• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Ticktackuck

Tussiluskan

Mycket bra skrivet!

• jennie ellie

Tänk vad dåligt adoptivbarnen skulle må om föräldrarna började tala om hur mycket de kanske skuldsatt sig för att kunna skaffa barnet... Eller att du min lilla kostade 200.000 i försökskostnader innan vi lyckades få till det med dig....

Herregud vad gör det barnet för nytta att prata om liknande saker, sedan om barnet i vuxen ålder börjar fundera över pengarna så är de nog mest glada att de fick bli till

• lajjalo

hm. mycket intressant tråd.
    jag har länge funderat på att donera ägg (vill dock inte ha betalt för det, precis som jag inte tar betalt när jag lämnar blod. jag har något jag inte behöver men någon annan vill ha -fine då hjälper jag dig. hoppas någon gjort det samma för mig om jag varit i den sitsen)

angående att samhället inte bekostar detta trots att det är klassat som sjukdom, finns det ju andra otaliga exempel på det också tyvärr. frågan är väl vad som ska prioriteras i de oändligt snäva budgetarna...

vill önska alla som kämpar lycka till, dig också ts!
    (även om jag tycker annorlunda än dig ;-D)

• Divina
    lajjalo skrev 2007-11-08 23:26:28 följande:
    hm. mycket intressant tråd. jag har länge funderat på att donera ägg (vill dock inte ha betalt för det, precis som jag inte tar betalt när jag lämnar blod. jag har något jag inte behöver men någon annan vill ha -fine då hjälper jag dig. hoppas någon gjort det samma för mig om jag varit i den sitsen)angående att samhället inte bekostar detta trots att det är klassat som sjukdom, finns det ju andra otaliga exempel på det också tyvärr. frågan är väl vad som ska prioriteras i de oändligt snäva budgetarna...vill önska alla som kämpar lycka till, dig också ts!(även om jag tycker annorlunda än dig ;-D)
    Tack för det! Lycka till själv.

Tussiluskan:
    Dina inlägg är jättebra. Jag håller med dig till fullo.
  • Tussiluskan

Du skulle alltså inte ta betalt för att någon annan gjorde det? Det är ju det jag säger, att det kommer iallfall att finnas de som ställer upp av altruistiska skäl!

lajjalo skrev 2007-11-08 23:26:28 följande:
    hm. mycket intressant tråd. jag har länge funderat på att donera ägg (vill dock inte ha betalt för det, precis som jag inte tar betalt när jag lämnar blod. jag har något jag inte behöver men någon annan vill ha -fine då hjälper jag dig. hoppas någon gjort det samma för mig om jag varit i den sitsen)angående att samhället inte bekostar detta trots att det är klassat som sjukdom, finns det ju andra otaliga exempel på det också tyvärr. frågan är väl vad som ska prioriteras i de oändligt snäva budgetarna...vill önska alla som kämpar lycka till, dig också ts!(även om jag tycker annorlunda än dig ;-D)
  • uniMog
    jennie ellie skrev 2007-11-08 23:13:01 följande:
    Tänk vad dåligt adoptivbarnen skulle må om föräldrarna började tala om hur mycket de kanske skuldsatt sig för att kunna skaffa barnet... Eller att du min lilla kostade 200.000 i försökskostnader innan vi lyckades få till det med dig....Herregud vad gör det barnet för nytta att prata om liknande saker, sedan om barnet i vuxen ålder börjar fundera över pengarna så är de nog mest glada att de fick bli till
    nej men nu tänker du fel. Det är en bättre jämförelse om du som adoptivbarn kommer fram till att din biologiska mamma sålt dig.
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • Moparwoman

Tror du det är skillnad på om ens mamma sålt dig eller slängt dig i ett gatuhörn?

• Tussiluskan

MEN HERREGUD!!!!!
    Det är inte alls samma sak att ge ett ägg (en cell, inte et barn) till någon som att vara gravid, föda sitt barn, hålla det i sina armar och sedan ge bort det.

Jag har förstått att några av er verkar tycka det, men inte mår man dåligt för att någon gett bort ett ägg och känner att "min mamma övergav mig, varför tyckte hon inte om mig, varför var jag inte viktig", det går inte alls att jämföra.

Att ge ett ägg eller en spermie är väl mer att jämföra med en tjänst man gör en annan, när man föder barn och inte kan behålla det så ger man ju bort det för sin egen skull, inte för att göra någon en tjänst.

Bättre då att jämföra med surrogatmammor, som lånar ut sin kropp till att låta ett barn växa där och sedan ger det till de biologiska föräldrarna. Mår barnet sämre om surrogatmamman får 100 000 än om hon får 10 000?

Jag tror inte det.

Pejgan skrev 2007-11-09 09:24:48 följande:
    nej men nu tänker du fel. Det är en bättre jämförelse om du som adoptivbarn kommer fram till att din biologiska mamma sålt dig.
  • Smurfan 81
    Squirl skrev 2007-11-09 09:13:04 följande:
    en artikel om hur det ser ut idag:www.alltombarn.se/aktuellt/lang-vantan-pa-agg...Men för de som inte känner till det så gäller alltså inte detta mig eftersom jag är för gammal enligt dessa regler.
    Där rök möjligheten för mig att donera! Man ska injicera sig SJÄLV med hormoner i två veckor! Aldrig att jag klarar det, jag har ju svårt för sticket hos barnmorskan...
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?