvängningar, viktökning och oregelbunden och smärtsam mens.

Jag tycker att man utöver de faktiska kostnaderna (olika beroende på yrke och hur man mår) för resor, medicin och arbetsinkomst även ska få en ersättning för sveda och värk. Jag tror ändå att det här är något man gör för att hjälpa någon, men lite plåster på såren kan behövas. Precis som att man får utbetalat på sin sjukförsäkring för sveda och värk.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Fiaflopp

Hmm det pratas i denna tråd om att donera äggceller?
    Då är det just att man DONERAR,det betyder att man ger.
    Det som är då man vill ha så pass höga summor ni pratar om här är ju att SÄLJA sina ägg...det heter donera just därför att man donerar=GER!

Pejgan är min och min mans räddande ängel...
    Vi hade fruktansvärda lån efter 6 ivf med egna ägg och 1 äggdomation i Finland,äver 120.000 kr slutade räkningen på och det är inte slut ännu.
    Vi får nu chansen med fina donerade äggceller via landstinget och goa pejgan hjälper oss fram i kön så straxt startar vi.

Det gör lite ont faktiskt att man pratar om så pass höga summor,det gör tillräckligt on att vara i våran situation tyvärr...
    Jag och min man är pejgan och vår faktiska donator ( det är korsdonation) evigt tacksamma,vi har dessa 2 kvinnor att färhoppningsvis tacka för ett litet värdefullt liv,ett kärleksbarn som vi kämpat och längtat efter i MÅNGA år...

Se det inte som att donera om ni pratar pengar för det är inte att donera och man får inte handla med organ i Sverige.

• kate79
    Tussiluskan skrev 2007-11-02 22:21:53 följande:
    Ehhh...men säger du inet emot dig själv nu?Du vill inte ha pengar för ett ägg?Du vill bara inte att någon annan ska få pengar för ett ägg?
    Säger emot mig själv?? Nej, det tycker jag inte.

Jag tycker inte att någon ska ha 40 000 för ett ägg men det är klart att jag vill ha pengar. jag gillar pengar.

Därför tycker jag inte att man ska ha betalt överhuvudtaget utan ersättning räcker.
  • Smurfan 81

Men säger inte antalet donationer en del om vad kvinnor tycker om ersättningsnivån??? Om det nu står så många kvinnor i kö för att få ett ägg och kvinnor som har ägg att donera inte gör det för (kan vara en anledning) det är för låg ersättning, tror ni inte då att man skulle kunna hjälpa fler barnlösa om man höjde ersättningen?

• kate79

Ersättningen ska täcka donatorns utgifter och det är en schablonsumma. Om ersättningen blir högre så är det ingen ersättning längre.

Jag tror inte att det är därför som antalet äggdonatorer är få, många kanske säger att orsaken till att de inte donerar är att man inte får betalt för det men det tror inte jag på utan att orsaken är att de inte vill.

Man måste vilja för att donera annars kan det bli väldigt fel tror jag och just därför ska man hålla pengar utanför detta så mycket som det går.

• Tussiluskan

Ja, alltså, stor heder till er som donerar ägg utan "betalning", men jag bara undrar om det inte vore så att man kunde få betydligt fler donatorer om ersättningen var bättre? Det är klart att det vore tråkigt om det vore så att de som ger gratis skulle vägra att göra det för att andra fick betalt. Då undrar man ju liksom hur man kan sitta och säga att "om du vill ha ersättning bör du inte donera överhuvudtaget för då gör du det av fel anledning" men ändå säga att man själv inte bryr sig om de som inte har råd att betala om det finns andra som tjänar på att ge till de som betalar istället.

Förhoppningsvis så finns det väl kanske folk som är villiga att ge sina ägg till de som inte har råd att betala 40.000 trots att andra får ersättning? Och på det hela taget, är inte det viktigaste att så många som möjligt får hjälp? Och om detta uppnås av att man lockar en del med pengar, spelar det någon roll? Ändamålet helgar väl medlen?

Jag tycker alltså inte att 40.000 är särskilt orimlig ersättning med tanke på de medicinska riskerna. Jag tycker att 3000 låter väldigt lågt, det kanske ersätter förlorad arbetsinkomst och andra utgifter, men ska man inte få något för "förlorad hälsa" eller risk därför, om ni fattar vad jag menar?

Men, vad vet jag. Jag har varken varit i den ena eller den andra situationen, så jag kan bara gissa. inte heller vet jag om det råder stor brist på äggdonationer för tillfället, det kanske bara är något jag fått för mig. Lycka till alla er iallafall, både ni som ger ägg och ni som försöker få ett barn, det är verkligen orättvist att inte alla kan få barn....

• kate79

Som sagt så är det en process där man går igenom en del dels för att förhoppningsvis glädja någon annan och dels så mår man själv bra av det, jag gör det i alla fall trots rädsla och hormonstinnhet.

Skulle jag innan eller efter jag tagit valet till att jag vill donera ägg ta ställning till vill jag göra detta "gratis" eller vill jag ha 40 000 kronor för det.

Hur många säger -jag gör det "gratis"?. Jag gör det "gratis", fast hade jag gjort det, jag vet inte det, vill inte ens ta ställning till det är glad att jag slipper.

Att jag inte skulle vilja att någon annan får 40 000 kronor för att gå igenom samma procedur, är det verkligen osjälviskt? är det konstigt att förstå?

Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?