• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • werner
    Moparwoman skrev 2007-11-09 09:32:16 följande:
    Tror du det är skillnad på om ens mamma sålt dig eller slängt dig i ett gatuhörn?
    Usch, vilken formulering "slängt dig i ett gatuhörn"... Och, ja - jag tror att det är skillnad.
  • Moparwoman
    werner skrev 2007-11-09 10:13:09 följande:
    Usch, vilken formulering "slängt dig i ett gatuhörn"... Och, ja - jag tror att det är skillnad.
    Det som är ännu mer USCH är att det faktiskt händer. Det är den hemska sanningen!
  • werner
    Moparwoman skrev 2007-11-09 10:14:43 följande:
    Det som är ännu mer USCH är att det faktiskt händer. Det är den hemska sanningen!
    Men det fattar väl jag med att kvinnor överger sina barn. Men din formulering antyder att de slänger bort dem som sopor. I vissa länder är det förbjudet att överge sina barn och mammorna måste därför låta sina barn bli "hittebarn". Alla adoptivbarn har faktiskt inte blivit "slängda i ett gatuhörn"
  • Moparwoman

Nej men det menar jag inte heller! Det är känslor/tankar som barn får att ens mamma "sålt" dig eller "slängt" som jag syftade också!

Vi pratar ju även om att det är fel att ta emot pengar i donationssyfte för att barnen kommer må dåligt över detta! Att de kommer att känna att någon "sålde" och detta är omänskligt enligt vissa.

Det är ju vad barnen kommer fram till som vi pratar om..

• werner
    Moparwoman skrev 2007-11-09 10:23:37 följande:
    Nej men det menar jag inte heller! 
    Va bra. När man är inne i adoptionssvängen blir man lätt lite känslig när det gäller vissa formuleringar.

Men jag tycker egentligen inte att adoption och donation kan jämföras. så vet varför inte egentligen jag är här inne å tjatar emellanåt
  • Moparwoman

Men det är väl bra att du kommer och nyanserar lite då eftersom detta är inte första gången jämförelsen med adoption kommer.

Det har ju varit snack om det här med pengar.. att det är klasskillnad, att det är par med pengar har råd att skaffa och att det är fel! Men att det är också så det är idag.. hur fel man än tycker att det är!

Alla är välkomna!! eller hur!

• Divina

VET NI VAD????

JAG HAR FÅTT JOBB!!!!!

Jag ska donera ändå. Hör av er om ni behöver ägg gratis.

• Divina
    werner skrev 2007-11-09 12:27:14 följande:
    Grattis till jobbet!
    Tack! Kan knappt fatta det. SOM jag längtat!
  • jennie ellie

Eller hit om ni är intesserasde av att köpa frigående lant upfödda av utmärkt sort, dock bara vita ägg.

Grattis!!!

Divina skrev 2007-11-09 12:14:04 följande:
    VET NI VAD????JAG HAR FÅTT JOBB!!!!! Jag ska donera ändå. Hör av er om ni behöver ägg gratis.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?