• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Divina

jennie ellie skrev 2007-11-09 14:56:22 följande:

Eller hit om ni är intesserasde av att köpa frigående lant upfödda av utmärkt sort, dock bara vita ägg.Grattis!!!
    hahaha
  • mom2b

Har en fundering.. vad ska vi mörka göra när det finns ingen svarta/mörka/mullat på listan i sverige.... har ingen släkt här o min man e svensk o har bara bröder...fy fan

• Squirl
    mom2b skrev 2007-11-15 22:08:13 följande:
    Har en fundering.. vad ska vi mörka göra när det finns ingen svarta/mörka/mullat på listan i sverige.... har ingen släkt här o min man e svensk o har bara bröder...fy fan
    Hur vet du att det inte finns?
    Och varför är det viktigt för dig att barnet får din hudfärg och inte makens?
  • Tussiluskan

Det är väl inte så konstigt att man vill att barnet ska vara så likt en själv som möjligt, jag förstår dig fullständigt!

• Ammi1970

Finns inga garantier att en bebis som är av ÄD blir lik pappa...

Har t.o.m läst att en mor & far genom ÄD fick en flicka som har en hårfärg som går i rödlätt, vilket ingen av dom har...

Jag känner så här att skulle jag få en flicka/pojke som är blond med bruna ögon skulle jag bli lika lycklig, det finns en sådan längtan i att få lyckas bli gravid och få bebbe att jag bryr mig inte om hur h*n ser ut...
    (Jag: brunt hår gröna ögon + Sambon: Mörkblond blåa ögon)

Hur är ett liv utan en HEL familj (utan barn) ?
  • Squirl
    Tussiluskan skrev 2007-11-15 22:18:58 följande:
    Det är väl inte så konstigt att man vill att barnet ska vara så likt en själv som möjligt, jag förstår dig fullständigt!
    Jag förstår också. Men när jag började fundera i dessa banor la jag någonstans på vägen ner kravet på att donatorn skulle ha mina färger eftersom det snabbade på processen.
  • challis77

Jag kommer nog inte behöva donerade ägg, men låt säga att jag ändå bestämmer mig för att försöka en gång med ett donerat ägg. Jag skulle gärna tänka mig att ägget kom från en färgad kvinna, men kan man få det? Finns den möjligheten om man skulle fråga/be om det eller får man inte veta? Kan ju i så fall bli en väldig chock för någon som tex inte tänkt beräta för omgivningen att ägget är donerat Eller hur funkar det? Självfallet skulle jag kunna tänka mig ägg från en "vit" kvinna också. Om någon undrar är jag blond och väldigt vit själv

• Primrose
    mom2b skrev 2007-11-15 22:08:13 följande:
    Om du ska göra ÄD privat så går det ju bra att t ex få IVF behandling i England (och troligen Frankrike) - Europeiska länder med "mångkulörta" befolkningar. Det är ganska dyrt i England c:a 90.000:-, tror jag, så c:a 20.000:- mer än i Finland te x.

Och som Squirl skrev så finns det kanske färgade donatörer även i Sverige.
  • Primrose

challis: jag tror inte att de kommer att ge en vit kvinna en färgad kvinnas ägg och vice versa. Bl a därför att de antagligen anser att barnet kan lida av att vara väldigt olik både sin "födslomamma" och sin biologiska pappa.

Jag fick nyligen en blankett i min hand där jag skulle fylla i önskemål om utseende och jag måste erkänna att det kändes litet obehagligt. "Nu ska jag välja hur jag vill att mitt barn ska se ut." Det kan man ju inte i vanliga fall, så varför nu, om ni förstår hur jag menar.

Jag håller med Ammi - jag skulle bli lycklig över ett barn, likt mig eller inte, det spelar ingen roll. Men kanske för barnets skull ...vad vet jag....

• Ammi1970

Ja kanske för barnets skull...

men som vi som kommer från start tala öppet om hur vi fick vårt kärleksbarn, så hoppas jag barnet uppskattar kärleken vi har att ge mer än att h*n är lik pappa/mamma...

oj oj oj om jag bara vore rik, jag skulle fylla mitt hem med barn som jag kan ge all min kärlek till...*önsketänkande*

Hur är ett liv utan en HEL familj (utan barn) ?
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?