Fast vad spelar det för roll av vilken anledning man donerar äggen?
Om jag ville ha någons ägg, så är det ju liksom bara dem jag är ute efter, och jag kan inte alls förstå vilken roll det skulle spela om samma donator hade gett äggen för mindre ersättning.
Att man får välja mellan att betala 40.000kr och få ett ägg, eller att betala ingenting och inte få något ägg eller få vänta i 8år i kö, det är väl inget svårt val?
Det finns säkert de som är villiga att skänka ägg även i fortsättningen, som gör det av omtanke för andra, även om det finns de som säljer sina ägg dyrt. Jag tycker ändå i slutänden att ju fler som blir hjälpta desto bättre, och har svårt att förstå varför man inte ska få en skälig ersättning för den sveda och värk man ändå går igenom!
Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:46:57 följande:
Eh, de som nyss diskuterats här. Att pengarna blir en maktfaktor som möjliggör utnyttjande, att personer "donerar" (säljer) av fel skäl pga att pengarna lockar osv... Samma negativa sföljer som om t ex organdonatorer fått betalt."Skälig ersättning" anser jag vara ersättning för utebliven inkomst, resor och självklart själva medicinerna och vården. Inte att man ekonomiskt går med vinst.