• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Smurfan 81
    Divina skrev 2007-11-04 22:18:26 följande:
    Smurfan 81 skrev 2007-11-04 22:16:08 följande:Man får hormonsprutor för att man ska producera flera ägg, det är olika många för olika kvinnor. Sedan plockas de ut.
    Ok, det är den biten jag inte riktigt är med på... Äggen produceras ju nämligen redan när man ligger i mammas mage och sen produceras inte fler ägg. Men sprutorna kanske gör att fler mognar så man kan plocka fler än ett. Anledningen till min tanke är att om de tar fler ägg så borde man ju förkorta sin egen mens med så många månader som man plockar ut ägg.
  • Divina

Smurfan 81 skrev 2007-11-04 22:25:38 följande:

Ok, det är den biten jag inte riktigt är med på... Äggen produceras ju nämligen redan när man ligger i mammas mage och sen produceras inte fler ägg. Men sprutorna kanske gör att fler mognar så man kan plocka fler än ett. Anledningen till min tanke är att om de tar fler ägg så borde man ju förkorta sin egen mens med så många månader som man plockar ut ägg.
    Ja precis, sprutorna får fler ägg att mogna. Men jag tror inte man slipper mensen...tyvärr.
  • Smurfan 81
    Divina skrev 2007-11-04 22:27:05 följande:
    Smurfan 81 skrev 2007-11-04 22:25:38 följande:Ja precis, sprutorna får fler ägg att mogna. Men jag tror inte man slipper mensen...tyvärr.
    Det kanske finns ägg kvar förresten när man kommer in i klimakteriet! Bara att de inte mognar längre... det har jag inte tänkt på tidigare... Skulle helst vilja sterilisera mig efter jag fött detta barn men jag är lite rädd för minskad hormonproduktion i kroppen och sånt...
  • kate79

Tage666: var det du som skrev att allting är ändå så himla orättvist inom vården så ifall någon skulle få 40 000 kronor och någon annan ersättningsbeloppet så vore det inget konstigt. väldigt tråkigt att det fungerar så men allting behöver ju inte ta den vändningen.

Jag för min del hoppas inte att utvecklingen ser ut så att man får mer och mer betalt för att vara äggdonator för när det framtida barnet är 18 år så kommer dens enda uppfattning om mig som äggdonator vara att jag gjorde det för pengarna.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • kate79
    Smurfan 81 skrev 2007-11-04 22:30:08 följande:
    Det kanske finns ägg kvar förresten när man kommer in i klimakteriet! Bara att de inte mognar längre... det har jag inte tänkt på tidigare... Skulle helst vilja sterilisera mig efter jag fött detta barn men jag är lite rädd för minskad hormonproduktion i kroppen och sånt...
    Det finns ju många, många ägg redan från det vi föds om inte innan som ligger i äggstockarna och det är många många som vi inte använder för de blir sämre med åren.

När man inför hormon så mognar några av äggen, medel är 10 ägg men det kan ju vara mer eller mindre.

Sen använder man ett vaginalt ultraljud som man för in i livmodern och på ultraljudet sitter en nål fast som man använder för att sticka hål på äggblåsan och suga ut äggen.
    Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • crazyman

jag har 30 ägg i kylen, får jag 40000:- för dom så är det lugnt

• werner
    Smurfan 81 skrev 2007-11-04 22:12:13 följande:
    Så att alla mellanhänder tjänar pengar på det är ok, men den genetiska givaren ska inte ha några pengar! Det jag menade var att det var "pengar inblandade" även vid adoption och IVF ex., något som någon (vem det nu var) tyckte var upprörande att barnet hade blivit till när det var "pengar inblandade".
    *suck* Men, det är OMKOSTNADER! Förstår du ärligt talat inte skillnaden? Det kostar ju pengar att vara gravid och föda barn i Sverige också, bara att du inte märker det då det betalas via skattemedel. Så det är alltid "pengar inblandade" då det gäller barns tillkomst.

Skillnaden är ju vad det är man betalar för. Hur mkt tycker du då att en biologisk mamma ska ha för ett barn som hon adopterar bort? Hur mkt skulle du vilja ha för ditt barn?
  • Divina

"Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget? "

Någon som har kommentarer på det?

• uniMog

...många inlägg men jag svarar på svaret på mitt eget...

Problemet med att kvinnor säljer sina ägg för pengarna är att det faktiskt är en mental påfrestning. Den psykologiska undersökningen är ärligt talat skitdålig så det är INTE svårt att ta sig förbi den. Jag vill inte ha en situation där kvinnor ser äggdonation som en möjlighet att få en bättre ekonomi och sen står där 5 år senare och ångrar allt de gjort.

Problem nr 2 är att jag inte vill se en marknad där kvinnor säljer sina ägg till högstbjudande. Om man kunde komma med en lösning där landstinget ger tex 10 000 så skulle jag inte klaga men jag anser inte att mottagaren ska betala de kostnaderna, eller åtminstone inte att donatorn ska kunna trissa upp priset.

Och sen ang. att folk skulle donera ändå: det tror jag faktiskt inte alls. Jag har donerat och skulle donera igen om jag blev frågad men om jag kunde få 40-100 000 för dem, inte fan skulle jag ge bort dem gratis då!

What do they need such good eyesight for anyway?
  • uniMog

...och slutligen: det skulle troligen inte gå fortare för de som inte har pengar att betala eftersom det inte finns resurser till speciellt många fler donationer än vad som görs idag. Det är jäkligt tight med tider redan nu, och det skulle inte gå att öka resurserna om inte LANDSTINGET tillförs pengar, vilket ju inte skulle ske om det är donatorn som får pengarna.

What do they need such good eyesight for anyway?
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?