• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Gnista

Smurfan 81: Den som adopterar bort sitt barn får inte några pengar. I så fall skulle det vara frågan o människohandel. Detman betalar för är advokatkostander, resan, kostnad för översättningar av dokument, notarius publicus, kostnad för barnets vård och uppehälle mm. Man kan ALDRIG säga att man köpt barnet! Det är ju hemskt!

• babyblue68

Läste i en mamma-tidning för ett par månader sen som var surrogat. De paret betalade över 100.000 till den kvinnan som var deras surrogat. För diverse läkarkostnader etc.

Det är ju så att det kostar. Dom som kan få barn på normalt sätt behöver ju inte lägga ut några direkt höga kostnader under graviditeten. Men dom som inte kan måste använda sig av IVF,donation eller surrogat.
    Jag tycker inte att det är fel att kvinnan som bär ett barn åt en annan får betalt en summa, Men jag skulle inte göra det för pengarna, utan jag skulle göra det för min vän. Att se min vän lycklig betyder mycket för mig...

• babyblue68
    Divina skrev 2007-11-04 21:46:44 följande:
    Välkommen in i diskussionen. Jag kan bara hålla med.Om man är oroad över en sådan sak som förälder får man se till att barnet inte får veta. Men om det ändå råkar se papper på det så får man berätta den vackra varianten!
    ja precis.. man kan likson inte tänka såhär :
    "Hade min genetiska mamma inte sålt mig hade jag inte blivit till"

Personen i fråga hjälper ju en annan att få bli mamma.

Klart det finns folk som säkert inte kan hålla tyst om sånna saker, min mamma är en sån person som inte kan hålla igen kakhålet alla gånger. Talar före hon tänker...

Men om man är så dum att man säger en sån sak till barnet..en sak som föräldern ska prata med sitt barn om , ja då är man ju dum. Det är ju inget som den personen har med att göra. Den personen har ingen som helst skyldighet att berätta för barnet
  • Divina

Jag har funderat ännu mer på detta nu. Jag ska nog donera fler ggr efter den donationen som vi "byter" gåva i. Kanske kan tänka mig en syskondonation tom. innan jag steriliserar mig. Lite som botgöring för att jag har dåligt samvete över att jag måste vara så drastisk. Kanske finns någon som vill ha ett genetiskt syskon till sitt barn? Kanske är jag helgalen som tänker så, men kan tänka mig att jag hade velat ha det i den sitsen. Lätt att säga utan att ha varit i den sitsen... men ja, ni förstår!

• babyblue68
    Divina skrev 2007-11-04 21:58:41 följande:
    Jag har funderat ännu mer på detta nu. Jag ska nog donera fler ggr efter den donationen som vi "byter" gåva i. Kanske kan tänka mig en syskondonation tom. innan jag steriliserar mig. Lite som botgöring för att jag har dåligt samvete över att jag måste vara så drastisk. Kanske finns någon som vill ha ett genetiskt syskon till sitt barn? Kanske är jag helgalen som tänker så, men kan tänka mig att jag hade velat ha det i den sitsen. Lätt att säga utan att ha varit i den sitsen... men ja, ni förstår!
    Ja men det är väl inte fel tänkt? Dessutom så funkar det så bra med den första surrogaten så vill man ju gärna använda sig utav samma igen.. helt rätt tänkt
  • Divina
    babyblue68 skrev 2007-11-04 22:03:27 följande:
    Ja men det är väl inte fel tänkt? Dessutom så funkar det så bra med den första surrogaten så vill man ju gärna använda sig utav samma igen.. helt rätt tänkt
    Undrar om det finns många som fått helsyskon via äggdonation. Borde det inte finnas statistik på det?
  • Smurfan 81
    Snöstjärna71 skrev 2007-11-04 21:40:16 följande:
    Vid adoption och IVF betalar man för "kringkostnader" dvs barnets uppehälle på barnhem, pappershantering, läkarlöner osv. Skillnaden här är att man handlar med genetiskt material, alltså det som sen är barnet. Men som tur är är det förbjudet att handla med könsceller i Sverige, så det är inte aktuellt.
    Gnista skrev 2007-11-04 21:47:58 följande:
    Smurfan 81: Den som adopterar bort sitt barn får inte några pengar. I så fall skulle det vara frågan o människohandel. Detman betalar för är advokatkostander, resan, kostnad för översättningar av dokument, notarius publicus, kostnad för barnets vård och uppehälle mm. Man kan ALDRIG säga att man köpt barnet! Det är ju hemskt!
    Så att alla mellanhänder tjänar pengar på det är ok, men den genetiska givaren ska inte ha några pengar!
    Det jag menade var att det var "pengar inblandade" även vid adoption och IVF ex., något som någon (vem det nu var) tyckte var upprörande att barnet hade blivit till när det var "pengar inblandade".
  • Divina

"Ett av de befruktade äggen väljs ut och förs sedan in i din livmoder via en plastslang med hjälp av ultraljud. De andra äggen fryses ner och sparas i fem år om ni skulle vilja ha ett syskon. "

Ok! Det var ju bra!
    Men jag ska nog göra det fler ggr iaf!

• Divina

Smurfan 81 skrev 2007-11-04 22:16:08 följande:

Hur många ägg tar de vid en donation?
    Man får hormonsprutor för att man ska producera flera ägg, det är olika många för olika kvinnor. Sedan plockas de ut.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?