• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Squirl

Nä, får jag välja mellan ägg ifrån Miss World och Ugly Betty är inte mitt val svårt.
    Men jag tror att man älskar det man får.
    Tagetes funderingar är intressanta; om någon med erfarenhet av barn ifrån donatorägg läser här får ni gärna berätta.

Tussiluskan skrev 2007-11-17 19:43:28 följande:
    Att ta ett ägg från en donator som liknar en själv till färgerna ökar naturligtvis chanserna markant till att få ett barn som är så likt en själv som möjligt. Huruvida man har lättare att ta till sig ett barn som är mer likt en själv vet jag inte, men det är väl inte helt osannolikt. Min adopterade mörkhyade kompis fick ett barn som är mörkt som hon själv och ett som är nästan lika blekt som den svenska pappan. Visserligen har tonen alltid varit skämtsam, men hon har ändå uttryckt en viss besvikelse över att den ena blev så "vit" Även det här med att vilja ha vackra barn tycker jag är förståeligt. Jag har läst mycket evolutionär psykologi, och där lär man sig att "skönhet" är ett tecken på bra, friska gener, och att vackra människor har det lättare i livet än fula. Klart man inte tackar nej till snygga gener om de erbjuds!
  • Primrose
    Tagetes66 skrev 2007-11-17 11:06:42 följande:
    Naturligtvis finns det ingen sortering om ÄD är vacker eller ful. Dock faktiskt att ÄD inte har ovanligt markerade drag, typ jättestor näsa. Detta är ju med tanke på barnet.Jag är inte själv mor så jag har ju inte en susning om hur anknytning fungerar. Det är ju bra om det anknytningen alltid fungerar till 100 % bara man har burit barnet. Så är det ju tyvärr inte i djurens värld. Annorlunda ungar som inte passar in kan stötas bort av mamman.
    Det kan ju vara så att donatorn själv inte har en "jättestor" näsa men kanske hennes farbror Kurt har det och att de anlagen förs vidare i ÄD - vem vet! Inga garantier alltså även om man har idéer om hur donatorn ska se ut.

Du har rätt i att svåra frågor uppstår för många då man börjar fundera på ÄD som behandling. En annan känslig fråga är om man ska berätta för sitt barn eller inte. Många verkar tycka att det är självklart att berätta, men jag är själv osäker på den punkten. Speciellt om donatorn är anonym. Till vilken nytta ska man i så fall berätta? Donatorn är ju inte "mamma" som till exempel den biologiska mamman till ett adopterad barn är. Det handlar bara om litet arvsmassa i en äggcell som aldrig skulle ha blivit det här barnet utan pappans "simmare" och mammans "gestation". Jag själv tror på att miljö mer än arv formar en människa men andra tycker säkert annorlunda. Det skulle vara intressant att höra era åsikter.
  • kate79

Jag trodde att det var så att man matchade mottagaren med givaren.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • Tussiluskan

Ja, om man kunde garanera att barnet aldrig fick reda på att mamma inte är ens biologiska mamma utan att man kommer från en annan kvinnas ägg, så vore det kanske bättre för barnet om man inte berättade. Men eftersom man inte kan garantera det så tycker iallafall jag att det är bäst att vara helt ärlig från början.

Och visst är det ingen garanti att slippa stornästa barn bara för att donatorn har en liten näsa, men oddsen ser ju betydligt bättre ut! Vad det nu skulle vara för fel på stor näsa?

• Tagetes66

Det är ju väldigt kontroversiellt att diskutera ev. önskemål angående donatorn. En kvinna i behov av donerade ägg skall ju inte ha några som helst anspråk utan vara tacksam att hon ö h för några ägg. Jag anser dock att man måste titta djupare på ev. konsekvenser av icke-matchning.

Jag vill ställa en fråga: De barn som finns i min släkt är (objektivt...) ovanligt vackra och intelligenta, det är också väldigt tydligt att generna kommer från föräldrarna. Vad händer om jag får ett "fult" och "korkat" barn som t.ex. hamnar på att gå i specialklass i skolan ? Kanske blir mobbat i skolan p.g.a. sitt utseende ? Vad händer när det barnet får reda på sin genetiska bakgrund och att jag INTE hade några som helst synpunkter på donatorn ?
    Känns frågan konstig ? Jag har full förståelse för att folk kan tycka så. Jag tror dock att frågan om matchning är mer komplicerad än vad folk i allmänhet tycker.

