• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Fiaflopp

Självklart skulle fler donera om ersättningen vore högre,det gäller ALLA donationer men fortfarande så donerar man inte om man pratar om summor som TS gör utan då säljer man sina organ,i detta fallet sina ägg.

• miss maple
    Fiaflopp skrev 2007-11-02 22:27:13 följande:
    Hmm det pratas i denna tråd om att donera äggceller?Då är det just att man DONERAR,det betyder att man ger.Det som är då man vill ha så pass höga summor ni pratar om här är ju att SÄLJA sina ägg...det heter donera just därför att man donerar=GER!Pejgan är min och min mans räddande ängel...Vi hade fruktansvärda lån efter 6 ivf med egna ägg och 1 äggdomation i Finland,äver 120.000 kr slutade räkningen på och det är inte slut ännu.Vi får nu chansen med fina donerade äggceller via landstinget och goa pejgan hjälper oss fram i kön så straxt startar vi.Det gör lite ont faktiskt att man pratar om så pass höga summor,det gör tillräckligt on att vara i våran situation tyvärr...Jag och min man är pejgan och vår faktiska donator ( det är korsdonation) evigt tacksamma,vi har dessa 2 kvinnor att färhoppningsvis tacka för ett litet värdefullt liv,ett kärleksbarn som vi kämpat och längtat efter i MÅNGA år...Se det inte som att donera om ni pratar pengar för det är inte att donera och man får inte handla med organ i Sverige.
    Kunde inte sagt det bättre själv.
    "tummen upp"
  • miss maple

Lite OT:
    Jag tror faktiskt att den största anledningen till att folk inte vill donera ägg/sperma beror på att dom tycker att det är deras barn som föds, samt att dom inte vill bli uppsökta.
    Men det är en helt annan diskussion.

• uniMog
    Smurfan 81 skrev 2007-11-02 22:31:50 följande:
    Men säger inte antalet donationer en del om vad kvinnor tycker om ersättningsnivån??? Om det nu står så många kvinnor i kö för att få ett ägg och kvinnor som har ägg att donera inte gör det för (kan vara en anledning) det är för låg ersättning, tror ni inte då att man skulle kunna hjälpa fler barnlösa om man höjde ersättningen?
    och jag hävdar igen att om man låter bli att göra det pga ersättningen kanske man ska donera. 40 000 kanske inte är mycket pengar för en heltidsarbetande med partner men för en ensamstående mamma eller för en student kan det vara otroligt lockande att donera pga ersättningen och SÅ himla noga var inte den psykologiska utvärderingen så att man inte kan lura den om man är lite smidig.

Jag tycker det är lite läskigt att tänka mig en utveckling som i USA där kvinnor SÄLJER sina ägg till högstbjudande, där man har "äggmäklare" och där kvinnor ser det som en lätt utväg ur ekonomiska bekymmer.
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • Smurfan 81

Jag menar inte att man ska få så mycket som 40.000:- för att donera ett ägg, jag menar bara att 3000:- är lite väl lågt för de risker man faktiskt utsätter sin kropp för.

• kate79
    Smurfan 81 skrev 2007-11-03 09:54:25 följande:
    Jag menar inte att man ska få så mycket som 40.000:- för att donera ett ägg, jag menar bara att 3000:- är lite väl lågt för de risker man faktiskt utsätter sin kropp för.
    Vad är riskerna? och hur mycket pengar ska man då ha för att det ska vara värt att ta risken.

Den summan är säkert olika för alla.
    Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • Smurfan 81
    kate79 skrev 2007-11-03 09:58:37 följande:
    Vad är riskerna? och hur mycket pengar ska man då ha för att det ska vara värt att ta risken.Den summan är säkert olika för alla.
    Det var nån som la in ett citat för några sidor sen där det stod om komplikationer.

JAG tycker 3000:- är för dålig ersättning, men som du säger är det säkert olika för alla. Om det i princip bara täcker läkarkostnader och utebliven arbetsinkomst så tycker inte jag att det är en ersättning för att an donerat, då är det en ersättning för just läkarkostnader och utebliven arbetsinkomst och då borde man få en ersättning för själva donationen också.
  • isisisis

Jag tycker summan som TS nämnt är horribel.
    Några tusenlappar är mer lagom tycker jag.
    Utomlands kostar det inte mer än 40000 för hela behandlingen.

• kate79

Men donationen i sig kostar ingenting så då blir det betalning.

Läkarbesök är gratis och mediciner är gratis.

Även om man skulle höja summan till 10 000 så tror jag att det inte skulle göra någon större skillnad på hur många som donerar. Vill man inte donera ägg så tror jag inte man gör det för 10 000.

Då är frågan vid vilken summa fler börjar donera?

Att det finns risker, vilket jag i och för sig hade läst på om men som man inser då det finns risker med det mesta, det tror jag man tar med i beräkningen innan man bestämmer sig för att donera.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?