• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • jennie ellie

Tack för detta inlägget!!!

Tagetes66 skrev 2007-11-04 18:12:33 följande:
    Nu vet jag inte hur mycket erfarenhet av ämnet folk har som skrivit här har men för egen del har jag genomgått 6 IVF. Jag har inte läst alla inlägg.Någon uttryckte att det skulle vara jätteorättvist om en kvinna skulle få 40 000,- för att donera och någon annan bara 3000,-.Herregud - välkommen till verkligheten säger jag då ! Ingenting är rättvist vad gäller vård för infertilitet. Vissa får offentligt bekostad vård, andra får betala allt själva till skyhöga summor (vi är uppe i ca 150 000 sek totalt). Jag har t.ex. en bekant som snart fyller 40, hon har lyckats få flera samhällsbekostade IVF-behandlingar, för mig var det STOP vid fyllda 38 år.Idag står tusentals par i kö för ÄD samtidigt som väldigt få kvinnor är intresserade av att donera. Jag är övertygad om att högre ersättning skulle vara en väg att gå.Efter att själv ha genomgått ett otal behandlingar kan jag inte förstå hur man kan tycka att 3000,- skulle vara tillräcklig ersättning. Det är frågan om 4-6 veckors tid av full koncentration, läkartider som skall pusslas in i livsschemat, mediciner och sprutor som skall tas på exakt rätt tid o.s.v.Visst är det fantastiskt att det finns kvinnor som nästan vill BETALA för att donera men de flesta funkar nog inte så. Självklart skall man kompenseras ORDENTLIGT.
  • Tussiluskan

Fast vad spelar det för roll av vilken anledning man donerar äggen?

Om jag ville ha någons ägg, så är det ju liksom bara dem jag är ute efter, och jag kan inte alls förstå vilken roll det skulle spela om samma donator hade gett äggen för mindre ersättning.

Att man får välja mellan att betala 40.000kr och få ett ägg, eller att betala ingenting och inte få något ägg eller få vänta i 8år i kö, det är väl inget svårt val?

Det finns säkert de som är villiga att skänka ägg även i fortsättningen, som gör det av omtanke för andra, även om det finns de som säljer sina ägg dyrt. Jag tycker ändå i slutänden att ju fler som blir hjälpta desto bättre, och har svårt att förstå varför man inte ska få en skälig ersättning för den sveda och värk man ändå går igenom!

Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:46:57 följande:

Eh, de som nyss diskuterats här. Att pengarna blir en maktfaktor som möjliggör utnyttjande, att personer "donerar" (säljer) av fel skäl pga att pengarna lockar osv... Samma negativa sföljer som om t ex organdonatorer fått betalt."Skälig ersättning" anser jag vara ersättning för utebliven inkomst, resor och självklart själva medicinerna och vården. Inte att man ekonomiskt går med vinst.
  • Tussiluskan

Men det där är ju lite tveksam matte...

Om det finns 10 personer i kö, och 2 givare, men tre av dem som väntar i kö har råd att betala någon säljare istället för att vänta kvar i kön, så betyder det ju istället att de andra hoppar fram i kön, inte att de blir bakåtträngda?

Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:50:23 följande:

Och det ska man givetvis också försöka hindra så gott man kan...
  • Divina
    Tussiluskan skrev 2007-11-04 20:22:36 följande:
    Men det där är ju lite tveksam matte...Om det finns 10 personer i kö, och 2 givare, men tre av dem som väntar i kö har råd att betala någon säljare istället för att vänta kvar i kön, så betyder det ju istället att de andra hoppar fram i kön, inte att de blir bakåtträngda?Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:50:23 följande:
    Ja precis!! Den som betalar tar ju ingen av de två, utan bidrar med en till korsdonation, eller har en egen donator...
  • Tussiluskan

1) "Fattigas" chanser till ägg blir istället större, då de som kan köpa sig äg hoppar ur kön till de donerade äggen.
    2)Det är ju beklagligt om de gör detta av desperation efter pengar, men samtidigt så är det ju i slutänden i ett gott syfte som är bättre än att tex prostituera sig eller råna en bank. Och jag antar att man inte låter någon igenomgå allt detta om de inte anses vara psykiskt stabila.
    3)Och vad spelar det för roll? Är det inte bättre att 10.000 barnlösa får hjälp som de betalar för, än att 100 får gratis hjälp? Skulle de som inte har några pengar vara mer värdiga en donation eller automatiskt bli bättre föräldrar? Personligen skulle jag hellre ge mitt ägg (dvs mitt barn)till de som har råd att ge 40.000 än de som inte har ett öre.