• Squirl

Det är nog bra att berätta hur det liger till från början av två anledningar:
    det blir inte en sådan stor sak för ett litet barn som för en vuxen att få reda på sin bakgrund. Barn accepterar läget för de har inget att jämföra med. Jämför nu, möjligen en grov jämförelse, med att jag själv alltid vetat om att jag är adopterad av min pappa medan en bekant fick sitt livs chock som han alrdig verkar repa sig ifrån då det uppdagades att hans pappa inte var den biologiske fadern.
    Det kan hända saker, föräldrarna kanske behöver ställa upp med organdonation. Inte kul för ett barn att på det sättet få reda på läget.

• Squirl

Köper du äggen utomlands får du välja utbildningsgrad på donatorn och vad det gäller utseendet får du välja fritt.
    Men det kan ju vara svårt att framföra att man vill ha en vacker donator.

Tagetes66 skrev 2007-11-18 11:03:24 följande:
    Det är ju väldigt kontroversiellt att diskutera ev. önskemål angående donatorn. En kvinna i behov av donerade ägg skall ju inte ha några som helst anspråk utan vara tacksam att hon ö h för några ägg. Jag anser dock att man måste titta djupare på ev. konsekvenser av icke-matchning.Jag vill ställa en fråga: De barn som finns i min släkt är (objektivt...) ovanligt vackra och intelligenta, det är också väldigt tydligt att generna kommer från föräldrarna. Vad händer om jag får ett "fult" och "korkat" barn som t.ex. hamnar på att gå i specialklass i skolan ? Kanske blir mobbat i skolan p.g.a. sitt utseende ? Vad händer när det barnet får reda på sin genetiska bakgrund och att jag INTE hade några som helst synpunkter på donatorn ?Känns frågan konstig ? Jag har full förståelse för att folk kan tycka så. Jag tror dock att frågan om matchning är mer komplicerad än vad folk i allmänhet tycker.
  • Squirl

Jag tror att du målat in dig i ett hörn. Se dig omkring, barn är barn, och fina.
    Man ska nog inte överskatta sina egna gener. Tycker man att ett litet barn är korkat tänker man bakvänt. Ett barn är en liten planta som behöver kärlek och näring för att växa och det verkar som att "dina" barn är lyckligt lottade i det fallet.
    Man älskar det man får.

Tagetes66 skrev 2007-11-18 11:03:24 följande:
    Det är ju väldigt kontroversiellt att diskutera ev. önskemål angående donatorn. En kvinna i behov av donerade ägg skall ju inte ha några som helst anspråk utan vara tacksam att hon ö h för några ägg. Jag anser dock att man måste titta djupare på ev. konsekvenser av icke-matchning.Jag vill ställa en fråga: De barn som finns i min släkt är (objektivt...) ovanligt vackra och intelligenta, det är också väldigt tydligt att generna kommer från föräldrarna. Vad händer om jag får ett "fult" och "korkat" barn som t.ex. hamnar på att gå i specialklass i skolan ? Kanske blir mobbat i skolan p.g.a. sitt utseende ? Vad händer när det barnet får reda på sin genetiska bakgrund och att jag INTE hade några som helst synpunkter på donatorn ?Känns frågan konstig ? Jag har full förståelse för att folk kan tycka så. Jag tror dock att frågan om matchning är mer komplicerad än vad folk i allmänhet tycker.
  • Tagetes66

Squirl: Jag minns tyvärr inte om du själv har ÄD-barn ? I såfall är jag ju förstås extra intresserad av sina synpunkter. Jag förstår dock inte vad du menar med att målat in mig i ett hörn. Jag funderar mycket på hur mamman, pappan och barnet kan tänkas reagera i olika situationer vid ÄD. Jag påstår ingenting utan jag frågar.
    Som jag tidigare skrev: Det är ju fantastiskt om den psykologiska biten, t.ex. anknytningen, alltid fungerar perfekt eller i a f med säkerhet inte påverkas av att ägget är donerat. Men jag undrar om någon faktiskt kan vara tvärsäker på det ? Finns det forskning på ämnet t.ex. ? Jag tycker inte det skulle vara så långsökt att tänka sig att man har lättare att acceptera ett "eget" barn med defekter än ett barn med "främmande" gener.
    Och hur kommer man att känna för barnet om man separerar från pappan och kanske rent av börjar tycka illa om honom ? (Inte så ovanligt ...) Jag tror definitivt inte att man skall blunda för dessa frågor.

Jag har ingen aning om hur jag skulle reagera om jag fick ett handikappat barn och ägget inte var mitt. Många här på forumet är så otroligt präktiga och verkar ha skyhög moral. Allt verkar så enkelt, som att det är självklart att man alltid älskar ett barn, oberoende av dessa förutsättningar. Så ser det ju inte ut i världen så jag är ganska förvånad över att det skulle vara så självklart.
    Jag tror knappast att någon med säkerhet hur en mor kommer att reagera eller om ÄD påverkar reaktionen, om barnet inte är "perfekt".

