• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Tussiluskan

Det tror inte jag.

Pejgan skrev 2007-11-05 10:25:33 följande:
    ja men det finns ju fortfarande inte hur mycket resurser som helst. Visst, de kan säkert klämma in några till men inte hur mycket som helst, OM de inte får ökade intäkter. Jag tror varken det skulle öka eller minska köerna nämnvärt eftersom jag tror att de som donerar "gratis" skulle minska proportionellt med antalet som tillkommer.
  • snöstjärna71

jennie ellie skrev 2007-11-05 12:28:32 följande:

De som skriver att hur skulle det kännas för barnet att få veta att äggmamman sålt sitt ägg...Ja man kan ju se det som istället att vilken tur att hon ville sälja ett ägg annars hade vi inte haft dig och du inte funnits...
    Tja, och om man är resultatet av en våldtäkt kan man ju se det som att vilken tur att mamma blev våldtagen för annars hade jag ju inte funnits....

När man väl blivit till vill man förhoppningsvis leva oavsett vad man har för bakgrund. Men när man tillverkar barn på ett så kontrollerat sätt som vid donation tycker jag man ska tänka på barnet eftersom man ju har möjlighet till det.

Läste för övrigt några artiklar om personer som kommit till genom spermadonation i USA och de var starka motståndare till att det funnits pengar inblandade. De gillade INTE att collegekillar gick och lämnade spermier lite nu och då för att få pengar till typ några öl, och att de själva var resultatet av dessa öltörstiga collegekillars donationer. De menade att det varit alldeles för mycket vuxenperspektiv och inget barnperspektiv i detta med donationer. I Sverige tycker jag att man tänkt på barnen (rätt att söka upp donatorn, ingen kan donera (=skapa barn) för att tjäna pengar).
  • snöstjärna71
    Tussiluskan skrev 2007-11-05 14:21:57 följande:
    Nej, jag tycker att det låter som ett jättekonstigt resonemang du har där. Skulle att barn lida mer av att mamman har fått en rimlig ersättning för donationen än om hon gick igenom allt för en struntsumma? Nej, absolut inte! Och inte heller gör väl äggdonatorn det för barnets skull, ingen av de inblandade gör det för barnets skull, utan för sin egen.Om man får ett ägg och betalar för det eller inte får ett ägg och inte betalar, vilket barn mår bäst? Ja, du ser ju själv, i det ena fallet har ju inget barn blivit till. Och det är ju det som är hela poängen med att ge donatorn bättre kompensation - att långt fler då ger sina ägg.
    En rimlig ersättning har jag inga problem med. För mig är en rimlig ersättning kompensation för ekonomiska utlägg och förluster men om man börjar närma sig summor som gör att man kan donera ägg för att dryga ut kassan är man inne på fel spår.

"Och inte heller gör väl äggdonatorn det för barnets skull, ingen av de inblandade gör det för barnets skull, utan för sin egen." skriver du. Va, donerar man ägg för sin egen skull? Vad menar du med det, att man tycker det är så kul att gå igenom ett äggplock att man gärna skulle göra det även om äggen skulle slängas eller? I så fall borde man väl betala för att få donera ägg.....

Den där attityden att ingen inblandad gör nåt för barnets skull irriterar mig. Många delar inte din attityd. Men eftersom det finns en hel del folk som inte förstår att det blir _barn_ av det hela och att deras bästa måste komma i första rummet eftersom de av förklarliga skäl inte kan göra sina röster hörda tycker jag att det är bra att den svenska lagstiftningen sätter barnen i första rummet.
  • Tussiluskan

Men alltså, ingen donerar ett ägg eller blir gravid för barnets skull - de gör det för sin egen skull , för att de vill ha barn, eller för att de vill hjälpa någon få barn. Hajjar du nu?

Och som sagt, det är ju upp till föräldrarna vad de vill säga till barnet, att äggen eller spermierna donerades och donatorn fick betalt eller att donatorn fick betalt, men jag delar absolut inte din åsikt om att barnet skulle må dåligt för att donatorn fått betalt, för det gör absolut inte den personen till en dålig människa vilket du verkar tycka! Jag ser inget fel med att ta betalt.

snöstjärna71 skrev 2007-11-05 18:23:29 följande:
    En rimlig ersättning har jag inga problem med. För mig är en rimlig ersättning kompensation för ekonomiska utlägg och förluster men om man börjar närma sig summor som gör att man kan donera ägg för att dryga ut kassan är man inne på fel spår."Och inte heller gör väl äggdonatorn det för barnets skull, ingen av de inblandade gör det för barnets skull, utan för sin egen." skriver du. Va, donerar man ägg för sin egen skull? Vad menar du med det, att man tycker det är så kul att gå igenom ett äggplock att man gärna skulle göra det även om äggen skulle slängas eller? I så fall borde man väl betala för att få donera ägg..... Den där attityden att ingen inblandad gör nåt för barnets skull irriterar mig. Många delar inte din attityd. Men eftersom det finns en hel del folk som inte förstår att det blir _barn_ av det hela och att deras bästa måste komma i första rummet eftersom de av förklarliga skäl inte kan göra sina röster hörda tycker jag att det är bra att den svenska lagstiftningen sätter barnen i första rummet.
  • kate79
    Tussiluskan skrev 2007-11-05 19:23:55 följande:
    Men alltså, ingen donerar ett ägg eller blir gravid för barnets skull - de gör det för sin egen skull , för att de vill ha barn, eller för att de vill hjälpa någon få barn. Hajjar du nu? Och som sagt, det är ju upp till föräldrarna vad de vill säga till barnet, att äggen eller spermierna donerades och donatorn fick betalt eller att donatorn fick betalt, men jag delar absolut inte din åsikt om att barnet skulle må dåligt för att donatorn fått betalt, för det gör absolut inte den personen till en dålig människa vilket du verkar tycka! Jag ser inget fel med att ta betalt.
    Klart man gör det för att hjälpa något annat par, men tanken på framtida barn finns ju ändå med i tanken.

