• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Squirl

Divina, modigt av dig att ta upp detta brännbara ämne.
    Och synnerligen intressant att läsa om olika åsikter.
    I teorin ger jag dig nobben, nix, tycker inte att man ska kunna profitera på känslor!
    Men i praktikten ger jag dig rätt. Ännu ett exempel på hur hopplöst det är att få teori och praktik att gå ihop.
    Krassa trista verkligheten -man har det moral man har känslomässigt och ekonomiskt råd med.

Jag tycker som sagt egentligen inte att man ska betala för donationer. När jag vill tycka "rätt", och "fint".
    MEN -gör det mer än gärna när det väl kommer till "the bottom line". Mer än gärna. Och hade jag befogenheten skulle jag vilja ge dig Divina möjligheten att tjäna en slant på dina ägg.
    Jag har själv betalat för en skörd ägg som ligger i en frys utomlands och även erbjudit mig att betala mer för att få reda på donatorns identitet ifall det blir ett barn.
    Anledningen till att de här äggen ligger i en frys utomlands är för att vi som är villiga att betala finns. Här hemma har jag ju inte den möjlighteten.

Divina, jag skulle gärna bekosta dina plastikoperationer om det gav mig ett barn.
    För så gärna önskar jag mig en bebis.

• Divina
    Squirl skrev 2007-11-06 15:19:17 följande:
    Divina, modigt av dig att ta upp detta brännbara ämne.Och synnerligen intressant att läsa om olika åsikter. I teorin ger jag dig nobben, nix, tycker inte att man ska kunna profitera på känslor! Men i praktikten ger jag dig rätt. Ännu ett exempel på hur hopplöst det är att få teori och praktik att gå ihop. Krassa trista verkligheten -man har det moral man har känslomässigt och ekonomiskt råd med.Jag tycker som sagt egentligen inte att man ska betala för donationer. När jag vill tycka "rätt", och "fint".MEN -gör det mer än gärna när det väl kommer till "the bottom line". Mer än gärna. Och hade jag befogenheten skulle jag vilja ge dig Divina möjligheten att tjäna en slant på dina ägg. Jag har själv betalat för en skörd ägg som ligger i en frys utomlands och även erbjudit mig att betala mer för att få reda på donatorns identitet ifall det blir ett barn. Anledningen till att de här äggen ligger i en frys utomlands är för att vi som är villiga att betala finns. Här hemma har jag ju inte den möjlighteten. Divina, jag skulle gärna bekosta dina plastikoperationer om det gav mig ett barn. För så gärna önskar jag mig en bebis.
    Jag känner mig som en stor skit varje gång någon skriver att de är beredda att hjälpa mig om jag hjälper dem... Precis som du skriver så vill jag också tycka rätt, men jag har också en enorm drift mot att bli hel igen och därför skapar jag detta drama (vilket man kan tycka att det är). Vartenda sak jag skrivit, det står jag för även om jag plötsligt kan bekosta min så själsligt viktiga operation själv. Skillnaden blir bara att jag slipper "byta" till mig något alls.

Idag var jag på arbetsförmedlingen, väntar också på besked om ett ev. jobb som jag hoppas på att få. Håll tummarna för mig, även ni som tycker att jag är en skitstövel.
  • Moparwoman

Orkar inte heller läsa alla sidorna med inlägg!

Divina; jag hade kunnat betala dig 40.000:- för dina ägg och ärligt, jag hade inte brytt mig om vad du gjorde med pengarna. Du hade gärna fått festat upp dom. Har själv varit en hårsmån från att hamna på en 3 års lång väntelista på ägg. Och när man är så desperat efter ett barn så hade jag inte brytt mig vad du gjorde med dom. Bara du inte gått på droger eller gjort nåt destruktivt eftersom du själv är mamma.

Skattemässigt vet jag inte heller om det är olagligt!

Jag vet att många tycker det är omoraliskt att ta emot pengar men från min sida.. så ser jag hellre att fler tar emot pengar och gör det!! Än att inte donera! för det är så få som donerar överhuvudtaget.

Min syster har donerat, och det var enbart för att hon blev insatt i min problematik. Diskussionerna kom till att vi skulle korsdonera och hitta en till barnlas med en äggdonator. Men jag fick ytterligare ett försök och lyckades bli gravid! Eftersom tanken redan fanns hos henne så var det självklart att hon skulle genomgå det.

