• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • jennie ellie

Ingen aning alls men om det var en rejäl ersättning som utgick så skulle jag både donera ägg och kunna vara surrogat mamma.

• Divina

Jag funderade på surrogatmamma också ett tag, men eftersom min kropp redan ser ut som den gör så är det ändå inget alternativ.

• Smurfan 81

Jag trodde man fick betalt om man donerade ägg! Finns det inte nån klinik du kan kontakta?

• uniMog

jag vet inte om det är straffbart men det är inte tillåtet.

What do they need such good eyesight for anyway?
  • Divina

Jo, jag ska kontakta Malmö Allmänna, men man får inget mer än en symbolisk summa på runt 4000 kr för besväret om man går den vägen. Men man kanske kan genomgå en utredning färdigt ändå...

• CoolaSuperMamsen

FÅR MAN VARA SURROGAT MAMMA i sverige???

nyfiken skulle ställa upp för en nära vän!'
    vad spelar det för roll om det så löänge det inte är ens egen unge man går och ruvar på=)

donera ägg skulle jag oxå göra men i dagsläget är det för dåligt betalt!!

sug och svälj trevlig helg !
  • Smurfan 81

Konstigt att man inte får betalt för det tycker jag! Det hjälper ju barnlösa par otroligt mycket! Tror fler skulle donera ägg om man fick ersättning för det!

Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?