• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • jennie ellie

Jag har bott granne med Carlanderska tills för två år sedan, kanske skulle ställa mig med ett plakat utanför. *dyra ägg säljes* Jag visste inte att de utförde ägg inplantat mm där.Bra att det finns privata alternativ i alla fall i sverige

• Squirl
    Pejgan skrev 2007-11-08 11:27:06 följande:
    Du får säga till om det här blir för privat men har ni väldigt höga krav på er donator eller hittar ni ingen överhuvudtaget?
    Vi har redan en donator. Utomlands. Jag fick missfall för en månad sedan men vi har sex ägg kvar i frysen.
    Höga krav, näe, du anar inte hur billig man blir i vårt läge. Jag brukar säga att jag nöjer mig med en chimpansunge.
  • uniMog
    Squirl skrev 2007-11-08 12:49:47 följande:
    Vi har redan en donator. Utomlands. Jag fick missfall för en månad sedan men vi har sex ägg kvar i frysen.Höga krav, näe, du anar inte hur billig man blir i vårt läge. Jag brukar säga att jag nöjer mig med en chimpansunge.
    Ah okej. Då håller jag tummarna för att ni lyckas med frysen!

Jag undrade mest eftersom jag känner flera som funderar på/ska donera
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • Moparwoman
    Squirl skrev 2007-11-08 12:49:47 följande:
    Vi har redan en donator. Utomlands. Jag fick missfall för en månad sedan men vi har sex ägg kvar i frysen.Höga krav, näe, du anar inte hur billig man blir i vårt läge. Jag brukar säga att jag nöjer mig med en chimpansunge.
    chimpansunge.. den var söt

Lycka till med nästa FET!!
  • Tagetes66

Squirl: Mycket bra inlägg ! Jag håller med dig i allt du skriver.

Det finns tusen andra frågor inom fertilitetsvården som jag anser vara viktigare än betalning för ägg. Ni som inte är "inne i svängen" verkar inte känna till det klassamhälle som barnlösa lever i.
    Man kan lugnt konstatera att om det visar sig att du har svårt att bli gravid på naturlig väg är du illa ute om du inte är rik !
    Jag vill nästan gå så långt att jag säger att är du förmögen går det garantera barn på ett eller annat sätt, men har du inga pengar är risken stor att att du blir barnlös. Tyvärr är det så verkligheten ser det ut idag.
    Är du under ca 37-38 år har du normalt rätt till kanske 2 IVF-behandlingar med egna ägg. Enligt statistiken leder var 4:e IVF till barn. Där kan vi börja. Hur skall man finansiera resten .. ? Eller VARFÖR, varför bekostar inte samhället detta ?! Infertilitet är klassad som sjukdom men ändå måste du betala denna vård själv av dina surt beskattade pengar !

Någon tyckte att 100 000,- (kan variera upp till 200 000,- beroende på land) för en adoption är helt ok, det är bara att ta lån. Det kan man säkert om man 1) har ett jobb (man är alltså inte sjukskriven för depression efter långvarig misslyckad infertilitetsvård) 2) man har inga tidigare lån på 150 000-200 000,- för fertilitetsbehandlingar.

• miss maple
    Tussiluskan skrev 2007-11-08 08:37:35 följande:
    miss maple skrev 2007-11-07 23:54:20 följande:
    Vem har sagt att man ENBART vill tjäna pengar för att man får en skälig ersättning för allt man måste gå igenom? Man kan väl bli läkare för att man vill hjälpa människor, men ändå vilja ha betalt?
    Anser du att du utför ett jobb om du donerar ägg alltså?
    Tänkte iom att du gör denna jämförelse?
  • Tussiluskan

Nej, det är ju lite skillnad med tanke på att man erbjuder sin egen kropp och att man gör ett barn. Liknelsen var mellan att kunna göra någonting för någon annan och få skälig ersättning utan att det för den delen betyder att man är en dålig människa eller att man gör det av "fel" anledning.

Sedan undrar jag också om det verkligen spelar mottagaren så stor roll av vilken anledning givaren gör det i slutändan? Om givaren gör det av "fel" anledning, så tycker jag nog ändå att det är givaren själv som blir lidande i slutänden.

Viktigast är att man skaffar barn av rätt anledning.

miss maple skrev 2007-11-08 19:57:47 följande:

Anser du att du utför ett jobb om du donerar ägg alltså?Tänkte iom att du gör denna jämförelse?
  • Divina
    Tussiluskan skrev 2007-11-08 20:23:47 följande:
    Nej, det är ju lite skillnad med tanke på att man erbjuder sin egen kropp och att man gör ett barn. Liknelsen var mellan att kunna göra någonting för någon annan och få skälig ersättning utan att det för den delen betyder att man är en dålig människa eller att man gör det av "fel" anledning.Sedan undrar jag också om det verkligen spelar mottagaren så stor roll av vilken anledning givaren gör det i slutändan? Om givaren gör det av "fel" anledning, så tycker jag nog ändå att det är givaren själv som blir lidande i slutänden. Viktigast är att man skaffar barn av rätt anledning.miss maple skrev 2007-11-08 19:57:47 följande:
    Det har du så rätt i!
  • snöstjärna71
    Tussiluskan skrev 2007-11-08 20:23:47 följande:
    Sedan undrar jag också om det verkligen spelar mottagaren så stor roll av vilken anledning givaren gör det i slutändan? Om givaren gör det av "fel" anledning, så tycker jag nog ändå att det är givaren själv som blir lidande i slutänden. Viktigast är att man skaffar barn av rätt anledning.miss maple skrev 2007-11-08 19:57:47 följande:
    Mottagaren har väl antagligen en väldigt stark barnlängtan och det förvånar mig inte alls om man då tycker det är mindre viktigt varför donatorn donerar. Huvudsaken att man får tag på ett ägg.

Det är väl snarare _barnet_ som kan ha åsikter om donatorns motiv. Jag tycker faktsikt det är lite dåligt med barnperspektiv hos vissa här. Tur att den svenska lagstiftaren tänkt på barnen.
  • Tussiluskan

Jag tror inte att det är därför, jag håller fortfarande inte med dig om att barnen blir lidande av att kvinnan får kompensation.

ifall man nu tror att barnet skulle må sp dåligt av att veta att de kommit till genom ett donerat ägg och att donatorerna får 40000 kr för besväret så är det ju upp till föräldrarna (dvs mottagarna) att besluta att inte skaffa barn på det sättet. Eller att låta bli att gå in på juridiska detaljer med barnet, eller att lära barnet att det var något fint och bra donatorn gjorde och att man kan göra fina och bra saker trots att man blir kompenserad för dem.

snöstjärna71 skrev 2007-11-08 21:34:00 följande:
    Mottagaren har väl antagligen en väldigt stark barnlängtan och det förvånar mig inte alls om man då tycker det är mindre viktigt varför donatorn donerar. Huvudsaken att man får tag på ett ägg. Det är väl snarare _barnet_ som kan ha åsikter om donatorns motiv. Jag tycker faktsikt det är lite dåligt med barnperspektiv hos vissa här. Tur att den svenska lagstiftaren tänkt på barnen.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?