Om man om 18 år får säg mycket pengar för sina ägg så kan man bara tänka sig vad det barnet tänker om donatorn. Sen kanske det barnet inte hade brytt sig att donatorn gjort det för pengarna men jag personligen hade mått dåligt av det.
    Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • Divina
    kate79 skrev 2007-11-05 19:48:37 följande:
    Klart man gör det för att hjälpa något annat par, men tanken på framtida barn finns ju ändå med i tanken.Om man om 18 år får säg mycket pengar för sina ägg så kan man bara tänka sig vad det barnet tänker om donatorn. Sen kanske det barnet inte hade brytt sig att donatorn gjort det för pengarna men jag personligen hade mått dåligt av det.
    Man bör inte donera ägg innan man är klar med sin egen familj. Så det är INRE många 18-åringar som ens kommer prövas. Troligast inga alls.
  • kate79
    Divina skrev 2007-11-05 19:50:52 följande:
    Man bör inte donera ägg innan man är klar med sin egen familj. Så det är INRE många 18-åringar som ens kommer prövas. Troligast inga alls.
    Nej, jag menade när detta barnet är 18 år och kanske är intresserad av att ta reda på vem jag är så hade jag känt om jag var donatorbarn att varför ta kontakt med denna personen, den var ju bara intresserade av pengarna och förmodligen inte av mig.
    Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • jennie ellie

Ja men varför ska de ta reda på donatorn? Det är ju just någon som donerar ett ägg och inget mer. Knappast att man har någon mer önskan än att göra en barnlös kvinna glad.

kate79 skrev 2007-11-05 19:54:43 följande:
    Nej, jag menade när detta barnet är 18 år och kanske är intresserad av att ta reda på vem jag är så hade jag känt om jag var donatorbarn att varför ta kontakt med denna personen, den var ju bara intresserade av pengarna och förmodligen inte av mig.
  • snöstjärna71
    Tussiluskan skrev 2007-11-05 19:23:55 följande:
    Men alltså, ingen donerar ett ägg eller blir gravid för barnets skull - de gör det för sin egen skull , för att de vill ha barn, eller för att de vill hjälpa någon få barn. Hajjar du nu? Och som sagt, det är ju upp till föräldrarna vad de vill säga till barnet, att äggen eller spermierna donerades och donatorn fick betalt eller att donatorn fick betalt, men jag delar absolut inte din åsikt om att barnet skulle må dåligt för att donatorn fått betalt, för det gör absolut inte den personen till en dålig människa vilket du verkar tycka! Jag ser inget fel med att ta betalt.
    Som jag skrev i inlägg 302 verkar "donatorbarn" inte vara positiva till att deras donatorer gjort donationen för att tjäna pengar. För barnet är ju donationen en mycket viktig del av deras tillblivelse och då blir det liksom lite skevt om donationen för donatorn var något man gjorde för att få pengar till öl, en resa, dryga ut studiemedlen eller nåt annat. Många donatorbarn vill träffa sin donator, inte för att få en ny förälder men för att man är nyfiken, se om man liknar honom/henne osv. Och då tycker jag man ska bespara barnen att som svar på frågan "Varför donerade du?" få svaret att man ville ha pengar.

Jag säger inte att de som donerar för att få pengar är dåliga människor, de är väl snarare obetänksamma. Men för att förhindra att sådant händer är det bra att vi har den lagstiftning vi har.

Ja, det är klart att man skaffar barn för sin egen skull, inte för barnets skull. Men det blir ju ändå ett barn i slutändan och då tycker jag det är viktigt att ha barnets bästa i åtanke.

Man kan ju säga vad man vill till barnet. Men om barnet vet att det förekommer att donatorn får pengar och barnet frågar hur det ligger till i deras fall, vad som är deras historia, ska man då som förälder ljuga barnet rakt upp i ansiktet? Hur blir relationen förälder-barn om barnet kommer på att föräldern ljugit?

Men om man håller sig till det system vi har i Sverige slipper man alla dessa diskussioner. För att få fram fler donatorer tror jag att det är mycket bättre med information, många vet inte att äggdonation är tillåtet i Sverige, än att göra det till något man kan tjäna pengar på.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?