• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Divina

Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:11:35 följande:

Ska aså många liv som möjligt är ett självändamål? Oavsett de negativa följderna?
    Negativa följderna?
  • jennie ellie

Ja vilka då?

Divina skrev 2007-11-03 22:14:38 följande:
    Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:11:35 följande:
    Negativa följderna?
  • Tussiluskan

Vad ÄR de negativa följderna av att fler får tillgång till ägg och de som donerar får en skälig ersättning?

• Jennie med ie
    jennie ellie skrev 2007-11-03 22:15:26 följande:
    Ja vilka då?
    Eh, de som nyss diskuterats här. Att pengarna blir en maktfaktor som möjliggör utnyttjande, att personer "donerar" (säljer) av fel skäl pga att pengarna lockar osv... Samma negativa sföljer som om t ex organdonatorer fått betalt.

"Skälig ersättning" anser jag vara ersättning för utebliven inkomst, resor och självklart själva medicinerna och vården. Inte att man ekonomiskt går med vinst.
  • jennie ellie

Nej men så är det låång kö med, och de som lyckas muta en egen donator bakom ryggen får hela tiden gå före och vissa kommer aldrig fram...
    Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:46:57 följande:

Eh, de som nyss diskuterats här. Att pengarna blir en maktfaktor som möjliggör utnyttjande, att personer "donerar" (säljer) av fel skäl pga att pengarna lockar osv... Samma negativa sföljer som om t ex organdonatorer fått betalt."Skälig ersättning" anser jag vara ersättning för utebliven inkomst, resor och självklart själva medicinerna och vården. Inte att man ekonomiskt går med vinst.
  • Fjartress

Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:46:57 följande:

Eh, de som nyss diskuterats här. Att pengarna blir en maktfaktor som möjliggör utnyttjande, att personer "donerar" (säljer) av fel skäl pga att pengarna lockar osv... Samma negativa sföljer som om t ex organdonatorer fått betalt."Skälig ersättning" anser jag vara ersättning för utebliven inkomst, resor och självklart själva medicinerna och vården. Inte att man ekonomiskt går med vinst.
    Varför skulle då någon lägga ner den tiden, smärtan och engagemanget? Jag tycker verkligen att de ska ha betalt som donerar ägg, det är ju ett dygnet runt arbete som dessutom har hormoniska följder för kvinnans kropp och som är tröttsamt och inte sällan smärtsamt, varför skulle de bara ha pengar för läkarbesök och resor? Slavar eller vad?
  • Jennie med ie
    Fjartress skrev 2007-11-03 22:51:03 följande:
    Varför skulle då någon lägga ner den tiden, smärtan och engagemanget? Jag tycker verkligen att de ska ha betalt som donerar ägg, det är ju ett dygnet runt arbete som dessutom har hormoniska följder för kvinnans kropp och som är tröttsamt och inte sällan smärtsamt, varför skulle de bara ha pengar för läkarbesök och resor? Slavar eller vad?
    För att det är en frivillig donation! Inte försäljning...
    Ska vi ha handel med njurar och andra organ också? För ingen skulle väl donera av fel skäl för pengarnas skull...., eller?
  • jennie ellie

Men ägg har vi ju nya oftare än njurar...
    Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:54:32 följande:

För att det är en frivillig donation! Inte försäljning...Ska vi ha handel med njurar och andra organ också? För ingen skulle väl donera av fel skäl för pengarnas skull...., eller?
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?