• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Jennie med ie
    jennie ellie skrev 2007-11-03 22:55:21 följande:
    Men ägg har vi ju nya oftare än njurar...
    Ännu större risk då att man säljer ägg för pengarnas skull än att man gör det med en njure, eller hur? Den egna fysiska förlusten blir ju mindre...

Men det spelar absolut ingen roll i detta sammanhanget, spelar ingen roll när det är frågan om "köpa/sälja eller donera" och att man inte skulle göra det för pengarnas skull...
  • jennie ellie

Jag skulle göra det för pengar, anser att 40.000 för ett barn är mycket billigt om jag var barnlös
    Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:59:22 följande:

Ännu större risk då att man säljer ägg för pengarnas skull än att man gör det med en njure, eller hur? Den egna fysiska förlusten blir ju mindre... Men det spelar absolut ingen roll i detta sammanhanget, spelar ingen roll när det är frågan om "köpa/sälja eller donera" och att man inte skulle göra det för pengarnas skull...
  • Jennie med ie
    jennie ellie skrev 2007-11-03 23:00:29 följande:
    Jag skulle göra det för pengar, anser att 40.000 för ett barn är mycket billigt om jag var barnlös
    Nu är du fel på det. Nu var det ju inte det det var frågan om, utan att en risk med betalning till donatorerna var just att man skulle donera för pengarnas skull, en risk som förnekas här. Inte om att de barnlösa köparna skulle "göra det för pengarna".
  • jennie ellie

Men vad gör det? Köerna försvinner och man kan ju sätta en gräns på en ägg donation per kvinna.
    Jennie med ie skrev 2007-11-03 23:02:41 följande:

Nu är du fel på det. Nu var det ju inte det det var frågan om, utan att en risk med betalning till donatorerna var just att man skulle donera för pengarnas skull, en risk som förnekas här. Inte om att de barnlösa köparna skulle "göra det för pengarna".
  • Malleballebuse

Fast visst är det så att i Sverige så får vi inte ge riktade äggdonationer. Samma regler som med spermadonatiner. Kan nog vara så att det förhindrar människor att kunna sälja sina ägg.
    Vilket jag tycker är väldigt bra. Skulle lännas mycket konstigt om vi fick en "äggmarknad" där man kan köpa sig fram i kön. Sen är det ju så att det sliter oerhört på kroppen att göra "äggplock".

• jennie ellie

Tydligen så är det i vissa fall ok med riktade ägg, TS ska ju tex göra

Malleballebuse skrev 2007-11-03 23:08:25 följande:
    Fast visst är det så att i Sverige så får vi inte ge riktade äggdonationer. Samma regler som med spermadonatiner. Kan nog vara så att det förhindrar människor att kunna sälja sina ägg.Vilket jag tycker är väldigt bra. Skulle lännas mycket konstigt om vi fick en "äggmarknad" där man kan köpa sig fram i kön. Sen är det ju så att det sliter oerhört på kroppen att göra "äggplock".
  • Malleballebuse

Är inte alls så säker på att det är så. Någon som verkligen vet?
    Jag frågade nämligen om det när jag själv hade svårt att få fram ägg, och då var det olagligt att göra så i sverige men inte utomlands.

• jennie ellie

Ok vi får se när ts återvänder, då skulle jag tex inte kunna ge till min syster tex?

Malleballebuse skrev 2007-11-03 23:13:17 följande:
    Är inte alls så säker på att det är så. Någon som verkligen vet?Jag frågade nämligen om det när jag själv hade svårt att få fram ägg, och då var det olagligt att göra så i sverige men inte utomlands.
  • Malleballebuse

Nej, jag fick inte ta emot ägg från ex syster. Men om hon ville donera så skulle jag per atomatik komma längre fram i kön.

• jennie ellie

Ja det låter ju rimligare, annars skulle ju massa köpa in en donator i hemlighet

Malleballebuse skrev 2007-11-03 23:17:31 följande:
    Nej, jag fick inte ta emot ägg från ex syster. Men om hon ville donera så skulle jag per atomatik komma längre fram i kön.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?