• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • snöstjärna71
    Tussiluskan skrev 2007-11-04 20:56:07 följande:
    Varför skulle man säga till sitt barn att anledningen till att kvinnan gav oss sitt ägg var att hon ville ha pengar? Och i mitt tycke så är det väl inte rimligt att säga att det barnet aldrig blev till, att barnet skulle må så psykiskt dåligt av att givaren tog betalt att det är bättre att avstå. Det är inte givaren som är förälder till barnet, det är ju de som föder barnet och älskar det och uppfostrar det, och det är upp till dem hur de förklarar för barnet att dess DNA kommer från någon annan och se till att barnet inte mår dåligt av detta.
    Man bör väl säga sanningen till sitt barn? Om inte annat brukar sanningen förr eller senare komma fram.

Ja, självklart är det de som uppfostrar barnet som är dess föräldrar och barnet har ju goda förutsättningar att leva ett harmoniskt liv i sin familj och bli en harmonisk vuxen. Men de här barnen har ju faktiskt en lite speciell bakgrund och många är nyfikna på sitt genetiska ursprung och vill söka upp sin donator nån gång. Inte för att få en förälder men för att de är nyfikna helt enkelt. Och då tycker jag man komplicerar de här personernas bakgrund genom att blanda in pengar. Jag tycker barn i största möjliga utsträckning ska komma till för sin egen skull, inte för pengars skull.
  • Divina
    snöstjärna71 skrev 2007-11-04 21:12:53 följande:
    Man bör väl säga sanningen till sitt barn? Om inte annat brukar sanningen förr eller senare komma fram.Ja, självklart är det de som uppfostrar barnet som är dess föräldrar och barnet har ju goda förutsättningar att leva ett harmoniskt liv i sin familj och bli en harmonisk vuxen. Men de här barnen har ju faktiskt en lite speciell bakgrund och många är nyfikna på sitt genetiska ursprung och vill söka upp sin donator nån gång. Inte för att få en förälder men för att de är nyfikna helt enkelt. Och då tycker jag man komplicerar de här personernas bakgrund genom att blanda in pengar. Jag tycker barn i största möjliga utsträckning ska komma till för sin egen skull, inte för pengars skull.
    I mitt fall så får barnet gärna söka upp mig och jag tänker berätta precis som det var, att mamman gav mig mitt livs gåva och jag gav mamman och pappan deras livs gåva!
    Båda parter har lidit oerhört mycket och lyckats få hjälp av varandra.

Jag tror inte att man måste berätta A L L T för sina barn. Det finns saker jag alltid kommer att hålla undan, och sanningar kan se så olika ut. Du tror verkligen att man säger "din genetiska mamma sålde dig till mig" ?
  • Smurfan 81
    snöstjärna71 skrev 2007-11-04 20:51:29 följande:
    Men ett ägg blir ett barn och frågan är om det är rätt mot barnet att låta det komma till världen för att den genetiska modern ville ha pengar? Som du skriver Tussiluskan är ägg inte organ som donatorn blir sjuk, förvagad eller dör av att vara utan. Men ägget blir, tillsammans med en spermie, till ett barn som redan har en lite annorlunda historia i och med att det kommit till genom donation. Frågan är om det är rätt att lägga på barnet ytterligare en inte helt okomplicerad sak, nämligen att "jag blev till, jag blev jag, för att den som genetiskt är min mor ville ha pengar"?
    Det finns ju massa barn som blivit till på "olämplig väg", eller har en lite annorlunda historia. Tänk alla drogmissbrukare som skaffar barn. Barn blir till under one-night-stands. Föräldrar skiljer sig innan barnet ens är fött. Varför skulle just en donation vara "fel" sätt att få ett barn till världen på?
    Min mamma t.ex. är adopterad för hennes mamma hade inte råd med ett fjärde barn. Det gjorde ju att min mormor fick adoptera ett barn eftersom hon och min morfar inte kunde få barn. Så min mamma har en "annorlunda historia" men jag tror hellre hon har det än inte finns alls!
  • Smurfan 81

Egentligen kan man ju se det åt andra hållet istället! Den familj som gått igenom en äggdonation vill ju verkligen ha barnet! DET barnet blir då antagligen mer älskat än ett barn som kommit till på olämpligt sätt, fast på rätt sätt. Om ni förstår vad jag menar!

• Divina

Smurfan 81 skrev 2007-11-04 21:26:55 följande:

Egentligen kan man ju se det åt andra hållet istället! Den familj som gått igenom en äggdonation vill ju verkligen ha barnet! DET barnet blir då antagligen mer älskat än ett barn som kommit till på olämpligt sätt, fast på rätt sätt. Om ni förstår vad jag menar!
    Jag förstår iaf!
    Bra inlägg!
  • snöstjärna71

Smurfan 81 skrev 2007-11-04 21:19:33 följande:

Det finns ju massa barn som blivit till på "olämplig väg", eller har en lite annorlunda historia. Tänk alla drogmissbrukare som skaffar barn. Barn blir till under one-night-stands. Föräldrar skiljer sig innan barnet ens är fött. Varför skulle just en donation vara "fel" sätt att få ett barn till världen på?Min mamma t.ex. är adopterad för hennes mamma hade inte råd med ett fjärde barn. Det gjorde ju att min mormor fick adoptera ett barn eftersom hon och min morfar inte kunde få barn. Så min mamma har en "annorlunda historia" men jag tror hellre hon har det än inte finns alls!
    Jag säger absolut inte att donation skulle vara fel sätt att komma till världen på! Fast här pratas det ju om (ägg)försäljning, inte donation......

Ja, knarkare skaffar barn och en massa annat hemskt kan hända, men det är sånt som är svårt att styra över. Här pratar vi om att man medvetet blandar in pengar i ett barns tillblivelse och det tycker jag är fel, eftersom man kan undvika det. Jag tycker helt enkelt att barnets bästa måste komma i första rummet.
  • Smurfan 81

Om fler barnlösa par blir hjälpa av att man höjer ersättningen på äggdonation så kan jag absolut inte se något fel i det!!!

• snöstjärna71
    Divina skrev 2007-11-04 21:17:18 följande:
    Jag tror inte att man måste berätta A L L T för sina barn. Det finns saker jag alltid kommer att hålla undan, och sanningar kan se så olika ut. Du tror verkligen att man säger "din genetiska mamma sålde dig till mig" ?
    Klart man inte måste berätta allt. Men sanningen brukar komma fram på nåt sätt när man minst anar det.

Nej, det är klart att man inte säger "din genetiska mamma sålde dig till mig". Men det är sådana tankar barnet riskerar att få om det får veta att det var pengar inblandade.
  • Smurfan 81

"Hade min genetiska mamma inte sålt mig hade jag inte blivit till"...
    En annan tanke kanske...

• Divina
    snöstjärna71 skrev 2007-11-04 21:32:08 följande:
    Klart man inte måste berätta allt. Men sanningen brukar komma fram på nåt sätt när man minst anar det. Nej, det är klart att man inte säger "din genetiska mamma sålde dig till mig". Men det är sådana tankar barnet riskerar att få om det får veta att det var pengar inblandade.
    Hur kan den komma fram? Alla sanningar kommer inte fram. Vilken ställning mina barn blev till i vet bara vi.
    Haha det var en sjukt bra jämförelse, väl? Ta inte illa upp!
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?