• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Divina

Sedan undrar jag om inte det är "värre" för ett bortadopterat barn i en sådan fråga. Äggdonation är ju inte riktigt samma sak.

• werner

Nu förstår jag nog inte vad du menar... Att jämföra adoption med ÄD går ju inte...

• Divina
    werner skrev 2007-11-02 13:52:46 följande:
    Nu förstår jag nog inte vad du menar... Att jämföra adoption med ÄD går ju inte...
    Nej det tycker inte jag heller, men jag menade ang. snöstjärnas inlägg om att barnet ska uppsöka en och undra varför man sålde det. Det är ju inte ett barn, utan ett halvt barn om man säger så.
  • gresligagreta

hejsan!
    har nyfiket följt tråden själv så har jag också skadats efter mina graviditeter, har kämpat och bråkat med mitt landsting i snart två år och nu till höst har jag äntligen fått min operation beviljad en operation som hade kostat ca 50.000 att gjort själv kanske till och med mer så ibland kanske det lönar sig att bara bråka!

• Divina
    gresligagreta skrev 2007-11-02 13:55:26 följande:
    hejsan!har nyfiket följt tråden själv så har jag också skadats efter mina graviditeter, har kämpat och bråkat med mitt landsting i snart två år och nu till höst har jag äntligen fått min operation beviljad en operation som hade kostat ca 50.000 att gjort själv kanske till och med mer så ibland kanske det lönar sig att bara bråka!
    Oj,Ja det borde jag med göra... Men har försökt vid ett par tillfällen nu och bemöts av bristande empati och svaret "Inga pengar".
    Jag tyckte detta alternativet var toppen egentligen... att man kan hjälpa varandra.
  • gresligagreta

ja detta har jag också funderat på att göra men då i Usa eftersom man får mer pengar men nu verkar de inte ta imot och så verkar usa ha höga krav. sen så har jag läst biverkningarna och det skrämde mig lite!

• Divina
    gresligagreta skrev 2007-11-02 14:01:51 följande:
    ja detta har jag också funderat på att göra men då i Usa eftersom man får mer pengar men nu verkar de inte ta imot och så verkar usa ha höga krav. sen så har jag läst biverkningarna och det skrämde mig lite!
    Ja jag läste om en tjej som fått biverkningar men jag offrar mig gärna och står ut med tanke på vad jag redan gått igenom så är det inte så farligt ändå...
  • werner

Fast jag tror snöstjärna menar att man som donator måste vara beredd på att ett barn kan söka upp en i framtiden och vilja ha svar på varför man valde att donera. Och att barnet då kanske gärna vill höra en mer "ideologisk" tanke bakom än bara att "jag behövde stålar".

Ett barn säljs aldrig. Inte när det gäller adoption, inte vid ÄD eller spermiedonation heller. Därför tycker jag att det är bra att donation i Sverige är ideelt och icke-anonymt.

• Divina
    werner skrev 2007-11-02 14:04:03 följande:
    Fast jag tror snöstjärna menar att man som donator måste vara beredd på att ett barn kan söka upp en i framtiden och vilja ha svar på varför man valde att donera. Och att barnet då kanske gärna vill höra en mer "ideologisk" tanke bakom än bara att "jag behövde stålar". Ett barn säljs aldrig. Inte när det gäller adoption, inte vid ÄD eller spermiedonation heller. Därför tycker jag att det är bra att donation i Sverige är ideelt och icke-anonymt.
    Ja jag vet att de kan söka upp mig och då kommer jag säga som det var-att jag hjälpte till att ge dess föräldrar något de så innerligt längtat efter och de hjälpte mig med något som jag så innerligt behövde för att bli hel igen.
  • Tant Greta

Svarar på Ts,inte läst andra inlägg.

Jag hade lätt betalat 40 000 för ett ägg&hade inte tyckt att äggdonatorn betett sig illa,oavsett till skäl att sälja sina ägg.

Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?