• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Squirl

miss maple skrev 2007-11-08 00:00:34 följande:

Om man är chef så bör man få betalt ja MEN inga fantasisummor som ofta förekommer anser jag vad det nu har med detta att göra.
    Jag menar så här; Äggdonation eller svält, är det inte OK att tjäna pengar på andras olycka? Förstår du?
    Fattar fortfarande inte om du kan tänka dig att betala för ägg den dag du är för gammal även för kliniken i Finland.
  • miss maple
    Squirl skrev 2007-11-08 00:29:21 följande:
    miss maple skrev 2007-11-08 00:00:34 följande:
    Jag menar så här; Äggdonation eller svält, är det inte OK att tjäna pengar på andras olycka? Förstår du?Fattar fortfarande inte om du kan tänka dig att betala för ägg den dag du är för gammal även för kliniken i Finland.
    Det kan jag inte svara på tyvärr.
    Om jag lever mig in i just den situationen så är det inte helt omöjligt att jag skulle göra så men är inte helt säker.
  • Squirl
    Ammi1970 skrev 2007-11-08 00:27:53 följande:
    Jag måste då fråga, JAg & min sambo som inte har 40000kr, ska vi då hamna långt bak i kön, för en som köpt sina ägg svart kommit fram i kön.Ber redan nu om ursäkt om jag missförstått, är otroligt trött.Är också en av dom som tar hjälp av ÄD...
    Nej din fråga är relevant tycker jag.
    Fast jag ser frågeställningen ur en annan synvinkel eftersom jag inte anser att barn är en rättighet utan en gåva. Jag anser inte att Landstinget ska bekosta min barnlöshet. Jag har inte tänkt över den problematiken så noga men: fine att erbjuda hjälp till er yngre men jag är ju över fyrtio. Vi gamlingar får slanta upp själva, hehe..
    Livet är orättvist redan ifrån början det är inte nödvändigtvis en "klassfråga" utan också en fråga om prioriteringar man gör.
  • Divina
    Jag måste då fråga, JAg & min sambo som inte har 40000kr, ska vi då hamna långt bak i kön, för en som köpt sina ägg svart kommit fram i kön.Ber redan nu om ursäkt om jag missförstått, är otroligt trött.Är också en av dom som tar hjälp av ÄD...
    De som fixar egna donatorer tar ju ingen "fattigs" donator, de försvinner ju från kön istället, så de som inte har råd/kan fixa en "gratis" egen donator kommer fram mkt fortare. Man kan se det som att det finns två köer... Låter hemskt, men jag tror Squirl har rätt i allting hon säger. Hon lever igenom detta!!!
  • Tussiluskan

miss maple skrev 2007-11-07 23:54:20 följande:

"Och vill man enbart tjäna pengar för vad handlar det annars om? Då ska man tänka om tycker jag.
    Vem har sagt att man ENBART vill tjäna pengar för att man får en skälig ersättning för allt man måste gå igenom? Man kan väl bli läkare för att man vill hjälpa människor, men ändå vilja ha betalt?
  • Tussiluskan

Som sagt, det är ju snarare tvärtom, att du hamnar längre fram i kön för gratisdonationer om de som betalar har en egen kö (och eftersom de ger betalt har många fler givare än vad som annars skulle kunnat uppbådas).

Och om man vänder lite på det så är det väl inte så konstigt att man som kvinna hellre ger sitt barn till ett par som har 40000kr att avvara? Varför skulle man inte ta emot pengar om det erbjöds? Ingenting är gratis här i livet, och jag tycker faktiskt inte att man kan kräva av folk att de ska gå igenom en massa fysiska och psykiska påfrestande saker bara för att någon annan vill ha barn.

• Moparwoman
    Det där med pengar och barn är inte lätt. Eftersom vissa landsting endast erbjuder 2 försök är det många som ändå tvingas gå till privata kliniker. För det är ju ändå måånga som inte ens behöver äggdonation som INTE blir gravid på 2 IVF försök!

Det kostar att gå på privatakliniker också! Och då har dessa paren inte råd att betala för fler IVF:er heller! och det är inte heller rättvisst tycker jag!
    Summan blir samma.. det är de som har pengar som har råd att skaffa barn! Adoptioner är ju jättedyrt!

Vi fick ta lån för att försöka få barn!

Bara för att man får ägg eler gör IVF: ger det ju ingen garanti att det blir ett barn!
  • Ammi1970

Håller med om att dom som har pengar e oftast dom som får barn.

Jag kan säga i vårt eget fall, får vi inge bra resultat på våra frysförsök nu, så blir d inga barn. Vi har inte dom pengarna tyvärr...

Jag tackar för alla svar på mitt inlägg...

Önskar alla kunde få det dom önskar, den DÄR HELA familjen, Det DÄR kärleksbarnet...

Önskar er all lycka till...

Hur är ett liv utan en HEL familj (utan barn) ?
  • Divina
    Moparwoman skrev 2007-11-08 09:00:49 följande:
    Det där med pengar och barn är inte lätt. Eftersom vissa landsting endast erbjuder 2 försök är det många som ändå tvingas gå till privata kliniker. För det är ju ändå måånga som inte ens behöver äggdonation som INTE blir gravid på 2 IVF försök!Det kostar att gå på privatakliniker också! Och då har dessa paren inte råd att betala för fler IVF:er heller! och det är inte heller rättvisst tycker jag!Summan blir samma.. det är de som har pengar som har råd att skaffa barn! Adoptioner är ju jättedyrt!Vi fick ta lån för att försöka få barn!Bara för att man får ägg eler gör IVF: ger det ju ingen garanti att det blir ett barn!
    2 försök? Det är ju helt sjukt!! Deror det på att det finns så få donatorer eller på annat? :-O
    Kan man inte gå med egen donator en tredje gång då heller via landstinget?
    Då måste väl mitt argument (tillägget i Trådstarten) hålla ändå?
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?