Och förhoppningsvis så kommer det alltid att finnas de som är altruistiska nog att skänka sina ägg i vilket fall. Hur som helst tycker jag att 3000kr är för lite ersättning, och även om just 40.000 kanske inte är den ideala summan heller, det får man väl kanske räkna på, så är den iallfall betydligt rimligare än futtiga 3000 kr!

Och att sälja vitala organ är en diskussion i sig som inte har med denna att göra, ett ägg är inte ett organ som man blir sjuk, försvagad eller dör av att vara utan.

Pejgan skrev 2007-11-04 06:46:51 följande:
    Du FÅR göra riktad donation (åtminstone i sthlm) men de rekommenderar det verkligen inte, främst pga de psykologiska faktorerna. Om du vet vem som får äggen är det större risk att du känner en gemensamhet med barnet när det föds, börjar se likheter med dig, börjar fundera på hur det hade blivit om du fött barnet etc.Risker med betalning för äggdonation (igen...)1. "fattiga" kan aldrig få ägg2. kvinnor i ekonomiskt utsatt situation lockas att donera trots att de kanske inte borde (det KAN vara väldigt psykoligskt påfrestande!)3. vi får en marknad där "mest pengar vinner", dvs prisjakt på ägg.
  • Tussiluskan

Nej, jag förstår inte varför någon som har 40.000 och någon som har ägg inte kan få byta grejjer med varann.

Däremot tycker jag att det vore synd om BARA de som har 40.000 kan få ägg, men det ena utesluter inte det andra. Jag skulle gärna se att staten går in och ger mer hjälp åt barnlösa, jag tror att det innebär stort psykiskt lidande att inte kunna få barn när det är det enda man vill.

Pejgan skrev 2007-11-04 14:24:36 följande:
    ok men ni som anser att 40 000 är en rimlig summa, kan ni överhuvudtaget förstå orsakerna till att INTE betala ersättningen? Jag får Inga kommentarer eller svar när jag skriver varför man inte bör betala, varför?
  • Divina

Tussiluskan:

Du öppnar en hel del dörrar som jag inte ens har sett!! Bra inlägg ovan!

• snöstjärna71

Men ett ägg blir ett barn och frågan är om det är rätt mot barnet att låta det komma till världen för att den genetiska modern ville ha pengar? Som du skriver Tussiluskan är ägg inte organ som donatorn blir sjuk, förvagad eller dör av att vara utan. Men ägget blir, tillsammans med en spermie, till ett barn som redan har en lite annorlunda historia i och med att det kommit till genom donation. Frågan är om det är rätt att lägga på barnet ytterligare en inte helt okomplicerad sak, nämligen att "jag blev till, jag blev jag, för att den som genetiskt är min mor ville ha pengar"?

• Tussiluskan

Varför skulle man säga till sitt barn att anledningen till att kvinnan gav oss sitt ägg var att hon ville ha pengar? Och i mitt tycke så är det väl inte rimligt att säga att det barnet aldrig blev till, att barnet skulle må så psykiskt dåligt av att givaren tog betalt att det är bättre att avstå.

Det är inte givaren som är förälder till barnet, det är ju de som föder barnet och älskar det och uppfostrar det, och det är upp till dem hur de förklarar för barnet att dess DNA kommer från någon annan och se till att barnet inte mår dåligt av detta.

snöstjärna71 skrev 2007-11-04 20:51:29 följande:
    Men ett ägg blir ett barn och frågan är om det är rätt mot barnet att låta det komma till världen för att den genetiska modern ville ha pengar? Som du skriver Tussiluskan är ägg inte organ som donatorn blir sjuk, förvagad eller dör av att vara utan. Men ägget blir, tillsammans med en spermie, till ett barn som redan har en lite annorlunda historia i och med att det kommit till genom donation. Frågan är om det är rätt att lägga på barnet ytterligare en inte helt okomplicerad sak, nämligen att "jag blev till, jag blev jag, för att den som genetiskt är min mor ville ha pengar"?
  • Tussiluskan

Och jag måste tillägga, att givaren ger ju inte bara för att få pengar, då finns det betydligt enklare sätt att få pengar på!

Jag skulle inte ge bort mina ägg därför att jag känner ett föräldraansvar för dem och skulle aldrig ge bort ett barn till någon. Det spelar ingen roll ifall någon skulle ge mig 40.000, trots att jag skulle behöva pengarna, för jag vill inte leva med att aldrig få veta om mitt barn har det bra.

Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?