• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Kathryn

Har bara läst sista sidan men tänker att det betalas ju vid adoptioner också, eller hur..?

• Smurfan 81

Barnlösa par betalar ju redan idag stora summor för att få barn! Vad spelar det för roll vad som kostade vad i processen? IVF kostar ju också massa pengar, så det barnet har ju i så fall också blivit till när det varit pengar inblandade, eller hur?

• Divina

Smurfan 81 skrev 2007-11-04 21:33:23 följande:

"Hade min genetiska mamma inte sålt mig hade jag inte blivit till"...En annan tanke kanske...
    Men vad fint!!!
  • babyblue68

jag skulle mer än gärna donera ägg.. har många ägg... har även funderat på att kunna vara surogat till den som inte kan... Har vänner som inte kan få barn och skulle nog inte tveka om dom frågade.

• Divina

Det med kostnader... läs mitt inlägg (tillägget) i början av tråden! Det är ingen som svarat på det ännu! Efterlyser diskussion kring det!

• Smurfan 81
    Kathryn skrev 2007-11-04 21:34:40 följande:
    Har bara läst sista sidan men tänker att det betalas ju vid adoptioner också, eller hur..?
    Precis! Även om det inte är den förälder som adopterar bort sitt barn som får pengarna (om man får några pengar för att adoptera bort barn vet jag inte men jag vet att man betalar för att adoptera ett barn) så har det ju varit pengar inblandade och på så sätt kan man ju säga att man köpt barnet!
  • snöstjärna71

Vid adoption och IVF betalar man för "kringkostnader" dvs barnets uppehälle på barnhem, pappershantering, läkarlöner osv. Skillnaden här är att man handlar med genetiskt material, alltså det som sen är barnet.

Men som tur är är det förbjudet att handla med könsceller i Sverige, så det är inte aktuellt.

• babyblue68

Ursäkta om jag lägger mig i nu, men hur kan man säga såhär:

"Klart man inte måste berätta allt. Men sanningen brukar komma fram på nåt sätt när man minst anar det. Nej, det är klart att man inte säger "din genetiska mamma sålde dig till mig". Men det är sådana tankar barnet riskerar att få om det får veta att det var pengar inblandade."

det är väl ingenting man berättar för barnet? Det är ju annat för dom som är tvungen att använda sig utav en sperma-donator...?? för dom måste berätta för barnet då det är gammalt nog att förstå.

• snöstjärna71
    Divina skrev 2007-11-04 21:34:31 följande:
    Hur kan den komma fram?
    Nån kan försäga sig, man kan hitta papper det inte var meningen att man skulle hitta. Finns rätt många exempel på föräldrar som inte tänkt berätta att de fick barn med hjälp av spermadonator och så har det ändå kommit fram när barnen blivit äldre. Och det har blivit lite krisartat för barnen att upptäcka att saker inte var som de trodde.
  • Divina
    babyblue68 skrev 2007-11-04 21:42:26 följande:
    Ursäkta om jag lägger mig i nu, men hur kan man säga såhär: "Klart man inte måste berätta allt. Men sanningen brukar komma fram på nåt sätt när man minst anar det. Nej, det är klart att man inte säger "din genetiska mamma sålde dig till mig". Men det är sådana tankar barnet riskerar att få om det får veta att det var pengar inblandade."det är väl ingenting man berättar för barnet? Det är ju annat för dom som är tvungen att använda sig utav en sperma-donator...?? för dom måste berätta för barnet då det är gammalt nog att förstå.
    Välkommen in i diskussionen. Jag kan bara hålla med.
    Om man är oroad över en sådan sak som förälder får man se till att barnet inte får veta. Men om det ändå råkar se papper på det så får man berätta den vackra varianten!
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?