• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • uniMog
    Divina skrev 2007-11-02 13:07:47 följande:
    Jag tycker du har tur som inte har något behov av att få något i utbyte. Du har dock aldrig varit i min situation, kan jag förstå? Man kan ju få det betalt via landstinget och om man då överväger ett privat alternativ, med de kostnader det innebär kan man ju istället se det som så-att man ger de pengar man tänkt lägga på privatvården till en behövande som kan hjälpa dem istället, gratis, via landstinget?
    jag känner dig inte och kan därmed inte veta vad det är som hänt pga graviditeterna så den frågan kan jag inte svara på.

Och alltså, jag kommer aldrig förstå din synpunkt. Jag tycker det är bra att man inte får handla med ägg i Sverige. Möjligen kan jag tycka att man kunde höja ersättningen till säg 5 000 men att mottagaren ska betala såna summor som 40 000 tycker jag är fullständigt fel och att utnyttja en människa i en utsatt position.
    Supermamman83 skrev 2007-11-02 13:07:05 följande:
    lite möda för besväret tycker jag man kan få=) men däremot skulle jag göra det gratis för en nära vän!man sliter ju trotts allt på kroppen=)
    Du får 3000 netto. Det anser jag är en ganska rimlig ersättning, möjligen något högre. Så jäkla besvärligt är det faktiskt inte.
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • Divina
    Pejgan skrev 2007-11-02 13:12:57 följande:
    Du får 3000 netto. Det anser jag är en ganska rimlig ersättning, möjligen något högre. Så jäkla besvärligt är det faktiskt inte.
    Ok, så du tycker att det är rimligt att få 5000 men inte 40.000 för besväret?
  • uniMog
    Divina skrev 2007-11-02 13:15:28 följande:
    Ok, så du tycker att det är rimligt att få 5000 men inte 40.000 för besväret?
    jag tycker det är rimligt att få ersättning för kostnader som utebliven arbetsinkomst, tiden du lägger ner på att åka fram och tillbaka. Plus att jag anser att den kostnaden ska tas av landstinget och inte av det mottagande paret. (Därmed är det inte rimlgit att förvänta sig 40 000 eftersom landstinget inte har de resurserna) Plus att jag inte anser att det ska finnas en ekonomisk anledning bakom beslutet att donera ägg.

Och enda anledningen att jag tycker att man kan höja den något är att det kanske lockar några fler tveksamma utan att för den skull göra det till något som man kan leva på.
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • Divina
    Pejgan skrev 2007-11-02 13:18:52 följande:
    jag tycker det är rimligt att få ersättning för kostnader som utebliven arbetsinkomst, tiden du lägger ner på att åka fram och tillbaka. Plus att jag anser att den kostnaden ska tas av landstinget och inte av det mottagande paret. (Därmed är det inte rimlgit att förvänta sig 40 000 eftersom landstinget inte har de resurserna) Plus att jag inte anser att det ska finnas en ekonomisk anledning bakom beslutet att donera ägg.Och enda anledningen att jag tycker att man kan höja den något är att det kanske lockar några fler tveksamma utan att för den skull göra det till något som man kan leva på.
    Ok, då förstår jag bättre! Men i vilket fall är det brist på ägg och om man ändå tänkt betala stora summor till privatkliniker för att skynda på sitt fall, så kan man ge de summorna till någon som verkligen är i behov av de pengarna och gå landstingsvägen istället, enligt mig.
  • eleena

Jag skulle överväga surrogat (med annans ägg) om det hade lönat sig (ekonomiskt) för hela min familj att jag genomgick det man faktiskt genomgår som gravid.

5000 är helt för lite för en plågsam behandling, hormoner, skörd etc. Hormonerna genomsyrar ju hela familjens vardag, inte bara inkomstbortfall.

• Divina
    eleena skrev 2007-11-02 13:34:18 följande:
    Jag skulle överväga surrogat (med annans ägg) om det hade lönat sig (ekonomiskt) för hela min familj att jag genomgick det man faktiskt genomgår som gravid.5000 är helt för lite för en plågsam behandling, hormoner, skörd etc. Hormonerna genomsyrar ju hela familjens vardag, inte bara inkomstbortfall.
    ja, man vet ju inte hur man kommer att må. Finns inga färdiga mallar...
  • eleena

IVF kan mna väl kanske jämföra med, men de som genomgår det får ju förhoppningsvis det dom mest av allt önskar i slutändan...

• Divina

Ingen som kan det finstilta i juridiken ang detta?

• snöstjärna71

Jag tycker man får tänka på barnet/barnen som (förhoppningsvis) blir till av de donerade äggen.

Donatorn är ju genetiskt sett barnets mor, dvs häften av barnets genetiska material kommer från donatorn, på samma sätt som att hälften av andra barns (alltså icke-ÄD-barn) genetiska material kommer från deras mamma. Det kanske inte är så kul att få veta att donatorn gjorde det för pengar. Jag vet att det är kvinnan som föder som är barnets mamma och att barnet har goda chanser att leva ett lyckligt liv i sin familj och bli en harmonisk vuxen, men det är många som under en eller flera perioder av livet har funderingar kring sitt ursprung och den man härstammar från genetiskt. Då tror jag det känns betydligt bättre att veta att den här donatorn donerade det ägg som sen blev jag för att hon ville hjälpa mina föräldrar, än att få veta att hon gjorde det för pengar, jag finns till för att hon ville tjäna en hacka. Oavsett om hon använder pengarna till att reparera sin kropp, betala av på huslån eller åka på en jorden-runt-resa.

• Divina
    snöstjärna71 skrev 2007-11-02 13:40:17 följande:
    Jag tycker man får tänka på barnet/barnen som (förhoppningsvis) blir till av de donerade äggen. Donatorn är ju genetiskt sett barnets mor, dvs häften av barnets genetiska material kommer från donatorn, på samma sätt som att hälften av andra barns (alltså icke-ÄD-barn) genetiska material kommer från deras mamma. Det kanske inte är så kul att få veta att donatorn gjorde det för pengar. Jag vet att det är kvinnan som föder som är barnets mamma och att barnet har goda chanser att leva ett lyckligt liv i sin familj och bli en harmonisk vuxen, men det är många som under en eller flera perioder av livet har funderingar kring sitt ursprung och den man härstammar från genetiskt. Då tror jag det känns betydligt bättre att veta att den här donatorn donerade det ägg som sen blev jag för att hon ville hjälpa mina föräldrar, än att få veta att hon gjorde det för pengar, jag finns till för att hon ville tjäna en hacka. Oavsett om hon använder pengarna till att reparera sin kropp, betala av på huslån eller åka på en jorden-runt-resa.
    Ja så kan man se det. Jag gör det dock inte för pengarna utan för att hela mig själv lika mycket som jag gör det för att hjälpa. Ett barn är inget man säljer ändå, det är ju prislöst.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?