Hon gjorde det utan "pengar i fickan" och det har genererat till att två par har blivit föräldrar och ett par har dessutom fått ett helsyskon dsv. två barn som är helsyskon.

Hon valde att barnen ska kunna få reda på vem hon är efter dom fyllt 18 år men inte att de har arvsrätt.

Hon vet inte vilka de är bara att de har fötts.

• Squirl
    Divina skrev 2007-11-06 15:27:41 följande:
    Jag känner mig som en stor skit varje gång någon skriver att de är beredda att hjälpa mig om jag hjälper dem... Precis som du skriver så vill jag också tycka rätt, men jag har också en enorm drift mot att bli hel igen och därför skapar jag detta drama (vilket man kan tycka att det är). Vartenda sak jag skrivit, det står jag för även om jag plötsligt kan bekosta min så själsligt viktiga operation själv. Skillnaden blir bara att jag slipper "byta" till mig något alls.Idag var jag på arbetsförmedlingen, väntar också på besked om ett ev. jobb som jag hoppas på att få. Håll tummarna för mig, även ni som tycker att jag är en skitstövel.
    Om någon nu nödvändigtvis måste agera skitstövel så är det väl den som har råd att betala!
    Sen tror jag, rätta mig om jag har fel, att denna relativt nya teknik ger kvinnor den möjlighet som innan bara var männen förunnad, nämligen mostvarigheten till att kunna sprida sin säd, att kunna likt göken lägga sina ägg i andras bon och veta att någonstans går det kanhända runt en människa som har mina gener.
  • Squirl

Glömde påpeka (tack, moparwoman) att du naturligtvis får göra som du önskar med dina pengar, hehe. De blir ju dina.
    Och naturligtvis håller jag tummarna för dina jobbchanser.

• Divina
    Squirl skrev 2007-11-06 15:44:12 följande:
    Glömde påpeka (tack, moparwoman) att du naturligtvis får göra som du önskar med dina pengar, hehe. De blir ju dina.Och naturligtvis håller jag tummarna för dina jobbchanser.
    Tack för era fina och varma inlägg!
  • jennie ellie

Hade jag nu varit i en sits där jag behövt köpa ägg så hade jag självklart velat köpa privat om möjligheten fanns. För att kunna se att det var en trevlig och sund person och att det inte var em missbrukare eller liknande. Nu antar jag att det säkert finns skydd mot detta inom vården och att man blir granskad innan man blir beviljad som donator, men jag hade görna hittat en själv och ersatt denna person.

• Tjockomammut

Det kostar ju massor att adoptera också... är det också fel då? Mår adopterade barn dåligt när de får reda på hur mycket de kostat sina adoptionsföräldrar?
    Allt här i världen kostar. Varför ska just äggdonation vara någon sorts frivillig gratis "Florence Nightingale - grej"

Nä Divina, skit i alla präktiga kommentarer. Man gör precis som man vill. Och jag skulle aldrig själv utsätta min kropp för äggdonation för nån struntsumma. Hur snäll jag än vill vara. Lycka till!

• uniMog

divina, jag tycker VERKLIGEN inte att du är en skitstövel! Bara för att jag inte tycker som du tycker jag inte att du är en idiot.

Tjockomammut skrev 2007-11-06 17:27:24 följande:
    Det kostar ju massor att adoptera också... är det också fel då? Mår adopterade barn dåligt när de får reda på hur mycket de kostat sina adoptionsföräldrar? Allt här i världen kostar. Varför ska just äggdonation vara någon sorts frivillig gratis "Florence Nightingale - grej" Nä Divina, skit i alla präktiga kommentarer. Man gör precis som man vill. Och jag skulle aldrig själv utsätta min kropp för äggdonation för nån struntsumma. Hur snäll jag än vill vara. Lycka till!
    Fortfarande. Pengarna för adoption går inte till barnets föräldrar, de går till omkostnader kring själva adoptionen.
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • Tjockomammut
    Pejgan skrev 2007-11-06 19:16:30 följande:
    divina, jag tycker VERKLIGEN inte att du är en skitstövel! Bara för att jag inte tycker som du tycker jag inte att du är en idiot.Fortfarande. Pengarna för adoption går inte till barnets föräldrar, de går till omkostnader kring själva adoptionen.
    Fortfarande. Det är fortfarande endast "de mer välbärgade" som har råd att adoptera.
    Mellan 64 000 och upp till 126 000 kostar det att adoptera ett barn.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?