• challis77

Hej!
    Jag är bara nyfiken... vilka frågor skall man kryssa i egentligen när man bestämmer sin ÄD? Ögonfärg och hårfärg har jag förstått, och att man får ÄD av "sin egen ras" men vad är det mer? Har för mig att jag hört att det i USA är yrke och IQ också, eller är det bara en skröna jag hört?
    Nån som vet?
    Vad är det man väljer?

...och vad händer, nu när det verkar vara brist på ÄD, om man kryssat i blå ögon, men det finns bara med bruna? Måste man vara fullt frisk för att få donera ägg (jag har tex diabetes, kanske inte det bästa?) *nyfiken*

• Squirl

Nej jag har egen genetisk avkomma
    Fast det var länge sen, och nu har vi försökt i åtta år att få en bonusbebis. Därför är jag här. Jag har nylien haft missfall med ett donerat ägg.
    Jag försökte nog bagatellisera dina funderingar eftersom jag vet att man älskar det man får. Men jag har full förståelse för dina tankar, delar en del av dem i mina mörka stunder.
    När jag sa att du målat in dig i ett hörn menade jag att man ibland trasslar till det för sig, jag inbillar mig att man bara ångrar de barn man inte skaffat när man blir äldre. Men jag kan ju ha fel.
    Min familj är stor och krånglig, och jag talar ur egen erfarenhet när jag säger att man kan älska ungar som man inte gjort själv. Och det där med rötter är förvisso viktigt men för att ta mig själv som exempel så har jag bara tillgång till min morfars mammas sida av släkten. Men det räcker för att känna att jag hör hemma i ett sammanhang.
    Visst träffar jag barn som inte är söta i mina ögon. Jag vet ju redan hur jag vill att de ska se ut, dessutom. Min lilla hade blonda lockar och kunde sjunga tio barnsånger när hon var 18 månader. Jag vill naturligtvis ha en till sådan!
    Men jag vet att jag kommer att älska den jag får.
    P.S nu har jag lyckats trycka på en smiley av misstag och får inte bort den. Får se hur den tar sig ut nu i mitt inlägg!

Tagetes66 skrev 2007-11-18 17:39:44 följande:
    Squirl: Jag minns tyvärr inte om du själv har ÄD-barn ? I såfall är jag ju förstås extra intresserad av sina synpunkter. Jag förstår dock inte vad du menar med att målat in mig i ett hörn. Jag funderar mycket på hur mamman, pappan och barnet kan tänkas reagera i olika situationer vid ÄD. Jag påstår ingenting utan jag frågar. Som jag tidigare skrev: Det är ju fantastiskt om den psykologiska biten, t.ex. anknytningen, alltid fungerar perfekt eller i a f med säkerhet inte påverkas av att ägget är donerat. Men jag undrar om någon faktiskt kan vara tvärsäker på det ? Finns det forskning på ämnet t.ex. ? Jag tycker inte det skulle vara så långsökt att tänka sig att man har lättare att acceptera ett "eget" barn med defekter än ett barn med "främmande" gener.Och hur kommer man att känna för barnet om man separerar från pappan och kanske rent av börjar tycka illa om honom ? (Inte så ovanligt ...) Jag tror definitivt inte att man skall blunda för dessa frågor.Jag har ingen aning om hur jag skulle reagera om jag fick ett handikappat barn och ägget inte var mitt. Många här på forumet är så otroligt präktiga och verkar ha skyhög moral. Allt verkar så enkelt, som att det är självklart att man alltid älskar ett barn, oberoende av dessa förutsättningar. Så ser det ju inte ut i världen så jag är ganska förvånad över att det skulle vara så självklart. Jag tror knappast att någon med säkerhet hur en mor kommer att reagera eller om ÄD påverkar reaktionen, om barnet inte är "perfekt".
  • Squirl
    challis77 skrev 2007-11-18 17:58:21 följande:
    Hej!Jag är bara nyfiken... vilka frågor skall man kryssa i egentligen när man bestämmer sin ÄD? Ögonfärg och hårfärg har jag förstått, och att man får ÄD av "sin egen ras" men vad är det mer? Har för mig att jag hört att det i USA är yrke och IQ också, eller är det bara en skröna jag hört? Nån som vet?Vad är det man väljer?...och vad händer, nu när det verkar vara brist på ÄD, om man kryssat i blå ögon, men det finns bara med bruna? Måste man vara fullt frisk för att få donera ägg (jag har tex diabetes, kanske inte det bästa?) *nyfiken*
    Hur det ser ut i Sverige och Finland får någon annan svara på, i Östeuropa väljer du lite mer specifikt eftersom det finns många fler donatorer att välja på.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?