• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • uniMog
    Tjockomammut skrev 2007-11-06 20:20:29 följande:
    Fortfarande. Det är fortfarande endast "de mer välbärgade" som har råd att adoptera. Mellan 64 000 och upp till 126 000 kostar det att adoptera ett barn.
    Ja? Så därför är det rimligt att ta betalt av andra också? Vad är rimligheten i det? Bara för att det är dyrt med en typ av behandling så måste vi göra andra dyrare?

Att adoption är dyrt är pga att organisationerna som handhar adoptionerna har omkostnader, inte för att mamman/pappan ska få betalt för sina barn.

Pengarna för en äggdonation skulle gå till donatorn, inte till landstinget (DET hade jag möjligen kunnat förstå)
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • Squirl
    Tjockomammut skrev 2007-11-06 20:20:29 följande:
    Fortfarande. Det är fortfarande endast "de mer välbärgade" som har råd att adoptera. Mellan 64 000 och upp till 126 000 kostar det att adoptera ett barn.
    Nu hör ju inte detta till diskussionen men: visserligen är det orättvist att den ene får betala för något som andra får gratis men så ser ju världen ut. Tyvärr. Men det är väl få som avstår adoption av ekonomiska skäl? Den avgiften klarar en medelinkomst familj av.
    Inte behöver man vara särskilt "välbärgad" för att ha råd med en adoption?
    Är barn en rättighet eller en gåva?
  • Squirl

Innan jag själv hamnade i barnlöshet hade jag "råd" med högre svansföring vad det gällde etik och moral rörande dessa frågor.
    Bye-bye den svansföringen säger jag nu!
    Kokar man ner essensen av hur gärna man VILL HA ett barn och vad man är villig att gå med på för att få det -då är inte frågan längre svår.
    Lika lite som den är det för donatorn. Även hon vill ju ha något väldigt mycket. Cyniskt? Tja, för en utomstående med intakta rosenröda drömmar kanske, men för mig med bebislängtan synnerligen ocyniskt.
    Kan dessutom se det ifrån Divinas håll då jag faktiskt delvis varit i samma situation. Jag bildade familj tidigt och hade redan vid 22 års ålder en mage som en ful tant.
    Jag avstod ifrån mycket för att slanta upp en bukplastik. Under 80-talets mitt, det ni!
    Gick tillbaka tidigt till ett fysiskt ansträngande arbete, kändes som att jag knäppt ihop västen med gylfen, om ni förstår. Men jag tjänade ju pengar.
    Vi svennar är födda med värderingen att det alltid är någon annan som tar hand om en och ger en det man vill ha.
    Men verkligheten är inte alltid sån. Man får kämpa för att få det man vill.

• Marelb

Ok... Nu har jag läst lite mer. Det är verkligen en intressant diskussion och man får vrida och vända på sin hjärna några varv. Hur tycker jag igentligen... Vet inte faktiskt.

Men jag förstår mer vad du menar nu Divina. Igentligen är det väl inget fel att ge något värdefullt till varandra. Men jag håller med om en del som Pejgan skriver också. Jag vill inte heller ha ett samhälle där kvinnor säljer ägg för att de vill tjäna pengar. Kontrollen innan en donation måste vara väldigt bra i så fall, så att de som donerar gör det för att de verkligen också vill hjälpa någon annan. Donation ska vara öppet för alla och alla har ju inte 40.000. Det blir synd om dem som då hamnar utanför.

Svår diskussion det här... Ska försöka följa den lite mer nu.

• jennie ellie

Ja visst är det synd om de som inte har de pengarna men tänk då de som inte kan få barn via donator heller...ännu mera synd om dem som inte har 100.000 för att adoptera ett barn för heller.

Marelb skrev 2007-11-06 21:44:05 följande:
    Ok... Nu har jag läst lite mer. Det är verkligen en intressant diskussion och man får vrida och vända på sin hjärna några varv. Hur tycker jag igentligen... Vet inte faktiskt.Men jag förstår mer vad du menar nu Divina. Igentligen är det väl inget fel att ge något värdefullt till varandra. Men jag håller med om en del som Pejgan skriver också. Jag vill inte heller ha ett samhälle där kvinnor säljer ägg för att de vill tjäna pengar. Kontrollen innan en donation måste vara väldigt bra i så fall, så att de som donerar gör det för att de verkligen också vill hjälpa någon annan. Donation ska vara öppet för alla och alla har ju inte 40.000. Det blir synd om dem som då hamnar utanför. Svår diskussion det här... Ska försöka följa den lite mer nu.
  • Squirl
    Marelb skrev 2007-11-06 21:44:05 följande:
    Ok... Nu har jag läst lite mer. Det är verkligen en intressant diskussion och man får vrida och vända på sin hjärna några varv. Hur tycker jag igentligen... Vet inte faktiskt.Men jag förstår mer vad du menar nu Divina. Igentligen är det väl inget fel att ge något värdefullt till varandra. Men jag håller med om en del som Pejgan skriver också. Jag vill inte heller ha ett samhälle där kvinnor säljer ägg för att de vill tjäna pengar. Kontrollen innan en donation måste vara väldigt bra i så fall, så att de som donerar gör det för att de verkligen också vill hjälpa någon annan. Donation ska vara öppet för alla och alla har ju inte 40.000. Det blir synd om dem som då hamnar utanför. Svår diskussion det här... Ska försöka följa den lite mer nu.
    De länder som har denna typ av donation kräver att mamman har en viss minimiålder och att hon redan fått barn.
    Sen är äggen ju en värdefull sak för mig som mottagare, men den som donerar kanske värdesätter andra saker som hon vill ha råd till.
  • Tussiluskan

Vad jag tycker är lite konstigt är att en del verkar tycka att det är ens moraliska plikt att ge ägg och genomgå alla dessa hormonrubbningar och smärta och besvär, och att man är en girig lycksökerska om man vill ha en mer rimlig kompensation än 3000.

