• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • jagosa43

tycker det låter underbart att du skulle få en sådan gåva för ett donerat ägg!
    med tanke på alla risker du utsätter din kropp för , för att kunna leverera ett ägg!

starkt
    modigt

sen kan jag även hyssa empati till alla som inte kan få barn, det är oxå en påfrestande situation psykosocialt.

på ngt sätt hoppas jag att forskningen går framåt. att man kan odla ägg på den barnlösa kvinnans egna stam celler....

Chris-99 Cornelius-06
  • Divina
    jagosa43 skrev 2007-11-03 11:57:27 följande:
    tycker det låter underbart att du skulle få en sådan gåva för ett donerat ägg!med tanke på alla risker du utsätter din kropp för , för att kunna leverera ett ägg!starktmodigtsen kan jag även hyssa empati till alla som inte kan få barn, det är oxå en påfrestande situation psykosocialt.på ngt sätt hoppas jag att forskningen går framåt. att man kan odla ägg på den barnlösa kvinnans egna stam celler....
    Tack för ditt varma inlägg.
  • Bei Bei

Har läst hela tråden.

Jag har själv funderat länge på att donera ägg. Just nu går det inte eftersom jag är lyckligt gravid. (en gåva inte alla får så självklart)

Jag tycker det är själviskt att kunna tänka sig att donera OM man får ersättning för det.
    40 000:- kanske inte anses som mkt pengar i allas ögon men många barnlösa par har inte de pengarna. Om det skulle bli praxis att man betalar "donatorn" så stora summor så skulle dem som inte har råd hamna ännu längre bak i kön. Är det rättvist? Ska bara de som har lite pengar eller möjligheter att låna få lov att med hjälp få chans att bli föräldrar?

Jag tycker det är underbart att man inte får kräva pengar av paret som vill ha hjälp. Ska man hjälpa någon bör det göras av rätt anledning, det borde komma djupt från hjärtat att man kravlöst & osjälviskt vill hjälpa andra med den största gåvan man kan ge någon -ett barn-

Jag hoppas att jag blir en donator någon gång i framtiden och då ska jag göra det för kärlekens skull, inte pengar.

♥ Ronja ♥
  • uniMog
    Divina skrev 2007-11-03 11:42:49 följande:
    Smurfan 81 skrev 2007-11-03 11:40:51 följande: Tack! Jag blir utmålad som värsta sortens egoist och idiot här emellanåt. De som känner mig vet att jag inte alls är sån!
    Det är verkligen inte meningen och jag hoppas att jag lyckats hålla mina inlägg på en saklig nivå. Jag tycker varken att du är hemsk eller idiot, jag vill bara framföra mina åsikter om varför jag inte tycker att det är lämpligt med betalning för donation.
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • Bling1975

Jag har funderat lite.

Med tanke på att organhandel inte är tillåtet i sverige så kan jag faktiskt tänka mig att detta skulle vara helt olagligt och kunna leda till samma straff, vilket om man funderar lite på det borde vara fängelse.

För lagen är nog skriven för att förhindra den organhandel som tex pågår i många fattiga länder där människor dödas för att man ska kunna sälja deras organ till rika västerlänningar. Att mottagaren betalar för en vara eller tjänst istället gör ingen skillnad rent lagligt. Men visst är det svårt att upptäcka.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Bubblan84

Ähh vem behöver få veta att dom betalat dig förutom ni själva??
    Lätt att du ska ta pengarna :)

• isisisis

Äggceller är väl inga organ heller?
    De är ju så små att de knappt syns!
    Du släpper ju ägg varje månad som försvinner i mensen i avloppet!

• Divina
    Bling1975 skrev 2007-11-03 15:15:38 följande:
    Jag har funderat lite.Med tanke på att organhandel inte är tillåtet i sverige så kan jag faktiskt tänka mig att detta skulle vara helt olagligt och kunna leda till samma straff, vilket om man funderar lite på det borde vara fängelse.För lagen är nog skriven för att förhindra den organhandel som tex pågår i många fattiga länder där människor dödas för att man ska kunna sälja deras organ till rika västerlänningar. Att mottagaren betalar för en vara eller tjänst istället gör ingen skillnad rent lagligt. Men visst är det svårt att upptäcka.
    Men gåvor är inte olagligt att ta emot. Jag skulle aldrig hålla i pengarna ens, så det är inte en betalning.
  • Divina
    Pejgan skrev 2007-11-03 14:57:49 följande:
    Det är verkligen inte meningen och jag hoppas att jag lyckats hålla mina inlägg på en saklig nivå. Jag tycker varken att du är hemsk eller idiot, jag vill bara framföra mina åsikter om varför jag inte tycker att det är lämpligt med betalning för donation.
    Jag tycker det är bra att du framför dig åsikt!
  • kate79
    Divina skrev 2007-11-03 10:33:12 följande:
    Då tycker jag att du ska fundera på varför du donerar. Om DU är så osjälvisk så ska det väl inte spela någon roll hur andra väljer att göra? Jag tycker f.ö att det är så bra med människor som du! Toppen att ni donerar!!!
    Jag behöver inte fundera, det beslutet är redan tagit.

Jag har inte sagt att jag är osjälvisk. Min största anledning till att jag donerar är att i hela mitt liv har jag velat ha barn och hade jag själv hamnat i en sits där jag inte kunde ha jag av hela mitt hjärta kunnat ha detta valet.

Detta betyder inte att jag tycker det är ok att andra får 40 000 kronor för att göra samma sak.
    Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?