Som sagt, jag skulle aldrig vilja donera ett ägg, pengarna har ingen betydelse, men om jag nu skulle kunna tänka mig det skulle jag inte göra det för mindre än 30.000 eller så, tycker att det inte vore skälig kompensation då. Vad blir det för timpenning om man slår ut dessa 40.000 som vi talat om på alla timmar dag och natt från början till slut som det tar att ställa upp på det här?

• Divina
    Squirl skrev 2007-11-06 20:55:49 följande:
    Innan jag själv hamnade i barnlöshet hade jag "råd" med högre svansföring vad det gällde etik och moral rörande dessa frågor. Bye-bye den svansföringen säger jag nu! Kokar man ner essensen av hur gärna man VILL HA ett barn och vad man är villig att gå med på för att få det -då är inte frågan längre svår.Lika lite som den är det för donatorn. Även hon vill ju ha något väldigt mycket. Cyniskt? Tja, för en utomstående med intakta rosenröda drömmar kanske, men för mig med bebislängtan synnerligen ocyniskt.Kan dessutom se det ifrån Divinas håll då jag faktiskt delvis varit i samma situation. Jag bildade familj tidigt och hade redan vid 22 års ålder en mage som en ful tant. Jag avstod ifrån mycket för att slanta upp en bukplastik. Under 80-talets mitt, det ni! Gick tillbaka tidigt till ett fysiskt ansträngande arbete, kändes som att jag knäppt ihop västen med gylfen, om ni förstår. Men jag tjänade ju pengar. Vi svennar är födda med värderingen att det alltid är någon annan som tar hand om en och ger en det man vill ha. Men verkligheten är inte alltid sån. Man får kämpa för att få det man vill.
    Jag GRÄT när jag läste detta inlägget!!! Jag trodde ärligt talat inte att det fanns en enda person som skulle förstå mig när jag skrev denna tråden, speciellt inte om de varit i behov av en donation... TACK!

Jag vill också leva i den bästa av världar och försöker engagera mig i olika rörelser i den mån jag har tid för att jag har ett hopp om att världen ska bli bra för ALLA och inte bara den som har råd. Men när det kryper in en på skinnet så står man där, själv i behov av någonting som ska förändra ens liv och tvingas omvärdera allt man trott och hoppats på i väntan på bättre tider.
  • Divina

...Skulle skriva att det är så otroligt många som faktiskt förstår mig, och det är jag glad över. Tack alla! Även ni som inte håller med, för att ni skapar liv i en diskussion som är kontroversiell.

• uniMog
    Tussiluskan skrev 2007-11-06 22:11:41 följande:
    Vad jag tycker är lite konstigt är att en del verkar tycka att det är ens moraliska plikt att ge ägg och genomgå alla dessa hormonrubbningar och smärta och besvär, och att man är en girig lycksökerska om man vill ha en mer rimlig kompensation än 3000.Som sagt, jag skulle aldrig vilja donera ett ägg, pengarna har ingen betydelse, men om jag nu skulle kunna tänka mig det skulle jag inte göra det för mindre än 30.000 eller så, tycker att det inte vore skälig kompensation då. Vad blir det för timpenning om man slår ut dessa 40.000 som vi talat om på alla timmar dag och natt från början till slut som det tar att ställa upp på det här?
    Men lägg av! Det är INGEN som säger något om någon moralisk plikt. Jag tycker helt enkelt inte att man inte ska donera om man inte är beredd att göra det utan att få en rejäl slant för det. Äggdonation är inte ett jobb.

Jag är definitivt varken övermoralisk, har några rosenröda solglasögon eller något annat. Jag HAR varit i den barnlöses situation, även om det för oss till slut löstes på "naturlig väg". Jag HAR gråtit mig till sömns över ångesten över att inte (tro sig) kunna få barn. Jag HAR trälat fram och tillbaka om huruvida jag skulle kunna stanna hos min man om det var honom det var fel på (han vägrar spermadonation, adoption etc). Jag vet precis hur mycket man är beredd att offra sin högra arm. Jag skulle betala bra mycket mer än 40 000 för ett ägg om det gav mig ett barn. Det är inte det det handlar om!

Jag har skrivit VARFÖR jag tycker det är fel minst 10 ggr och jag börjar lessna på alla insinuationer om att jag skulle vara hjärtlös, tycka att man är dum i huvudet om man kräver pengar eller något annat.
    What do they need such good eyesight for anyway?
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?